Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach
Szkolny Program Profilaktyki na lata 2011/2012 – 2013/2014
„Starajcie się zostawić ten świat choć trochę lepszym, niż go zastaliście”
Robert Baden - Powell
I. PODSTAWA PRAWNA
Podstawą prawną do wprowadzenia działań profilaktycznych w ramach szkolnego programu profilaktyki, stanowią:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej – art. 72
Konwencja o Prawach Dziecka – art. 3,19,33
Ustawa z dania 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 1996r. nr 67, poz.329 z późniejszymi zmianami)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
Rozporządzenia MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458)
Rozporządzenie MENiS z dnia 19 lipca 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartościach rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. nr 121 z 2002 r., poz 1037)
Program Ochrony Zdrowia Psychicznego
Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV
Statut Szkoły Podstawowej nr 2 w Ząbkach
II. WPROWADZENIE
Zadaniem profilaktyki jest ochrona człowieka przed zagrożeniami i odpowiednim reagowaniem na nie. Jej celem jest zapewnienie człowiekowi, dziecku, uczniowi, wychowankowi możliwości prawidłowego rozwoju. Człowiek niedojrzały sam dla siebie może być zagrożeniem. Dlatego prowadzenie dziecka ku dojrzałości jest zarówno wychowaniem, jak i profilaktyką.
Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży w okresie dorastania. Jest to faza rozwoju, w czasie której dokonuje się wiele intensywnych, jakościowych zmian w osobowości człowieka. Fazę tę najczęściej charakteryzuje brak integracji. Dlatego jest to czas podatny na zakłócenia i podejmowanie działań ryzykownych.
Czynniki ryzyka to wszystkie elementy (cechy, sytuacje, warunki) zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się niekorzystnych konsekwencji zaburzających prawidłowy rozwój. Należą do nich:
III. ZAŁOŻENIE OGÓLNE PROGRAMU
Podążając za słowami zacytowanego w tytule R. Baden – Powella, wybitnego wychowawcę młodzieży, zróbmy wszystko, by nasi uczniowie poprzez pracę nad sobą, zdobyli umiejętności i chęci, „by zostawić ten świat choć trochę lepszym, niż go zastali”. Program profilaktyczny uwzględniający uczenie umiejętności psychologicznych i społecznych musi być wbudowany jako element składowy programu wychowawczego. Jednak wychowanie nie może sprowadzać się do rozwijania odpowiednich umiejętności. To przede wszystkim przekazywanie wartości, budowanie hierarchii wartości i przekazywanie norm moralnych i społecznych.
Działania profilaktyczne są ważne i potrzebne, ale istotna jest kryjąca się za nimi podstawa, czyli to, jaką przyjmuje się koncepcję człowieka i ku czemu kieruje się jego zachowania. Działania profilaktyczne mają zapobiegać niepożądanym zjawiskom w rozwoju jednostki i skupiać się na przeciwdziałaniu złu. Muszą być planowe i uwzględniać wczesną profilaktykę, tzw. pierwszorzędową (mającą na celu promocję zdrowego stylu życia oraz opóźnienie wieku
inicjacji, np. nikotynowej, alkoholowej czy narkotykowej). Stanowią one rodzaj, „szczepionki” dla osób zdrowych, zwiększającej ich odporność na oddziaływanie niekorzystnych czynników. Terenem realizacji wczesnych działań profilaktycznych jest głównie szkoła. Realizatorami profilaktyki są wszyscy nauczyciele szkoły, stanowiący pozytywne wzorce wspierani przez specjalistów.
Najważniejsze działania szkoły w zakresie profilaktyki pierwszorzędowej to:
IV. CELE PROGRAMU PROFILAKTYKI
Celem programu profilaktyki jest uświadomienie dziecku właściwych zachowań wobec współczesnych zagrożeń.
Cele jakie chcemy osiągnąć to:
Cele są realizowane przez:
V. DIAGNOZA
Prowadzenie działań profilaktycznych w szkole jest poprzedzone diagnozą - rozpoznaniem obecnego stanu zagrożenia niepożądanymi zjawiskami w rozwoju uczniów szkoły.
1. Diagnozę opracowano w oparciu o analizę:
VI. DZIAŁANIA BĘDĄ REALIZOWANE W RAMACH
W realizacji programu uczestniczyć będą:
VII. EFEKTY DZIAŁAŃ
1.Pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy.
2.Wyciszenie agresji.
3.Nabycie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów.
4.Poprawa w relacjach uczeń- uczeń, uczeń- osoba dorosła.
5.Podniesienie poziomu poczucia bezpieczeństwa w szkole.
6.Wolność od nałogów.
7.Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych.
8.Wzrost poczucia własnej wartości, umiejętność dokonania samooceny.
9.Podniesienie poziomu świadomości występujących zagrożeń i sposobów zapobiegania im.
VIII. EWALUACJA
Ewaluacja programu dokonywana jest 2 razy w roku (na zakończenie I półrocza i na zakończenie roku szkolnego)
FORMY EWALUACJI:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 2