SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI
I. Podstawy prawne:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002r zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003r w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
3. Ustawa z dnia 26 października 1982r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
4. Ustawa z dnia 9 listopada 1995r o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
5. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r o ochronie zdrowia psychicznego.
6. Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997r o przeciwdziałaniu narkomanii.
7. Statut Szkoły Podstawowej nr 2 im. J. Kochanowskiego w Ząbkach.
II. Określenie pojęcia PROFILAKTYKA
Profilaktyka to wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów poprzez pomaganie i towarzyszenie uczniom w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz w nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom. Szkoła to miejsce profilaktyki pierwszorzędowej, tj. stosowanej do grupy niskiego ryzyka. Polega ona przede wszystkim na promowaniu zdrowego stylu życia i zapobieganiu zagrożeniom. Jej celem jest opóźnianie chwili, kiedy dziecko podejmie zachowania ryzykowne lub zachęcanie do niepodejmowania takich zachowań.
III. Cele ogólne i szczegółowe programu
1.Dostarczanie uczniom adekwatnych informacji na temat skutków zachowań niesprzyjających zdrowiu psychicznemu i fizycznemu w celu eliminacji lub zmniejszenia zasięgu tego typu zagrożeń i umożliwienia zmiany niewłaściwych postaw.
a) pokazywanie, czym jest agresja i jak ją rozpoznawać
b)uświadamianie zagrożeń, jakie niosą za sobą zachowania agresywne.
c)wskazywanie na zagrożenia wynikające z zażywania substancji uzależniających
d)kształtowanie potrzeb i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną
e)krzewienie zdrowego stylu życia
f)zapoznawanie z normami kulturalnego współżycia z innymi i z zasadami obowiązującymi w szkole
g)propagowanie wiedzy o bezpiecznym zachowywaniu się w szkole i poza nią
h)krzewienie wiedzy o zagrożeniach, jakie niesie za sobą rozwój cywilizacji
2.Kształtowanie umiejętności psychologicznych i społecznych pozwalających uczniom na lepsze radzenie sobie w trudnych sytuacjach.
a)doskonalenie umiejętności rozpoznawania i wyrażania własnych emocji
b)uczenie rozumienia i akceptowania własnych i cudzych uczuć, uczenie empatii
c)kształtowanie poczucia własnej tożsamości, wartości oraz pozytywnej samooceny
d)rozwijanie umiejętności nawiązywania udanych relacji z innymi ludźmi.
e)kształtowanie postaw asertywnych
f)wzbudzanie poczucia odpowiedzialności za własne zachowanie
3.Pomoc w zaspokajaniu ważnych potrzeb psychicznych, w rozwoju własnych zdolności i zainteresowań oraz w realizacji celów życiowych.
a)stwarzanie możliwości i zachęcanie uczniów do rozwijania własnych zainteresowań i uzdolnień
b)kształtowanie umiejętności odpowiedniego spędzania czasu wolnego
c)udzielanie pomocy uczniom z różnego rodzaju trudnościami
d)zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjemnym i zdrowym środowisku.
IV. Formy działań podejmowanych przez szkołę
1.Działania informacyjne - rozumiane jako dostarczenie uczniowi pełnej, rzetelnej wiedzy o istniejących zagrożeniach, dostosowanej do etapu kształcenia
2.Działania edukacyjne - rozumiane jako udzielanie uczniowi pomocy w rozwoju ważnych umiejętności społecznych
3.Działania alternatywne - rozumiane jako stwarzanie możliwości zaspokajania ważnych potrzeb psychicznych poprzez pozytywne działania
4.Działania interwencyjne - rozumiane jako pomoc w identyfikacji problemów oraz wsparcie w sytuacjach kryzysowych.
V. Osoby i instytucje biorące udział w działaniach profilaktycznych w szkole
1.Nauczyciele
2.Wychowawcy klas
3.Pedagog i psycholog szkolny
4.Rodzice uczniów
5.Pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznej
6.Pielęgniarka szkolna
7.Przedstawiciele lokalnych władz i urzędów
8.Instytucje zajmujące się pomocą rodzinie i uczniom (OPS, sąd rodzinny, świetlice środowiskowe)
9.Policja
VI. Adresaci programu:
-uczniowie klas 0-VI
-rodzice uczniów
-nauczyciele i wychowawcy
VII. Termin realizacji
Lata szkolne 2008/2009 - 2010/2011
Harmonogram działań profilaktycznych w roku szkolnym 2009/2010
Cel ogólny: Dostarczanie uczniom adekwatnych informacji na temat skutków zachowań niesprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu w celu eliminacji lub zmniejszenia zasięgu tego typu zagrożeń i umożliwienia zmiany niewłaściwych postaw.
L.p |
Zadanie |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Spodziewane efekty |
1 |
Olimpiada wiedzy o zdrowiu dla klas IV-VI |
Kwiecień |
B. Ziemińska E. Rączka |
Uczniowie zdobędą wiedzę na temat zdrowia fizycznego i psychicznego, uświadomią sobie potrzebę głębszego dbania o siebie i innych. |
2 |
Realizacja ścieżki prozdrowotnej w klasach VI nt chorób cywilizacyjnych (uzależnienia) |
Zgodnie z programem nauczania przyrody w klasach VI |
Nauczyciele przyrody |
Uczniowie uzyskają informacje na temat skutków uzależnień i zapobiegania chorobom cywilizacyjnym. |
3 |
Realizacja ścieżki prozdrowotnej w klasach IV-VI - zasady zachowania się w nagłych wypadkach |
Zgodnie z programem wychowania fizycznego |
Nauczyciele wychowania fizycznego |
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa panujące w szkole, dowiedzą się, jak reagować w sytuacjach nieoczekiwanych, trudnych. |
4 |
Zajęcia edukacyjne dotyczące uzależnień (alkohol, nikotyna, narkotyki) prowadzone w klasach IV-VI |
Zgodnie z klasowymi programami wychowawczymi |
Wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkolny |
Uczniowie dowiedzą się, jak substancje uzależniające wpływają na zdrowie człowieka |
5 |
Zajęcia edukacyjne dotyczące uzależnień w klasach 0 i I-III (m.in. zawierające elementy programu „Cukierki" |
Zgodnie z klasowymi programami wychowawczymi |
Wychowawcy klas 0 i I-III |
Uczniowie zdobędą podstawy wiedzy na temat substancji uzależniających, dowiedzą się, co szkodzi zdrowiu człowieka. Nauczą się odmawiać. |
6 |
Pedagogizacja rodziców nt zagrożeń uzależnieniami w postaci pogadanek prowadzonych podczas zebrań |
Zgodnie z klasowymi programami wychowawczymi |
Wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkolny, zaproszeni goście (w miarę potrzeb) |
Rodzice zostaną poinformowani o zagrożeniach, jakie stwarza używanie substancji zmieniających świadomość, dowiedzą się, jak rozmawiać z dzieckiem o uzależnieniach i w jaki sposób sprawdzić, czy dziecko jest pod wpływem substancji uzależniających |
7 |
„Czyste powietrze wokół nas" - realizacja programu edukacji antynikotynowej dla dzieci przedszkolnych |
Zgodnie z klasowymi programami wychowawczymi |
Wychowawcy klas 0 |
Uczniowie zdobędą podstawy wiedzy na temat szkodliwości palenia papierosów, nauczą się, jak dbać o zdrowie własne i innych. |
8 |
Pogadanki dla uczniów klas 0-VI m.in. na temat higieny prawidłowego odżywiania i zapobiegania chorobom |
Cały rok szkolny, wg potrzeb |
Małgorzata Szczepanik - pielęgniarka szkolna |
Uczniowie poznają zasady prawidłowego odżywiania i zapobiegania chorobom, utrwalą sobie pojęcie „zdrowy tryb życia" |
9 |
Realizacja programu nauczania techniki w klasie IV „Rola żywienia w życiu człowieka" |
Zgodnie z programem nauczania techniki |
Anna Słowik |
Uczniowie dowiedzą się, jaką rolę w życiu człowieka odgrywa żywienie, które produkty służą zdrowiu i właściwemu rozwojowi młodego człowieka. |
10 |
Konkurs ekologiczny „Ekoplaneta" dla klas IV-VI |
Kwiecień |
E.Rączka B.Ziemińska |
Uczniowie zdobędą wiedzę na temat zachowań sprzyjających ekologii, uświadomią sobie potrzebę dbania o środowisko wokół nich. |
11 |
Prelekcja dla dziewcząt klas VI na temat okresu dojrzewania „Między nami kobietkami" |
Wrzesień/ październik
|
Dyrektor szkoły, zaproszeni prelegenci |
Uczennice zdobędą wiedzę na temat tajników okresu dorastania. |
12 |
Organizowanie wspólnych śniadań w klasach i dożywiania uczniów w trudnej sytuacji materialnej |
Cały rok szkolny |
Wychowawcy klas, OPS, Rada Rodziców, pedagog szkolny, pracownicy świetlicy |
Uczniowie uświadomią sobie potrzebę dbania o własne zdrowie i rozwój poprzez spożywanie regularnych, zdrowych posiłków. |
13 |
Zajęcia gimnastyki korekcyjnej dla wybranych uczniów klas 0-VI |
Cały rok szkolny |
Olga Kisiel |
Uczniowie nauczą się, jak dbać o swoje zdrowie i wygląd. Dowiedzą się, jak skutecznie eliminować wady postawy.
|
14 |
Pedagogizacja rodziców na temat zdrowia - pogadanki w trakcie zebrań z rodzicami |
Zgodnie z klasowymi programami wychowawczymi |
Wychowawcy klas, pielęgniarka szkolna, zaproszeni goście |
Rodzice uzyskają informacje na temat chorób cywilizacyjnych i sposobów na ich zapobieganie. Uświadomią sobie ogromny wpływ prawidłowego żywienia na rozwój i zdrowie dziecka. |
15 |
Prelekcja dla uczniów klas O-III i uczniów świetlicowych na temat bezpieczeństwa i przemocy. |
Do ustalenia |
Pedagog szkolny, policjant |
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa w czasie różnych form aktywności w szkole i poza nią. Uzyskają informację o konsekwencjach prawnych stosowania czynów niewłaściwych. |
16 |
Przygotowanie uczniów klas IV-VI do egzaminu na kartę rowerową |
maj/czerwiec 20010 |
Pracownicy świetlicy |
Uczniowie poznają kodeks ruchu drogowego i będą bardziej dbali o bezpieczeństwo swoje i innych. |
17 |
Bezpieczny Pierwszak na drodze - spotkanie z policjantem dla klas I |
Listopad 2009 |
J.Gut, B.Kochanowska |
Uczniowie poznają zasady bezpiecznego zachowywania się w miejscach publicznych. |
18 |
Apele porządkowe dla klas I-III i IV-VI |
Cały rok szkolny, w miarę potrzeb |
Opiekunowie samorządu uczniowskiego |
Uczniowie zostaną zapoznani ze szkolnym regulaminem bezpieczeństwa, będą na bieżąco informowani o sposobach zapobiegania zagrożeniom na terenie szkoły, zdobędą wiedzę na temat sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych. |
19 |
Włączenie się w obchody Międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu |
Luty 2009 |
Małgorzata Goździak, Agnieszka Barysiewicz |
Uczniowie dowiedzą się o zagrożeniach, jakie niesie za sobą rozwój internetu. |
20 |
Zajęcia edukacyjne dla uczniów klas 0-VI na temat agresji i przemocy
|
Według klasowych programów wychowawczych. |
Wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkolny |
Uczniowie dowiedzą się, jak emocje wpływają na nasze zachowanie. Nauczą się panować nad złością. Poznają skutki zachowań agresywnych i sposoby reagowania na przemoc i agresję. |
21 |
Zajęcia logopedyczne dla uczniów klas 0-VI
|
Cały rok szkolny |
Monika Karakula |
Uczniowie i ich rodzice dowiedzą się, jak skutecznie eliminować wady wymowy |
22 |
Doskonalenie nauczycieli - spotkania zespołu ds. integracji z psychologiem na temat zespołu Aspergera
|
wrzesień |
Edyta Lis-Tarczyńska |
Nauczyciele zdobędą wiedzę na temat schorzenia i nauczą się radzić sobie z uczniami przejawiającymi trudności wynikające z zespołu Aspergera. |
23 |
Doskonalenie nauczycieli - spotkanie z wolontariuszem zajmującym się pracą z dziećmi niedowidzącymi |
Do ustalenia |
Monika Karakula Anna Sokołowska |
Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych zdobędą wiedzę na temat pracy z uczniami niedowidzącymi, otrzymają praktyczne wskazówki do codziennej pracy. |
24 |
Zajęcia edukacyjne dla klas I-III nt bezpieczeństwa wynikające z programu nauczania bezpieczna droga do szkoły, bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych, bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych, bezpieczne wakacje, rozsądne korzystanie z telewizji i gier komputerowych |
Zgodnie z programem nauczania w klasach I-III |
Wychowawcy klas I-III |
Uczniowie poznają m.in. zasady bezpiecznego zachowania się w szkole i na drodze oraz podczas gier i zabaw, umiejętnego korzystania z urządzeń elektrycznych, zachowania rozwagi w kontaktach z nieznajomymi. |
25 |
Zajęcia edukacyjne dla klas I-III nt zdrowia wynikające z programu nauczania |
Zgodnie z programem nauczania w klasach I-III |
Wychowawcy klas I-III |
Uczniowie dowiedzą się m.in., jak dbać o zdrowie i wygląd zewnętrzny. Poznają zasady prawidłowego odżywiania. |
26 |
Spotkanie z autorką książek „Bezpieczny świat dziecka" Barbarą Ziemską dla klas I-III |
Do ustalenia |
T.Tratkiewicz |
Uczniowie zapoznają się z treścią ksiązki i w nieco odmienny sposób poznają zasady bezpiecznego zachowywania się. |
27 |
Udział uczniów klas I-III w ogólnopolskiej akcji „Owoce w szkole" |
Cały rok szkolny |
Wychowawcy klas I-III |
Uczniowie zdobędą wiedzę nt zdrowego odżywiania, zadbają o własny rozwój spożywając świeże owoce i warzywa. |
28 |
Bezpieczeństwo w drodze do szkoły - konkurs plastyczny dla dzieci świetlicowych |
Wrzesień 2009 |
Pracownicy świetlicy szkolnej |
Uczniowie przyswoją sobie zasady bezpiecznego poruszania się po drodze. |
29 |
„Czystość to zdrowie" - konkurs na plakat dla dzieci świetlicowych |
Styczeń |
Pracownicy świetlicy szkolnej |
Uczniowie poznają zasady dbałości o higienę ciała, uświadomią sobie potrzebę dbania o czystość. |
30 |
Ankieta dla uczniów klas I i IV oraz ich rodziców „Bezpieczna szkoła" |
Październik, kwiecień |
Pedagog, psycholog |
Wyniki ankiety pozwolą dostosować działania wychowawcze do rzeczywistych problemów, zbadany zostanie poziom bezpieczeństwa uczniów w szkole. |
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności psychologicznych i społecznych pozwalających uczniom na lepsze radzenie sobie w trudnych sytuacjach.
L.p |
Zadanie |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Spodziewane efekty |
1 |
Zajęcia socjoterapii dla wybranych uczniów klas I-III i IV-VI |
Cały rok szkolny |
Edyta Lis - Tarczyńska, Iwona Pawlak |
Uczniowie nauczą się budować właściwe relacje z rówieśnikami, poznają sposoby porozumiewania się bez przemocy. Nauczą się tolerować i akceptować innych. |
2 |
Realizacja programu „Spójrz inaczej" w klasach:6c, 5e, 4a, 1c i elementów programu w pozostałych klasach IV-VI |
Cały rok szkolny |
Iwona Pawlak, wychowawca klasy 1c - Anna Sokołowska |
Uczniowie wzmocnią własne poczucie wartości, poznają swoje mocne strony, nauczą się reagowania w sytuacjach trudnych i umiejętnego rozwiązywania konfliktów. |
3 |
Zajęcia dla uczniów klas VI nt dojrzałości psychicznej |
Zgodnie z programem nauczania przyrody w klasach VI |
Nauczyciele przyrody |
Uczniowie nauczą się większej odpowiedzialności za własne decyzje i poglądy. Uświadomią sobie, czym jest dojrzałość psychiczna i jak wpływa ona na relacje z innymi. |
4 |
Zajęcia edukacyjne dla klas I-III nt sposobów radzenia sobie z problemami wynikające z programu nauczania : -Uczę się mówić NIE (papierosy, narkotyki, wagary) - klasa 2c -Jak przeciwstawiać się przemocy - sposoby radzenia sobie z dręczycielem - zajęcia w klasach III -Czy warto rozmawiać o swoich problemach z dorosłymi? - zajęcia dla klas III |
Luty 2010
Wrzesień 2009
Wrzesień 2009 |
Renata Kubicka - Wnęk
Wychowawcy klas III
Wychowawcy klas III |
Uczniowie uświadomią sobie potrzebę bycia asertywnym, nauczą się radzić sobie w sytuacjach zagrażających ich zdrowiu psychicznemu i fizycznemu |
5 |
Realizacja programu własnego WDŻWR w klasach V-VI |
Cały rok szkolny |
Katarzyna Węgrzynek |
Uczniowie zostaną przygotowani do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, w rodzinie, która jest największą wartością. Poznają swoje mocne i słabe strony |
6 |
Indywidualna opieka psychologa i pedagoga nad uczniami mającymi trudności w nawiązywaniu właściwych relacji z innymi i dostosowaniu się do zasad . |
Cały rok szkolny |
Edyta Lis-Tarczyńska, Iwona Pawlak |
Uczniowie wzmocnią poczucie własnej wartości. Poznają swoje mocne i słabe strony. Nauczą się porozumiewania z innymi i radzenia sobie z własnymi emocjami. Uświadomią sobie własne potrzeby i poznają sposoby na ich zaspokajanie. |
7 |
Konsultacje dla rodziców uczniów mających trudności w nawiązywaniu właściwych relacji z innymi i dostosowaniu się do ogólnoszkolnych zasad. |
Cały rok szkolny |
Edyta Lis-Tarczyńska, Iwona Pawlak |
Rodzice uczniów uświadomią sobie potrzebę nawiązywania bliskich relacji z dziećmi, dbania o ich potrzeby i emocje. Poznają skuteczne sposoby porozumiewania się z dziećmi. |
8 |
Dostrzegamy problemy i potrzeby innych - cykl zabaw integracyjnych mających na celu przeciwdziałać agresji w środowisku szkolnym. |
Cały rok szkolny |
Karolina Dobrowolska, Magdalena Kowalczyk |
Uczniowie nauczą się dostrzegać problemy innych, będą bardziej tolerancyjne i wyrozumiałe, co przyczyni się do zmniejszenia zachowań agresywnych. |
9 |
Pedagogizacja rodziców klas 0 nt dojrzałości szkolnej |
Październik/listopad 2009 |
Edyta Lis-Tarczyńska, Iwona Pawlak |
Rodzice uczniów uzyskają informacje na temat dojrzałości szkolnej dzieci. Uświadomią sobie potrzebę dokładnej obserwacji własnego dziecka i zaspokajania jego potrzeb. |
10 |
Zajęcia edukacyjne dla uczniów klas I-III nt tolerancji i poszanowania innych |
Zgodnie z programem nauczania zintegrowanego w klasach I-III |
Wychowawcy klas I-III |
Uczniowie uświadomią sobie potrzebę szacunku wobec innych. Zdobędą umiejętności pokojowego rozwiązywania konfliktów. Nauczą się szacunku i tolerancji wobec innych. Wzmocnią poczucie własnej wartości. |
Cel ogólny: Pomoc w zaspokajaniu ważnych potrzeb psychicznych, w rozwoju własnych zdolności i zainteresowań oraz w realizacji celów życiowych.
L.p |
Zadanie |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Spodziewane efekty |
1 |
XVII Jesienne Biegi Przełajowe |
Wrzesień 2009 |
Dagmara Dobosz |
Uczniowie poznają alternatywną formę spędzania wolnego czasu. |
2 |
Zajęcia SKS dla uczniów klas IV-VI |
Październik - maj |
Nauczyciele wychowania fizycznego |
Nagromadzona energia witalna uczniów zostanie skierowana w stronę aktywności fizycznej. Uczniowie przekonają się, że sport może być alternatywą wobec nudy i bezczynności będących podłożem agresji. |
3 |
Aerobic - zajęcia ruchowe przy muzyce dla uczniów klas IV-VI |
Cały rok szkolny |
Agnieszka Jarosińska |
Uczniowie poznają alternatywną formę spędzania wolnego czasu. |
4 |
Udział uczniów w zawodach sportowych |
Cały rok szkolny |
Dariusz Redman Agnieszka Jarosińska |
Uczniowie nauczą się odnosić sukcesy bez pychy, przyjmować porażki bez kompleksów, być życzliwym wobec wygranych i przegranych. |
5 |
Kółka przedmiotowe dla uczniów zdolnych wyróżniających się w danej dziedzinie |
Październik - maj |
Nauczyciele przedmiotów |
Uczniowie będą mieli możliwość rozwijania własnych zainteresowań i zaspokajania potrzeb poznawczych. |
6 |
Wyjazdy uczniów klas II i chętnych uczniów klas IV-VI na basen |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wychowania fizycznego, wychowawcy klas II |
Uczniowie poznają alternatywną formę spędzania wolnego czasu. |
7 |
Wyjazdy chętnych uczniów na lodowisko |
Sezon zimowy 2009/2010 |
Agnieszka Jarosińska |
Uczniowie poznają alternatywną formę spędzania wolnego czasu. |
8 |
Działalność szkolnego Klubu Ośmiu - Młodzieżowego Wolontariatu |
Cały rok szkolny |
Katarzyna Węgrzynek, Iwona Pawlak |
Uczniowie nauczą się okazywać bezinteresowną pomoc innym, uświadomią sobie, że praca na rzecz innych to alternatywa dla nudy leżącej u podstaw agresji. |
9 |
„Dzień na TAK" - ogólnoszkolna akcja w wykonaniu wolontariuszy |
Marzec 2010 |
Katarzyna Węgrzynek, Iwona Pawlak |
Uczniowie przekonają się, że życie w społeczności szkolnej może być wolne od agresji i przemocy. |
10 |
Organizowanie klasowych wycieczek krajoznawczych, wyjazdów integracyjnych dla klas IV, wyjazdów naukowych dla klas VI i „zielonych szkół" |
Cały rok szkolny |
Wychowawcy klas 0-VI |
Uczniowie zaspokoją swoje potrzeby poznawcze. Zintegrują się z rówieśnikami. Poznają alternatywne sposoby na spędzanie wolnego czasu. |
11. |
Realizacja programu wychowania fizycznego w klasach 0-VI. Realizacja programu własnego wychowania fizycznego dla dziewcząt z klas IV-VI |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wych. fiz., wychowawcy klas 0-III, Dagmara Dobosz |
Nagromadzona energia witalna uczniów zostanie skierowana w stronę aktywności fizycznej. Uczniowie przekonają się, że sport może być alternatywą wobec nudy i bezczynności będących podłożem agresji. |
12 |
Festyn Rodzinny |
Maj 2010 |
Jolanta Szklarek-Marciszewska |
Uczniowie, rodzice i nauczyciele nauczą się współpracy w grupie. Poznają alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu. |
13 |
Zajęcia taneczne dla uczniów klas 0-III
|
Cały rok szkolny |
Wychowawcy klas 0-III |
Uczniowie poznają alternatywną formę spędzania wolnego czasu. |
14 |
„Bawimy się muzyką"-program własny dla uczniów klas 0d i 0c
|
Cały rok szkolny
|
Jolanta Stosio, Małgorzata Worach |
Uczniowie uzyskają możliwość rozwijania własnych uzdolnień i zainteresowań, zaspokoją swoje potrzeby poznawcze. |
15 |
Konkurs na najlepszego sportowca szkoły w kategorii dziewcząt i chłopców |
Czerwiec |
Dagmara Dobosz Dariusz Redman |
Uczniowie będą mieli okazję zmierzenia się w sportowej rywalizacji i ukazania swoich mocnych stron. |
16. |
Konkurs na najlepszego sprintera i długodystansowca dla klas V-VI |
Październik, maj |
Dagmara Dobosz |
Uczniowie będą mieli okazję zmierzenia się w sportowej rywalizacji i ukazania swoich mocnych stron. |
17 |
Ankieta dla uczniów klas I i ich rodziców „ Wita cię nowa szkoła" |
Wrzesień /październik, kwiecień/ maj |
Pedagog, psycholog, wychowawcy klas |
Rozeznanie w potrzebach i oczekiwaniach rodziców i uczniów względem szkoły |
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 2