opracowany na podstawie rozporządzeń MENiS: z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (DZ.U. nr 6 z 2002r.) oraz z dnia 31 stycznia 2003r.w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (DZ.U. nr 3 z 2003r).
I. Zadania opiekuńcze szkoły.
&1
1) systematycznie organizuje zajęcia obowiązkowe, nadobowiązkowe i pozalekcyjne,
a) za bezpieczeństwo uczniów podczas w/w zajęć odpowiada nauczyciel lub instruktor,
b) nauczyciel obowiązany jest odnotować nieobecność ucznia na każdych zajęciach i upewnić się, przed rozpoczęciem procesu lekcyjnego, czy nie zaistniały zagrożenia w miejscu odbywania zajęć,
c) przed każdą lekcją wychowania fizycznego nauczyciel sprawdza stan techniczny sprzętu znajdującego się w sali lub na boisku szkolnym,
d) jeżeli pomieszczenie lub inne miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdującego się w nim wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa, niedopuszczalne jest rozpoczęcie zajęć,
e) urządzenia techniczne niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie oznacza się w sposób wyraźny i zabezpiecza przed ich uruchomieniem,
f) jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć – niezwłocznie się je przerywa i wyprowadza się z zagrożonych miejsc osoby powierzone opiece,
g) nauczyciel prowadzący ostatnią lekcję w danej klasie sprowadza uczniów do szatni i dopilnowuje ich bezpieczeństwa do chwili wyjścia ze szkoły,
h) dzieci z oddziałów przedszkolnych przebywają pod opieką nauczyciela bez przerw od momentu odebrania ich z szatni lub świetlicy szkolnej do momentu powierzenia opiece rodzica /prawnego opiekuna/ lub świetlicy,
i) w każdej pracowni o zwiększonym ryzyku wypadku /informatyka, technika, wychowanie fizyczne/ nauczyciel wymaga od uczniów bezwzględnego przestrzegania regulaminu użytkowania pracowni, z którego treścią muszą być uczniowie zapoznani na początku roku szkolnego,
j) pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia wietrzy się w czasie każdej przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć,
k) jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne, uczniowie przebywają w czasie przerw w zajęciach na świeżym powietrzu,
2) w przypadku nieobecności nauczyciela, dyrekcja zapewnia zastępstwo informując o tym nauczyciela, któremu je zlecono lub odwołuje zajęcia, zobowiązując wychowawców do powiadomienia o tym fakcie uczniów odpowiedniej klasy i ich rodziców,
3) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, lekcje w szkole mogą być skrócone, po uprzednim /na co najmniej 1 dzień wcześniej/ powiadomieniu uczniów i rodziców w klasach młodszych – pisemnie, w starszych – ustnie,
4) przed lekcjami /od godz.745/ i w czasie przerw międzylekcyjnych /z ostatnią włącznie/ nauczycieli obowiązuje plan dyżurów na dany rok szkolny, opracowany przez wyłoniony spośród rady pedagogicznej zespół nauczycieli,
a) za bezpieczeństwo dzieci przebywających w obrębie przydzielonego stanowiska odpowiada w określonym planem czasie dyżurujący nauczyciel,
b) dyżurujący nauczyciel zwraca uwagę tym uczniom, którzy swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa /bieganie po korytarzach, klasach, bójki, wchodzenie na wysokie konstrukcje, zaśmiecanie odpadkami spożywczymi, wychylanie się z okien, niewłaściwe wykorzystywanie sanitariatów, wybieganie na ulicę podczas przerw itp./,
5) udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce po zaopatrzeniu ich w odpowiednie do wykonywanych prac urządzenia, sprzęt i środki ochrony indywidualnej oraz po zapewnieniu właściwego nadzoru i bezpiecznych warunków pracy,
6) uczniowie opuszczają budynek szkolny wyłącznie pod opieką nauczyciela,
7) podczas przerw uczniowie mogą przebywać w salach lekcyjnych i pozostają pod opieką nauczyciela dyżurującego w obrębie przydzielonego stanowiska, pod warunkiem, że:
a) drzwi do sali pozostają otwarte w celu umożliwienia nadzoru nad uczniami przez dyżurującego nauczyciela,
b) ”dolne” okna w sali pozostają zamknięte i zabezpieczone przed otwarciem (w celu wywietrzenia sali możliwe jest otwarcie okien „górnych”)
c) uczniowie zachowują się bezpiecznie”
8) w trosce o swoje bezpieczeństwo uczniowie:
a) nie biegają po szkole,
b) nie grają w piłkę na korytarzach oraz w salach,
c) nie zbiegają ze schodów,
d) noszą zawiązane obuwie,
e) nie siadają na parapetach,
f) nie wychylają się przez okno,
g) nie huśtają się na krzesłach,
h) nie odstawiają krzeseł osobom siadającym,
i)ostrożnie otwierają drzwi klas,
j)nie wszczynają awantur, nie biorą udziału w bójkach,
k)nie popychają kolegów, nie podstawiają im nóg,
l)informacje o każdej niebezpiecznej sytuacji natychmiast przekazują osobie dorosłej,
ł)nie wychodzą samowolnie poza teren szkoły w czasie zajęć lekcyjnych oraz przerw,
m)nie przyjmują żadnych podejrzanych propozycji od osób nieznajomych,
n)dbają o czystość i porządek w szkole i jej otoczeniu,
ń)szanują sprzęt szkolny,
o)kulturalnie odnoszą się do wszystkich.
9) świetlica szkolna zapewnia opiekę uczniom w godzinach 7.00-18.00 i korzystać z niej mogą uczniowie klas I-III oraz w uzasadnionych wypadkach uczniowie klas IV-VI po uprzednim zgłoszeniu przez rodzica,
10) uczniowie nieuczęszczający do świetlicy szkolnej wpuszczani są na teren szatni od godziny 7.35, zaś na teren szkoły od godziny 7.45,
11) zajęcia w oddziałach przedszkolnych rozpoczynają się o godzinie 7.45; nauczyciel uczący dany oddział przedszkolny odbiera uczniów z szatni lub świetlicy szkolnej o godzinie 7.40,
12) ze względu na bezpieczeństwo uczniów rodzice proszeni są o niewchodzenie na teren szkoły bez wyraźnej potrzeby, ewentualne wejścia zgłaszają pracownikowi obsługi pełniącemu dyżur przy wejściu do szkoły.
II. Postępowanie w razie zaistniałego wypadku.
&1
a) potrzebę wezwania pogotowia,
b) potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica,
c) godzinę odbioru dziecka ze szkoły.
III. Zasady bezpiecznego korzystania z placu zabaw.
&1
IV. Zasady funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego w szkole.
&1
1) Kamery wewnętrzne - 7 szt
- wejście główne szkoły – 1
- hol dolny - 3
- szatnia – 1
- korytarz przy sali gimnastycznej i przebieralniach – 1
- korytarz na piętrze – 1
2) Kamery zewnętrzne – 9 szt
- wejście do szkoły – 1
- plac zabaw- 1
- parking dla pracowników oraz brama wyjazdowa – 1
- teren wokół budynku szkoły – 3
- kompleks boisk – 3
Rejestrator znajduje się w sali 30 . Podgląd obrazu z kamer jest możliwy na dyżurce oraz w sekretariacie szkoły. Zapis obrazu wizyjnego obejmuje 7 dni.
-wyjaśniania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów,
-ustalaniu sprawców zniszczenia lub uszkodzenia mienia szkolnego,
-ustalaniu sprawców sytuacji konfliktowych pomiędzy uczniami.
V. Procedury postępowania nauczycieli i innych pracowników szkoły w sytuacjach trudnych.
&1
Informacje ogólne
1) używanie przez ucznia alkoholu, papierosów lub innych środków odurzających,
2) znalezienie na terenie szkoły substancji przypominającej narkotyk,
3) znalezienie na terenie szkoły broni, materiałów wybuchowych lub innych niebezpiecznych substancji i przedmiotów,
4) działania agresywne wobec innych
5) zachowania autodestrukcyjne
&2
1. Działania interwencyjne dorosłych w przypadku uzyskania informacji, że uczeń używa alkoholu lub innych środków odurzających:
1) Nauczyciel lub inny pracownik szkoły przekazuje uzyskaną informację wychowawcy klasy bądź jego zastępcy.
2) Wychowawca informuje o fakcie pedagoga/psychologa szkolnego i dyrektora szkoły.
3) Wychowawca wzywa do szkoły rodziców/opiekunów ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Sam lub w obecności dyrektora szkoły i/lub pedagoga/psychologa przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, a rodziców do systematycznego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka w programie terapeutycznym.
4) Jeśli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję.
5) Podobnie, w sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki wychowawcze (rozmowy z rodzicami, z uczniem, spotkania z pedagogiem, psychologiem, itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów) dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.
&3
1.Postępowanie dorosłych w przypadku podejrzeń, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków:
1) Nauczyciel lub inny pracownik szkoły powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy lub jego zastępcę.
2) Odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego; stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie (najlepiej w gabinecie pielęgniarki)
3) Wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udziela pomocy medycznej.
4) Zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów dziecka, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszy policji decyduje lekarz po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
5) Dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu lub narkotyków odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny i zagraża bezpieczeństwu innych. W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych na czas niezbędny do wytrzeźwienia. O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny.
6) Jeśli powtarzają się przypadki, w których uczeń znajduje się na terenie szkoły pod wpływem alkoholu lub narkotyków, dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym policji lub sądu rodzinnego.
&4
1.Działania interwencyjne dorosłych w przypadku, gdy nauczyciel lub inny pracownik szkoły zauważy, że uczeń pali papierosy powinno się podjąć następujące kroki:
1) Nauczyciel lub inny pracownik szkoły powiadamia o fakcie wychowawcę klasy bądź jego zastępcę.
2) Wychowawca wzywa rodziców/opiekunów dziecka do szkoły i przekazuje im informację o fakcie palenia papierosów przez ucznia. Rozmowa może odbywać się w obecności dyrektora szkoły lub pedagoga/psychologa szkolnego. Rodzic zobowiązuje się do szczególnego nadzoru nad dzieckiem.
3) Wychowawca przeprowadza rozmowę profilaktyczno-ostrzegawczą z uczniem, w wyniku której uczeń powinien zobowiązać się do niepalenia papierosów.
&5
1.Postępowanie dorosłych w przypadku, gdy nauczyciel lub inny pracownik szkoły znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą narkotyk:
1) Nauczyciel lub inny pracownik szkoły zachowując środki ostrożności zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji. Próbuje ustalić, do kogo znaleziona substancja należy.
2) Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły, który wzywa policję.
3) Po przyjeździe policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.
&6
1.Działania dorosłych w przypadku, gdy nauczyciel lub inny pracownik szkoły podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk:
1) Nauczyciel lub inny pracownik szkoły w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, psycholog, dyrektor szkoły) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni, ew. innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją. Nauczyciel i inny pracownik szkoły nie mają prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia.
2) O swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów ucznia i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa.
3) W przypadku, jeśli uczeń odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor szkoły wzywa policję, która ma prawo przeszukać rzeczy i odzież należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.
4) Jeśli uczeń wyda substancję dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostki policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.
&7
1.Działania dorosłych w przypadku znalezienia na terenie szkoły broni, materiałów wybuchowych lub innych substancji lub przedmiotów niebezpiecznych:
1) Nauczyciel lub inny pracownik szkoły zapewnia bezpieczeństwo przebywającym na terenie szkoły osobom, uniemożliwiając dostęp osób postronnych do tych przedmiotów
2) Niezwłocznie informuje o fakcie dyrektora szkoły.
3) Dyrektor szkoły natychmiast wzywa policję
&8
1. Postępowanie dorosłych w przypadku wystąpienia w szkole zjawiska agresji lub przemocy stwarzającego zagrożenie dla zdrowia lub życia
1) Nauczyciel bądź inny dorosły świadek zdarzenia przerywa zachowanie agresywne. Jeśli jest to możliwe, izoluje od grupy ucznia zachowującego się agresywnie.
2) W razie potrzeby wzywa pomoc (najbliżej znajdującą się osobę dorosłą, innego nauczyciela, pedagoga, psychologa szkolnego).
3) Ustala okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia przeprowadzając rozmowę ze sprawcą i ofiarą oraz świadkami w obecności wychowawcy klasy lub pedagoga szkolnego. Następnie przeprowadza rozmowę z uczniem, uświadamiając mu nieodpowiednie zachowanie polegające na naruszeniu norm społecznych i zasad obowiązujących w szkole.
4) Nauczyciel powiadamia dyrekcję szkoły (wicedyrektora lub dyrektora) i przekazuje ucznia pod opiekę osoby wyznaczonej przez dyrekcję (pedagoga, wychowawcy lub innej).
5) Osoba, która przejmuje opiekę nad uczniem lub inna, wyznaczona przez dyrekcję, powiadamia rodziców /prawnych opiekunów ucznia o agresywnym zachowaniu dziecka i prosi o niezwłoczny osobisty kontakt na terenie szkoły.
6) W przypadku konieczności zdyscyplinowania ucznia wyjątkowo agresywnego bądź przejawiającego zachowania agresywne zagrażające zdrowiu, poinformowane zostaje pogotowie ratunkowe w celu podjęcia interwencji zapewniającej bezpieczeństwo uczniom i pracownikom szkoły.
7) Dyrektor szkoły niezwłocznie powiadamia policję w przypadku, gdy sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała, kradzież, itp.) lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana.
8) Dyrektor szkoły lub inna osoba przez niego wskazana zabezpiecza ewentualne dowody przestępstwa lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazuje je policji.
9) Dyrektor szkoły oraz nauczyciel – świadek zdarzenia, wychowawca klasy i pedagog/psycholog przeprowadzają rozmowę z rodzicem dziecka mającego problemy z zachowaniem:
- analizują przyczyny niewłaściwego zachowania;
- zobowiązują rodzica do systematycznego kontaktowania się ze szkołą;
- proponują rodzicom formy oddziaływania na ucznia, które pomogą w zmianie zachowania dziecka;
-ustalają, w jaki sposób uczeń-sprawca może naprawić efekty swojego działania (w przypadku agresji skierowanej na przedmioty) lub jaką formę zadośćuczynienia przyjąć (w przypadku agresji skierowanej przeciwko drugiemu człowiekowi).
10) W przypadku, kiedy uczeń w dalszym ciągu stwarza zagrożenie dla uczniów i pracowników szkoły, pedagog szkolny w porozumieniu z dyrektorem szkoły i wychowawcą ucznia kieruje wniosek do Sądu Rejonowego, Wydział Rodzinny i Nieletnich o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego demoralizacji ucznia.
11) Jeśli osobą poszkodowaną jest drugi uczeń, nauczyciel lub inny pracownik szkoły udziela pierwszej pomocy przedmedycznej lub wzywa pielęgniarkę szkolną lub lekarza w przypadku, kiedy ofiara doznała obrażeń. Zawiadamia o zdarzeniu rodziców dziecka poszkodowanego i – jeśli jest to konieczne – prosi o przybycie do szkoły.
12) Dyrektor szkoły, wychowawca i pedagog/psycholog przeprowadzają rozmowę z rodzicem dziecka pokrzywdzonego – informują o podjętych krokach i proponują spotkanie z pedagogiem lub psychologiem szkolnym, aby ułatwić uczniowi powrót do normalnego funkcjonowania w szkole po zdarzeniu;
13) Nauczyciel bądź inny dorosły świadek zdarzenia sporządza notatkę ze zdarzenia i przekazuje ją dyrektorowi szkoły.
&9
1.Działania interwencyjne dorosłych w przypadku uzyskania informacji lub podejrzeń, że uczeń przejawia zachowania autodestrukcyjne i istnieje realne zagrożenie zamachem samobójczym ucznia:
1) Nauczyciel lub inny pracownik szkoły dzieli się swoimi spostrzeżeniami z wychowawcą, pedagogiem/psychologiem szkolnym lub dyrektorem szkoły.
2) W przypadku przeczucia, że zagrożenie samobójstwem ma charakter bezpośredni, zapewnia stałą opiekę uczniowi i stara się nawiązać z nim rozmowę na ten temat. W razie trudności prosi o pomoc wychowawcę klasy lub specjalistów (psychologa, pedagoga).
3) Dyrektor szkoły w razie konieczności wzywa pomoc - pogotowie ratunkowe, policję i w czasie tej interwencji dba o to, by przebiegała ona spokojnie i dyskretnie.
4) Wychowawca klasy lub pedagog/psycholog niezwłocznie powiadamia rodziców/opiekunów dziecka i prosi ich o przybycie do szkoły. Dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wspólnie z nimi opracowuje plan dalszych działań w stosunku do ucznia. Razem z nimi ocenia ryzyko dalszego zagrożenia i ewentualnie sugeruje konieczność hospitalizacji dziecka.
5) W przypadku, gdy rodzice/opiekunowie odmawiają współpracy i nie stawiają się do szkoły, dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny.
6) Po minięciu fazy kryzysu wychowawca, pedagog/psycholog śledzą dalsze zachowania ucznia, zapewniając mu pełną opiekę i dbając o jego poczucie bezpieczeństwa. Stale monitorują jego stan psychiczny.
&10
1) Uczeń mówi (lub wyraża to w inny sposób) o poczuciu beznadziejności, bezradności, braku nadziei.
2) Mówi wprost lub pośrednio o samobójstwie, pisze list pożegnalny lub testament.
3) W ostatnim czasie pozbywa się osobistych i cennych dla niego przedmiotów.
4) W ostatnim czasie unika kontaktów, również z bliskimi kolegami, izoluje się, zamyka się w sobie.
5) Zaniechał zajęć, które do tej pory sprawiały mu przyjemność.
6) Używa wyrażeń, które mówią o jakimś krańcowym momencie w czasie, wiążą się z końcem, zaprzestaniem, odejściem.
7) W ostatnim czasie przejawia dużą zmianę charakteru, nastroju, występują nietypowe zachowania.
8) Przestał dbać o wygląd i higienę osobistą lub zmienił inne nawyki zachowania.
9) Źle sypia, cierpi na bezsenność, nie ma apetytu.
10) W przeszłości podejmował już próby samobójcze.
11) Przejawiał inne zachowania ryzykowne, okaleczał się, spożywał alkohol, używał narkotyków, itp.
12) W ostatnim czasie doświadczył jakiejś traumy, sytuacji stresowej, np. przeżył stratę ważnej relacji z kimś bliskim lub śmierć osoby bliskiej.
13) Przejawia zainteresowanie tematyką śmierci, umierania, reinkarnacji, życia po śmierci.
14) Fascynują go znane osoby (np. gwiazdy pop kultury), które popełniły samobójstwo.
&11
1) Nauczyciel lub inny pracownik szkoły jednoznacznie ustala rodzaj zdarzenia i wszystkie okoliczności zajścia. Informuje o zdarzeniu dyrektora szkoły, który niezwłocznie uruchamia działania zespołu reagowania kryzysowego .
2) Dyrektor szkoły lub wybrany członek zespołu reagowania kryzysowego niezwłocznie wzywa policję i inne służby porządkowe oraz pogotowie ratunkowe.
3) Członkowie zespołu reagowania kryzysowego identyfikują osoby potrzebujące pomocy. Zapewniają im bezpieczeństwo i opiekę medyczną.
4) Wszystkim uczestnikom zdarzenia ( w zależności od potrzeb) zapewniają opiekę psychologiczną.
VI. Postanowienia końcowe.
&1
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 2