Programy - archiwum

Program wychowawczy szkoły na lata 2011/2012 - 2013/2014

Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach

Program wychowawczy szkoły na lata 2011/2012 -  2013/2014

 

Motto:

„BY ROZUM BYŁ PRZY MŁODOŚCI"

(Jan Kochanowski)

 

Podstawa prawna programu wychowawczego

1.Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 (Dz. U. z 2001 r. Nr 78, poz. 483,  z późniejszymi zmianami)

2.Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

3.Konwencja o Prawach Dziecka

4.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.     2572, z późniejszymi zmianami)

5.Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97,

    poz. 674 z późniejszymi zmianami)

6.Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz. 17 )

7.Statut Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach.

 

Założenia ogólne programu.

„Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,   a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności”. 

(USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty)

           

            Zadaniem programu wychowawczego naszej szkoły jest zatem, zgodnie z myślą zawartą w Preambule do cytowanej wyżej Ustawy, stworzenie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia tak, aby obok zdobywania wiedzy i umiejętności, każdy nasz wychowanek miał możliwość kształtowania siebie jako człowieka uznającego uniwersalny system wartości, aktywnie uczestniczącego w życiu społecznym, otwartego na siebie i innych, mądrego i odpowiedzialnego.

            Staramy się, aby nasi wychowankowie znali swoje prawa i obowiązki zawarte w Statucie Szkoły i ponosili konsekwencje czynów niewłaściwych. Dbamy o ich bezpieczeństwo i zdrowie, realizując zadania wynikające ze „Szkolnego Programu Profilaktyki”.  Podejmowaniu bieżących działań interwencyjnych oraz prezentowaniu dobrej praktyki zachowania uczniów służy m.in. system monitoringu wizyjnego, którego zasady funkcjonowania zostały zawarte w „Szkolnym regulaminie bezpieczeństwa”.

            Naszą ambicją jest stworzenie szkoły integracyjnej, gdzie swoje miejsce znajdą wszystkie dzieci, również i niepełnosprawne.

            Staramy się, aby postawy i zachowania uczniów wskazywały na ich moralny, społeczny, emocjonalny i duchowy rozwój oraz odpowiadały uniwersalnym wartościom i uznanym powszechnie normom postępowania.

            Naszym działaniom wychowawczym przyświecają słowa Jana Pawła II:

„Bądźcie wierni swojej ziemi w Europie ojczyzn”.

 

Każdy nauczyciel, zgodnie z zapisem w Karcie nauczyciela „obowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej”, dlatego też  program wychowawczy jest realizowany przez wszystkich nauczycieli naszej placówki w czasie sprawowania codziennej opieki dydaktyczno – wychowawczej nad uczniami. Pamiętamy jednakże, że pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci posiadają rodzice, a rolą nauczyciela jest wspieranie oddziaływań wychowawczych prawnych opiekunów naszych uczniów i wspólne z rodzicami dążenie do obranych celów.

 

Cele ogólne i szczegółowe programu

Celem wszystkich oddziaływań wychowawczych zawartych w programie wychowawczym naszej szkoły jest:

-  wychowanie w poczuciu przynależności narodowej poprzez rozwijanie postawy patriotycznej oraz przynależności społecznej ze szczególnym naciskiem na tolerancję i wrażliwość

-  uczenie współdziałania w grupie poprzez naukę i zabawę ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego rozwoju jednostki

-  stworzenie warunków i możliwości każdemu uczniowi do wszechstronnego rozwijania swoich zdolności i zainteresowań według indywidualnych potrzeb każdego dziecka

-  kształtowanie umiejętności korzystania z różnych nośników informacji oraz dokonywania właściwej oceny i krytyki tych przekazów

-  uczenie dostrzegania problemów i potrzeb innych ludzi i angażowania się w pracę na rzecz osób potrzebujących np. poprzez działalność w wolontariacie

-  kształtowanie i obrona systemu wartości w oparciu o wartości uniwersalne.

 

W Rocznym planie pracy szkoły (stanowiącym załącznik do niniejszego programu)  znajdują się 4 bloki tematyczne, do których przypisane są odpowiednie działania. Oto one:

1.Rozwijamy postawy patriotyczne i pielęgnujemy tradycje naszej małej i dużej Ojczyzny.

Naszym celem jest, aby uczeń:

-  czuł przynależność do swojej ojczyzny, regionu, środowiska lokalnego, rodziny i szkoły,

-  znał historię swojego narodu;

-  kształtował postawy patriotyczne, moralne i obywatelskie zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni ludzi różnych narodów, ras i światopoglądów;

-  czuł się Polakiem i Europejczykiem;

-  tworzył i kultywował dobre tradycje w swoim otoczeniu;

ñ  okazywał szacunek tradycji i symbolice narodowej, regionalnej, szkolnej.

2.Wychowujemy do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.

Naszym celem jest, aby uczeń:

-  umiejętnie pełnił role społeczne w środowisku  szkolnym i pozaszkolnym,

-  był odpowiedzialny za środowisko społeczne i przyrodnicze, odznaczał się kulturą bycia, miał poszanowanie dla symboli narodowych, regionalnych, szkolnych, dbał o środowisko naturalne,

-  znajdował miejsce w grupie i działał w niej, świadomie i odpowiedzialnie współdecydował o życiu szkoły,

-  dostrzegał problemy i potrzeby innych,

-  akceptował drugiego człowieka,

-  wykształtował nawyki pracowitości, punktualności, solidności i wytrwałości.

3.Kształtujemy prawidłowe postawy moralne i dojrzałość emocjonalną.

Naszym celem jest, aby uczeń:

-  szanował godność drugiego człowieka i swoją własną,

-  był tolerancyjny wobec inności drugiego człowieka,

-  uznawał prawo wolności w głoszeniu poglądów i wyznawaniu religii,

-  brał odpowiedzialność za słowa i czyny,

-  dbał o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz higienę osobistą,

-  wykazywał się postawą cierpliwości, uprzejmości, wdzięczności, uczciwości i sprawiedliwości w obcowaniu z drugim człowiekiem,

-  myślał i działał ekologicznie okazując szacunek dla otaczającego go świata,

-  przejawiał postawy radości, optymizmu i pogody ducha.

4.Wspieramy rozwój intelektualny ucznia.

Naszym celem jest, aby uczeń:

-  był zmotywowany do zdobywania wiedzy i uczenia się

-  posiadał umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł

-  z zaangażowaniem rozwijał swoje zainteresowania i rozbudzał w sobie ciekawość świata

-  miał zindywidualizowany do jego możliwości i potrzeb  proces nauczania

-  był przygotowany do samodzielnej pracy

-  nauczył się samorządności i odpowiedzialności za efekty swojej pracy i rozwoju intelektualnego

 

Współpraca z rodzicami i środowiskiem.

Realizowanie zamierzeń wychowawczych jest możliwe przy ścisłym współdziałaniu rodziców, poprzez włączanie się ich w życie szkoły i systematyczne komunikowanie się z wychowawcami, nauczycielami i dyrekcją.

            Szkoła oferuje rodzicom:

-          możliwość włączenia się w życie szkoły poprzez działanie w zespołach klasowych i Radzie Rodziców działającej przy Szkole Podstawowej nr 2 w Ząbkach,

-          komunikowanie się z nauczycielami w czasie zebrań i dni otwartych dla rodziców,

-          spotkania ze specjalistami (psycholog, logopeda, itp.) organizowanymi w zależności od potrzeb,

-          wspólną zabawę i poznanie życia szkoły poprzez udział w różnorodnych imprezach klasowych, szkolnych i środowiskowych (Jesienne Biegi Przełajowe, Dzień Seniora, Wigilia, Dzień Otwartych Drzwi, Dzień Matki, coroczny Festyn Rodzinny i inne).

 

Efekty oddziaływań wychowawczych

Opis oczekiwanych cech absolwenta poszczególnych etapów kształcenia to pewien ideał, do którego prowadzi działalność wychowawcza naszej szkoły.

Sylwetka absolwenta oddziału przedszkolnego:

Uczeń kończący oddział  przedszkolny:

W zakresie rozwoju patriotycznego:

-  zna nazwę miejscowości, w której mieszka

- nazywa godło i flagę państwową

-  zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej

-  wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa

-  zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka

-  wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa;

W zakresie rozwoju społecznego:

-  obdarza uwagą dzieci i dorosłych

-  przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej

-  w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań

-  umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkanie; wie, komu można podawać takie informacje

-  zauważa potrzeby innych i wspiera osoby potrzebujące pomocy

-  dba o wspólne przybory, zabawki i pomoce dydaktyczne (szanuje cudzą własność)

-  dba o higienę osobistą;

W zakresie rozwoju emocjonalnego:

-  odczuwa więź ze swoją grupą i wychowawcą

-  przeżywa różne radości i smutki związane z życiem klasy;

-  prawidłowo reaguje na pozytywne bądź negatywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce;

W zakresie rozwoju intelektualnego:

-  angażuje się w zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności

-  jest ciekawy świata i ludzi

-  bierze udział w konkursach dostosowanych do jego wieku

-  stara się rozwijać swoje zainteresowania i chętnie o nich opowiada

Sylwetka absolwenta pierwszego etapu kształcenia

Uczeń kończący klasę III:

W zakresie rozwoju patriotycznego:

-  zna symbole narodowe swojego kraju

-  zna daty ważnych świąt narodowych

-  umie zaśpiewać hymn państwowy

-  zna kilka ważniejszych legend związanych z historią swojego kraju

-  zna historię swojego miasta

-  z chęcią poznaje nowe regiony swojego kraju

-  jest dumny z tego, że jest Polakiem i uczniem swojej szkoły

-  jest świadom przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej, środowiska lokalnego);

W zakresie rozwoju społecznego:

-  stosuje zwroty grzecznościowe w codziennych kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi

-  zgodnie współpracuje z kolegami

-  dba o estetykę swojego miejsca pracy i zabawy

-  szanuje pracę innych

-  odpowiednio zachowuje się w różnych sytuacjach w szkole i poza nią

-  zauważa potrzeby innych i wspiera osoby potrzebujące pomocy

-  dba o wspólne przybory, zabawki i pomoce dydaktyczne (szanuje cudzą własność)

-  stosuje się do panujących w klasie i szkole zasad

-  ubiera się odpowiednio do okoliczności, nosi mundurek szkolny

-  dba o higienę osobistą;

W zakresie rozwoju moralnego i emocjonalnego:

-  umie nazwać swoje uczucia i wyrażać je we właściwy sposób

-  stara się być empatycznym

-  szanuje uczucia innych

-  odróżnia zachowanie dobre od złego i nie powiela niewłaściwych wzorców zachowania

-  umie przyznać się do własnych błędów i ponieść konsekwencje swego zachowania;

W zakresie rozwoju intelektualnego:

-  aktywnie uczestniczy w zajęciach dydaktycznych

-  punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne oraz zajęcia dodatkowe

-  starannie odrabia prace domowe i sumiennie wypełnia powierzone mu obowiązki

-  rozwija swoje zainteresowania

-  bierze udział w zajęciach dodatkowych, konkursach organizowanych w szkole i poza szkołą

-  dostrzega potrzebę uczenia się jako konieczność rozwijania własnych talentów

-  jest pomysłowy i twórczy

-  uczestniczy w imprezach kulturalnych organizowanych przez szkołę.

Sylwetka absolwenta drugiego etapu kształcenia

Uczeń kończący klasę VI:

W zakresie rozwoju patriotycznego:

-  szanuje symbole i tradycje narodowe, właściwie zachowuje się w miejscach pamięci narodowej i podczas uroczystości państwowych

-  pielęgnuje tradycje narodowe rozumiejąc sens obchodzenia świąt narodowych i starając się w nich uczestniczyć

-  poprzez udział w samorządności szkolnej przygotowuje się do przyjęcia postawy obywatelskiej w życiu dorosłym

-  czuje się częścią wspólnoty lokalnej swojego miasta i uczestniczy w jej życiu

-  zna historię swojego kraju i sylwetki osób zasłużonych dla Polski

-  świadomie uczestniczy w uroczystościach szkolnych stanowiących tradycję placówki

-  zna geografię i niektóre tradycje regionów Polski

-  wykazuje gotowość do uczestnictwa w kulturze: zna i docenia dorobek kultury polskiej; chętnie korzysta z dóbr kultury, chodzi m in. do teatru, kina, na wystawy

- dba o piękno mowy ojczystej nie zaśmiecając jej wulgaryzmami

-  wie, dlaczego czuje się dumny z tego, że jest Polakiem;

 

W zakresie rozwoju społecznego:

-  zna i stosuje zasady kulturalnego zachowania

-  stosuje się do obowiązujących w szkole i zespole klasowym zasad

-  umie podejmować różnorodne własne inicjatywy, jest przedsiębiorczy i gotowy do pracy zespołowej, jest aktywny w działaniach na rzecz szkoły, umie zaplanować i realizować własne pomysły

-  łatwo nawiązuje współpracę z innymi, w grupie potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami, poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty tej aktywności

-  dba o swój wygląd i higienę osobistą, ubiera się odpowiednio do okoliczności, nosi mundurek szkolny.

-  zna zasady zdrowego trybu życia i stara się ich przestrzegać, świadomie troszczy się o bezpieczeństwo swoje i innych, nie używa substancji szkodliwych.

-  z pewnym dystansem podchodzi do reklam i przekazów społecznych, zwłaszcza medialnych – poddaje je krytycznej analizie, odróżnia fikcję od świata realnego;

W zakresie rozwoju moralnego i emocjonalnego:

-  jest odpowiedzialny za własne słowa i czyny

-  rozumie, że nie wolno zaspakajać własnych potrzeb cudzym kosztem i nie stosuje agresji wobec innych

-  ma poczucie własnej wartości: wierzy we własne zdolności i umiejętności, potrafi zachować własne zdanie i odnieść je do systemu ogólnie obowiązujących wartości

-  jest otwarty na potrzeby innych, wrażliwy na krzywdę i chętny do pomocy

-  jest obowiązkowy, dotrzymuje terminów, szanuje czas swój i innych

-  szanuje swoją i cudzą własność oraz pracę

-  umie rozpoznać i nazwać swoje uczucia oraz rozwiązać konflikty bez agresji.

-  próbuje zrozumieć motywy zachowań rówieśników i stara się reagować adekwatnie do sytuacji

-  rozumie zasady właściwie rozumianej tolerancji – szacunku dla wszystkich bez względu na ich odmienność z zachowaniem poszanowania dla zasad moralnych

-  jest uczciwy i stara się zasłużyć na zaufanie innych wybierając drogę zachowań szczerych i uczciwych; umie się przyznać do zachowania nieuczciwego i gotów jest ponieść jego konsekwencje

-  jest asertywny – potrafi bronić swoich poglądów i świadome wybiera to co dla niego najlepsze, nie poniżając innych potrafi przeciwstawić się przejawom wulgarności i brutalności, umie odmówić częstowany środkami odurzającymi;

W zakresie rozwoju intelektualnego:

-  systematycznie przygotowuje się do lekcji

-  aktywnie uczestniczy w zajęciach dydaktycznych

-  jest ciekawy świata, ale też krytyczny, potrafi dotrzeć do różnorodnych źródeł wiadomości i korzysta z nich, żeby zaspokoić swoje zainteresowania

-  stara się poszerzać swoją wiedzę i umiejętności

-  umie racjonalnie bronić swego zdania i nie ulega łatwo wpływom innych

-  wykorzystuje w praktyce zdobytą wiedzę

-  ma własne pomysły na rozwiązywanie napotkanych problemów i wypróbowuje je w swych działaniach

-  wykazuje znaczną konsekwencję w realizacji swoich zamierzeń

-  chętnie gromadzi wiedzę z różnych źródeł i potrafi ją porządkować

-  dostrzega złożoność świata i próbuje analizować zależności przyczynowo – skutkowe.

 

Sposoby realizacji założeń programu.

            Szkoła kształtuje postawy uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, uwzględniając oczekiwania uczniów i ich rodziców oraz system wartości i możliwości działań rady pedagogicznej. W szerokiej ofercie zajęć pozalekcyjnych każdy uczeń powinien znaleźć dla siebie okazję rozwoju zainteresowań, wiedzy i umiejętności.

Szkoła proponuje uczniom min.:

-          kółka zainteresowań (matematyczne, polonistyczne, przyrodnicze, językowe, informatyczne, SKS, zajęcia chóru

-          gimnastykę korekcyjną,

-          aerobik, 

-          basen,

-          zajęcia kinezjologii edukacyjnej,

-          zajęcia socjoterapii,

-          zajęcia integracji sensorycznej,

-          zajęcia prowadzone metodą Tomatisa,

-          zajęcia terapii pedagogicznej,

-          zajęcia rewalidacyjne,

-          zespoły wyrównawcze,

-          zajęcia tańca towarzyskiego z elementami rytmiki.

 

            Wszyscy uczniowie mają możliwość uczestniczenia w wycieczkach krajoznawczych i rekreacyjnych, poszerzających ich wiedzę o otaczającym świecie i wpływających na ich rozwój społeczny. Przygotowują wraz z nauczycielami różnorodne uroczystości i imprezy szkolne, biorą czynny udział w życiu społeczności szkolnej i lokalnej ucząc się zasad demokracji, podejmują różnorodne inicjatywy na rzecz najbliższego środowiska, rozwijają swoje zainteresowania biorąc udział w wielu konkursach na terenie placówki i poza nią.

Szczegółowy harmonogram poszczególnych działań zawarty jest w Rocznym planie pracy szkoły (stanowiącym załącznik do niniejszego programu).

W oparciu o Szkolny Program Wychowawczy funkcjonują także:

-          Szkolny Program Profilaktyki

-          programy wychowawcze klas I-VI

           

Ewaluacja programu

  1. Raporty z realizacji Rocznego planu pracy szkoły przygotowywane raz w roku przez zespoły przedmiotowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 31 sierpnia 2011 17:50
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Goździak
Ilość wyświetleń: 2679
31 sierpnia 2011 17:50 (Małgorzata Goździak) - Dodanie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany