Regulaminy - archiwum

Regulamin wycieczek i imprez krajoznawczo - turystycznych

 

REGULAMIN WYCIECZEK I IMPREZ

KRAJOZNAWCZO – TURYSTYCZNYCH

 

opracowany na podstawie rozporządzenia MENiS z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001r Nr 135, poz. 1516) oraz rozporządzenia MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U z 2003r Nr 6 poz. 69)

 

Rozdział I.

Postanowienia wstępne

 

  1. Organizowane przez szkołę wycieczki i imprezy krajoznawczo - turystyczne powinny mieć na celu w szczególności:
    1. poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
    2. poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturowego,
    3. wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
    4. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
    5. podnoszenie kondycji zdrowotnej oraz sprawności fizycznej,
    6. upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
    7. przeciwdziałanie patologii społecznej.
  2. Wycieczki i imprezy mogą być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych lub pozaszkolnych.
  3. Wycieczki i imprezy mogą przyjąć następujące formy:
    1. wycieczki przedmiotowe - inicjowane i organizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych, poszczególnych przedmiotów, zgodnie z programem nauczania, w ramach zajęć lekcyjnych lub pozalekcyjnych,
    2. wycieczki turystyczno-krajoznawcze - odbywające się w terenie powszechnie uczęszczanym, nie wymagające od uczestników szczególnego przygotowania kondycyjnego i specjalistycznego,
    3. imprezy krajoznawczo – turystyczne, takie jak biwaki, rajdy, turnieje, konkursy
    4. imprezy wyjazdowe związane z realizacją programu nauczania takie jak: zielone szkoły, zimowe szkoły, szkoły ekologiczne.
  4. Organizacja wycieczek szkolnych i imprez wynika z:
    1. a.     zapisów w Statucie Szkoły
    2. programu wychowawczego,
    3. programu profilaktyki,
    4. rocznego planu pracy szkoły,
    5. planów dydaktycznych i wychowawczych nauczycieli.
  5. Wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem programowym i organizacyjnym, a następnie informuje się uczestników o podjętych ustaleniach, a w szczególności             o celach, trasie, harmonogramie i regulaminie oraz kosztach wyjazdu.
  6. W wycieczkach przedmiotowych, zielonych szkołach winni brać udział wszyscy uczniowie danego oddziału z wyjątkiem osób zwolnionych z powodu choroby               lub ważnych okoliczności.
  7. Jeśli uczniowie uczestniczą w zawodach sportowych, konkursach lub innych imprezach, opiekun wywiesza listę uczestników w pokoju nauczycielskim. Nauczyciele                   nie odnotowują nieobecności wyżej wymienionych uczniów na zajęciach.
  8. Udział uczniów w wycieczce lub imprezie trwającej dłużej niż przewidziane planem zajęcia wymaga pisemnej zgody rodziców.
  9. Wszelkie wyjazdy powinny być uwzględniane w klasowych planach wychowawczych    po wcześniejszym ustaleniu z uczniami i ich rodzicami.
  10. Uczniowie i ich rodzice winni być zapoznani z regulaminem wycieczki lub imprezy    oraz harmonogramem wyjazdu i 24-godzinnym planem zajęć oraz jego kosztami.
  11. Uczniowie powinni być przygotowani do wyjazdu pod względem merytorycznym.

  

Rozdział II.

Organizacja wycieczek

 

  1. Za organizację oraz prawidłowy i bezpieczny przebieg wycieczki lub imprezy odpowiedzialny  jest kierownik wycieczki oraz wszyscy opiekunowie.
  2. Dokumentacja wycieczki zawiera:

a) kartę wycieczki lub imprezy wraz z listą uczestników (załącznik nr 1)

b) harmonogram wycieczki (załącznik nr 2)

c) zgodę rodziców na udział dziecka  w wycieczce lub imprezie (załącznik nr 3)

  1. Kierownik wycieczki przygotowuje dokumentację wyjazdu i przedstawia ją dyrektorowi szkoły zgodnie z następującym harmonogramem:

a)  Wycieczki i imprezy 1-dniowe:

Kierownik wycieczki najpóźniej tydzień przed planowanym wyjazdem informuje dyrektora lub wicedyrektorów o założeniach organizacyjnych wycieczki lub imprezy i najpóźniej 2 dni przed wyjazdem przekazuje kartę wycieczki lub imprezy wraz z listą uczestników (zał. nr 1) oraz zgody rodziców (zał. nr 3) w przypadku, jeśli wycieczka trwa dłużej niż przewidziane planem zajęcia.

  1. Zgodę na zorganizowanie wycieczki lub imprezy wyraża dyrektor szkoły lub wicedyrektor poprzez podpisanie przedstawionej przez kierownika wycieczki dokumentacji, tj. karty wycieczki lub imprezy oraz harmonogramu wycieczki. Przeprowadzenie wyjazdu bez zatwierdzenia stanowi naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. 
  2. Organizacja i program wycieczki lub imprezy powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań, potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej oraz możliwości finansowych rodziców /prawnych opiekunów/.
  3. Uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie nie mogą brać udziału w wyjazdach. W przypadku zgody rodziców na udział w wycieczce ucznia, który przyjmuje leki, rodzice zobowiązani są do dostarczenia kierownikowi wycieczki pisemnej informacji o godzinach i sposobie przyjmowania lekarstw.
  4. Udział uczniów w wycieczkach i imprezach (z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodziców /opiekunów prawnych/.
  5. Zgodę na  wycieczki i imprezy  zagraniczne wydaje dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
  6. Wszystkie wycieczki i imprezy winny odbywać się od poniedziałku do piątku z wyłączeniem sobót i niedziel. Wyjazdy na zawody sportowe, konkursy, turnieje zaplanowane na soboty lub niedziele są możliwe w uzasadnionych przypadkach i wyłącznie za zgodą organu prowadzącego szkołę.

  

Rozdział III.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa i opieki nad uczniami podczas wycieczek i imprez krajoznawczo-turystycznych

 

  1. Opiekę nad uczniami biorącymi udział w wycieczce lub imprezie sprawuje kierownik i opiekunowie grup, zgodnie z  zakresem obowiązków zapisanych w rozdziale IV, którzy podejmują zadania i odpowiadają za ich realizację od momentu rozpoczęcia wycieczki/imprezy w sposób ciągły i nieprzerwany do czasu jej zakończenia.
  2. Opiekunami powinni być nauczyciele i rodzice uczniów. Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na wykonywanie obowiązków opiekuna przez inne pełnoletnie osoby.
  3. 3.     Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
  4. Nauczyciel prowadzący zajęcia poza terenem szkoły w obrębie miasta przed wyjściem odnotowuje ten fakt w zeszycie znajdującym się w sekretariacie.
  5. Miejscem początku i rozwiązania wszelkich wyjść, wycieczek i wyjazdów jest teren szkoły.
  6. Wycieczki piesze na terenach górskich leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000m.n.p.m. mogą prowadzić wyłącznie  przewodnicy turystyczni.
  7. Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi. W razie gwałtownego załamania się warunków pogodowych (szczególnie przy planowaniu wycieczek pieszych górskich) należy wycieczkę odwołać.
  8. Przed wyruszaniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz przybycia do punktu docelowego opiekunowie powinni bezwzględnie sprawdzać stan liczbowy uczniów.
  9. Przed wyruszeniem na wycieczkę należy zapoznać jej uczestników z zasadami bezpieczeństwa i sposobie zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku.
  10. Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
  11. Uczestnicy wycieczek powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków.
  12. W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród jego uczestników wypadek, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.

 

Rozdział IV.

Obowiązki kierownika wycieczki.

 

  1. Opracowanie pełnej dokumentacji wycieczki zgodnie z zapisem w rozdziale II punkt 3 i terminowe przedstawienie jej do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły.
  2. Zapoznanie z regulaminem wycieczki oraz z zasadami bezpieczeństwa wszystkich jej uczestników.
  3. Zapewnienie warunków do realizacji programu wycieczki oraz sprawowania nadzoru
    w tym zakresie.
  4. Określenie zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu oraz zapewnienie opieki
    i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki poprzez przydzielenie uczestników do danego opiekuna.
  5. Nadzorowanie zaopatrzenia uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy.
  6. Organizowanie transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników wycieczki.
  7. Dokonywanie podziału zadań wśród uczestników.
  8. Dokonanie podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy niezwłocznie po jej zakończeniu.

  

Rozdział V

Obowiązki opiekuna.

 

  1. Sprawowanie  opieki nad powierzonymi uczniami.
  2. Sprawdzanie stanu liczbowego  uczestników wycieczki przed wyruszeniem  z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu  do punktu docelowego,
  3. Współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.
  4. Sprawowanie  nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym  uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
  5. Nadzorowanie  wykonywania zadań przydzielonych uczniom.
  6. Wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.
  7. Ścisłe przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,  sanitarno-epidemiologicznych oraz zasad korzystania z dróg publicznych i szlaków turystycznych, a także przestrzegania innych szczegółowych regulaminów oraz zarządzeń wykonawczych władz oświatowych, administracyjnych i samorządowych w szczególności z zakresu korzystania z kąpielisk, pływalni oraz dotyczących przebywania w górach.

 

Rozdział VI.

Zasady finansowania wycieczek i imprez.

1.Wycieczki lub imprezy winny być finansowane przede wszystkim przez rodziców/prawnych opiekunów/.

2.W szczególnych przypadkach uczniowie mogą otrzymać pomoc ze środków klasowych, dofinansowanie z  Rady Rodziców, Spółdzielni Uczniowskiej lub innych osób.

3.Wychowawcy mogą występować do organizatorów wycieczek lub imprez o częściowe lub całkowite zwolnienie z opłaty tych uczniów, których rodziny znajdują się w trudnej sytuacji materialnej.

4.Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie ponoszą kosztów udziału w wycieczce lub imprezie. Koszty te są finansowane z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie albo, jeśli istnieje taka możliwość, przez organizatora wyjazdu.

 

Rozdział VII.

Ramowy regulamin wycieczki lub imprezy.

 

  1. Uczniowie dostarczają kierownikowi wycieczki lub imprezy pisemną zgodę  rodziców /prawnych opiekunów/ na udział w wycieczce lub imprezie.
  2. Uczestników wycieczki obowiązują:
    1. odpowiedni strój uzależniony od charakteru wycieczki lub imprezy,
    2. postanowienia statutu szkoły oraz przepisy bezpieczeństwa,
    3. zakaz palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków,
    4. zakaz samowolnego oddalania się od grupy,
    5. punktualność
  3. W trakcie trwania wycieczki lub imprezy nie przewiduje się „czasu wolnego”, a uczniowie przebywają przez cały czas pod nadzorem opiekunów.
  4. W czasie postoju autokaru na parkingu należy ściśle przestrzegać zaleceń kierownika wycieczki.
  5. W przypadku wyjazdów na basen oraz podczas zwiedzania muzeów, parków krajobrazowych itp. uczestnicy wycieczki zobowiązani są do przestrzegania regulaminów tych obiektów.
  6. W miejscu zakwaterowania należy przestrzegać regulaminu placówki.
  7. W przypadku złego samopoczucia uczeń zgłasza się do kierownika wycieczki lub opiekuna .
  8. W stosunku do uczestników nie przestrzegających regulaminu wyciągane będą konsekwencje zgodnie ze Statutem Szkoły.

  

Rozdział VIII.

Postanowienia końcowe.

 

  1. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez wychowawcę. Listę tych uczniów wychowawca dołącza do odpowiedniego dziennika klasowego.
  2. Uczniom uczestniczącym w wycieczkach lub imprezach nie odnotowuje się nieobecności na zajęciach.
  3. Wszyscy opiekunowie oraz uczestnicy wycieczki zobowiązani są zapoznać się z regulaminem i harmonogramem wycieczki.
  4. Z ramowym regulaminem wycieczki lub imprezy określonym rozdziałem VII winni zapoznać się wszyscy jej uczestnicy.

  

 

 

Załączniki

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Iwona Pawlak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 28 lutego 2012 14:19
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Goździak
Ilość wyświetleń: 4329
27 września 2015 19:40 (Małgorzata Goździak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
28 lutego 2012 14:31 (Małgorzata Goździak) - Zmiana danych dokumentu.
28 lutego 2012 14:30 (Małgorzata Goździak) - Dodanie załącznika [zalacznik3.pdf] do dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany