Programy - archiwum

Szkolny Program Profilaktyki na lata 2011/2012 – 2013/2014

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach

 

Szkolny Program Profilaktyki na lata 2011/2012 – 2013/2014

 

„Starajcie się zostawić ten świat choć trochę lepszym, niż go zastaliście”

                                                                                                          Robert Baden - Powell

 

I. PODSTAWA PRAWNA

Podstawą prawną do wprowadzenia działań profilaktycznych w ramach szkolnego programu profilaktyki, stanowią:

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej – art. 72

Konwencja o Prawach Dziecka – art. 3,19,33

Ustawa z dania 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 1996r. nr 67, poz.329 z późniejszymi zmianami)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem

Rozporządzenia MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458)

Rozporządzenie MENiS z dnia 19 lipca 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartościach rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. nr 121 z 2002 r., poz 1037)

Program Ochrony Zdrowia Psychicznego

Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii

Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV

Statut Szkoły Podstawowej nr 2 w Ząbkach

 

II. WPROWADZENIE

Zadaniem profilaktyki jest ochrona człowieka przed zagrożeniami i odpowiednim reagowaniem na nie. Jej celem jest zapewnienie człowiekowi, dziecku, uczniowi, wychowankowi możliwości prawidłowego rozwoju. Człowiek niedojrzały sam dla siebie może być zagrożeniem. Dlatego prowadzenie dziecka ku dojrzałości jest zarówno wychowaniem, jak i profilaktyką.

Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży w okresie dorastania. Jest to faza rozwoju, w czasie której dokonuje się wiele intensywnych, jakościowych zmian w osobowości człowieka. Fazę tę najczęściej charakteryzuje brak integracji. Dlatego jest to czas podatny na zakłócenia i podejmowanie działań ryzykownych.

Czynniki ryzyka to wszystkie elementy (cechy, sytuacje, warunki) zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się niekorzystnych konsekwencji zaburzających prawidłowy rozwój. Należą do nich:

  • Środowisko społeczne i normy w nim obowiązujące, promujące dane wzorce zachowań.
  • Modelowanie takich zachowań w domu i w szkole.
  • Grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne.
  • Słabe wyniki w nauce.
  • Brak celów życiowych.
  • Dostęp do środków i substancji psychoaktywnych.
  • Wczesna inicjacja w zachowaniach ryzykownych.

 

III. ZAŁOŻENIE OGÓLNE PROGRAMU

Podążając za słowami zacytowanego w tytule R. Baden – Powella, wybitnego wychowawcę młodzieży, zróbmy wszystko, by nasi uczniowie poprzez pracę nad sobą, zdobyli umiejętności i chęci, „by zostawić ten świat choć trochę lepszym, niż go zastali”. Program profilaktyczny uwzględniający uczenie umiejętności psychologicznych i społecznych musi być wbudowany jako element składowy programu wychowawczego. Jednak wychowanie nie może sprowadzać się do rozwijania odpowiednich umiejętności. To przede wszystkim przekazywanie wartości, budowanie hierarchii wartości i przekazywanie norm moralnych i społecznych.

Działania profilaktyczne są ważne i potrzebne, ale istotna jest kryjąca się za nimi podstawa, czyli to, jaką przyjmuje się koncepcję człowieka i ku czemu kieruje się jego zachowania. Działania profilaktyczne mają zapobiegać niepożądanym zjawiskom w rozwoju jednostki i skupiać się na przeciwdziałaniu złu. Muszą być planowe i uwzględniać wczesną profilaktykę, tzw. pierwszorzędową (mającą na celu promocję zdrowego stylu życia oraz opóźnienie wieku

inicjacji, np. nikotynowej, alkoholowej czy narkotykowej). Stanowią one rodzaj, „szczepionki” dla osób zdrowych, zwiększającej ich odporność na oddziaływanie niekorzystnych czynników. Terenem realizacji wczesnych działań profilaktycznych jest głównie szkoła. Realizatorami profilaktyki są wszyscy nauczyciele szkoły, stanowiący pozytywne wzorce wspierani przez specjalistów.

 

Najważniejsze działania szkoły w zakresie profilaktyki pierwszorzędowej to:

  • stwarzanie przyjaznego klimatu (dobra komunikacja, osobowe relacje między nauczycielami i uczniami, udzielanie emocjonalnego wsparcia dzieciom i młodzieży szczególnie w trudnych dla nich sytuacjach);
  • wypracowanie wspólnej polityki szkoły wobec palenia, picia alkoholu i odurzania się narkotykami oraz konsekwentne jej wdrażanie;
  • budowanie dobrych relacji z rodzicami i pozyskiwanie ich jako sojuszników w realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych, prowadzonych przez nauczycieli;
  • pomoc uczniom mającym trudności w nauce;
  • wczesne rozpoznawanie uczniów z grup ryzyka i kierowanie ich do pedagoga lub psychologa w celu przeprowadzenie wstępnej diagnozy;
  • kierowanie uczniów zagrożonych (w porozumieniu z rodzicami) do poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej instytucji udzielającej specjalistycznej pomocy;
  • udzielanie uczniom i rodzicom informacji o specjalistycznej pomocy poza szkołą;
  • szkolenie się kadry pedagogicznej w zakresie profilaktyki zagrożeń oraz umiejętności wychowawczych.

 

IV. CELE PROGRAMU PROFILAKTYKI

Celem programu profilaktyki jest uświadomienie dziecku właściwych zachowań wobec współczesnych zagrożeń.

 

Cele jakie chcemy osiągnąć to:

 

  1. Przekazywanie uczniom rzetelnych informacji na temat skutków zachowań niesprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu w celu eliminacji lub zmniejszenia zasięgu tego typu zagrożeń i  umożliwienia zmiany niewłaściwych postaw.
  2. Rozwijanie psychospołecznych umiejętności życiowych uczniów umożliwiających radzenie sobie z problemami życia codziennego i samorealizacją.
  3. Kształtowanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz motywowania do podejmowania w środowisku szkolnym różnych form aktywności zaspokajających potrzeby psychiczne, emocjonalne, społeczne i duchowe.
  4. Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
  5. Rozszerzanie form pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej, rodzinnej i społecznej (rodziny dysfunkcyjne).

 

Cele są realizowane przez:

  • udział w programach informacyjno – edukacyjnych
  • realizację programów profilaktycznych
  • udział w zajęciach alternatywnych
  • udział w akcjach i kampaniach ogólnopolskich
  • współpracę między różnymi instytucjami, które zajmują się: wychowaniem dzieci i młodzieży, propagowaniem zdrowia, bezpieczeństwem, pomocą rodzinom potrzebującym, pomocą w razie zagrożenia uzależnieniami, pomocą psychologiczno – pedagogiczną.

 

V. DIAGNOZA

Prowadzenie działań profilaktycznych w szkole jest poprzedzone diagnozą - rozpoznaniem obecnego stanu zagrożenia niepożądanymi zjawiskami w rozwoju uczniów szkoły.

1. Diagnozę opracowano w oparciu o analizę:

  • obserwację zachowań uczniów w czasie zajęć i przerw
  • dokumentacji szkolnej, w tym dzienników lekcyjnych, klasowych zeszytów uwag,
  • informacji nauczycieli o bieżących problemach wychowawczych
  • indywidualnych rozmów z uczniami
  • rozmów z rodzicami
  • informacji z instytucji współpracujących ze szkołą
  • opinii uczniów wyrażanych m.in. przez członków Samorządu Uczniowskiego

 

VI. DZIAŁANIA BĘDĄ REALIZOWANE W RAMACH

  • godzin wychowawczych
  • nauczania poszczególnych przedmiotów
  • kół przedmiotowych
  • zajęć pozalekcyjnych
  • zajęć świetlicowych
  • spotkań z rodzicami
  • Rad Pedagogicznych
  • wycieczek szkolnych
  • wyjść poza teren szkoły

 

 

W realizacji programu uczestniczyć będą:

  • uczniowie
  • nauczyciele
  • rodzice
  • zaproszeni specjaliści
  • instytucje wspierające szkołę ( świetlice środowiskowe, organizacje pozarządowe, PPP w Zielonce, OPS w Ząbkach, Urząd Miasta Ząbki, Sąd Rodzinny w Wołominie, Policja, Straż Miejska, Fundacja Dzieci Ulicy w Ząbkach, Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ząbkach)

 

VII. EFEKTY DZIAŁAŃ

1.Pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy.

2.Wyciszenie agresji.

3.Nabycie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów.

4.Poprawa w relacjach uczeń- uczeń, uczeń- osoba dorosła.

5.Podniesienie poziomu poczucia bezpieczeństwa w szkole.

6.Wolność od nałogów.

7.Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych.

8.Wzrost poczucia własnej wartości, umiejętność dokonania samooceny.

9.Podniesienie poziomu świadomości występujących zagrożeń i sposobów zapobiegania im.

  1. Poprawa sytuacji wychowawczej wśród uczniów klas młodszych.
  2. Objęcie opieką dzieci zaniedbanych środowiskowo i niedożywionych.
  3. Zmniejszenie deficytów rozwojowych i skutków dysleksji.
  4. Poprawa kultury zachowań i kultury języka.
  5. Podniesienie poziomu nawyków higienicznych.
  6. Uzyskanie wyższej świadomości nawyków żywieniowych.
  7. Wypracowanie umiejętności organizowania czasu wolnego
  8. Podniesienie poziomu świadomego i umiejętnego korzystania z urządzeń multimedialnych: telefony komórkowe, komputery itp.
  9. Podniesienie poziomu świadomego korzystania z Internetu i telewizji.
  10. Wyrobienie prawidłowych reakcji w sytuacji zagrożenia.

 

VIII. EWALUACJA

Ewaluacja programu dokonywana jest 2 razy w roku (na zakończenie I półrocza i na zakończenie roku szkolnego)

FORMY EWALUACJI:

  • obserwacja – wychowawcy klas, nauczyciele
  • opinie, uwagi Dyrektora Szkoły i Rady Rodziców
  • rozmowy z uczniami
  • rozmowy z rodzicami
  • analiza dokumentów
  • obserwacja i ocena zachowań uczniów i nauczycieli

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 września 2012 15:43
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Goździak
Ilość wyświetleń: 3241
28 kwietnia 2015 05:24 (Małgorzata Goździak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
13 września 2012 15:43 (Małgorzata Goździak) - Dodanie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany