Regulaminy - archiwum

Regulamin wycieczek

 Załącznik nr 1

 

 

REGULAMIN WYCIECZEK I IMPREZ

KRAJOZNAWCZO – TURYSTYCZNYCH

 

opracowany na podstawie rozporządzenia MENiS z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001r., Nr 135, poz. 1516) oraz rozporządzenia MENiS   z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych  i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U z 2003r Nr 6 poz. 69)

 

Rozdział I.

Postanowienia wstępne

 

  1. Organizowane przez szkołę wycieczki i imprezy krajoznawczo - turystyczne powinny mieć na celu w szczególności:
    1. poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
    2. poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturowego,
    3. wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
    4. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
    5. podnoszenie kondycji zdrowotnej oraz sprawności fizycznej,
    6. upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
    7. przeciwdziałanie patologii społecznej.
  2. Wycieczki i imprezy mogą być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych lub pozaszkolnych.
  3. Wycieczki i imprezy mogą przyjąć następujące formy:
    1. wycieczki przedmiotowe - inicjowane i organizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych, poszczególnych przedmiotów, zgodnie z programem nauczania, w ramach zajęć lekcyjnych lub pozalekcyjnych,
    2. wycieczki turystyczno-krajoznawcze - odbywające się w terenie powszechnie uczęszczanym, nie wymagające od uczestników szczególnego przygotowania kondycyjnego i specjalistycznego,
    3. imprezy krajoznawczo – turystyczne, takie jak biwaki, rajdy, turnieje, konkursy
    4. imprezy wyjazdowe związane z realizacją programu nauczania takie jak: zielone szkoły, zimowe szkoły, szkoły ekologiczne.
  4. Organizacja wycieczek szkolnych i imprez wynika z:
    1. programu rozwoju szkoły,
    2. programu wychowawczego,
    3. programu profilaktyki,
    4. rocznego planu pracy szkoły,
    5. planów dydaktycznych i wychowawczych nauczycieli.
  5. Wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem programowym i organizacyjnym, a następnie informuje się uczestników o podjętych ustaleniach, a w szczególności o celach, trasie, harmonogramie i regulaminie.
  6. W wycieczkach przedmiotowych, zielonych szkołach winni brać udział wszyscy uczniowie danego oddziału z wyjątkiem osób zwolnionych z powodu choroby lub ważnych okoliczności.
  7. Jeśli uczniowie uczestniczą w zawodach sportowych, konkursach lub innych imprezach, opiekun wywiesza listę uczestników w pokoju nauczycielskim. Nauczyciele nie odnotowują nieobecności wyżej wymienionych uczniów na zajęciach.
  8. Udział uczniów w wycieczce lub imprezie trwającej dłużej niż przewidziane planem zajęcia wymaga pisemnej zgody rodziców.
  9. Wszelkie wyjazdy powinny być uwzględniane w klasowych planach wychowawczych po wcześniejszym ustaleniu z uczniami i ich rodzicami.

10.  Uczniowie i ich rodzice winni być zapoznani z regulaminem wycieczki lub imprezyoraz programem i harmonogramem wyjazdu.

11.  Uczniowie powinni być przygotowani do wyjazdu pod względem merytorycznym.

 

 

Rozdział II.

Organizacja wycieczek

 

  1. Za organizację oraz prawidłowy i bezpieczny przebieg wycieczki lub imprezy odpowiedzialny  jest kierownik wycieczki.
  2. Kierownik wycieczki najpóźniej  tydzień przed planowanym wyjazdem informuje dyrektora lub wicedyrektorów o jego założeniach organizacyjnych.
  3. Najpóźniej na 2 dni przed wyjazdem kierownik wycieczki lub imprezy przedstawia dyrektorowi kompletną dokumentację do zatwierdzenia.
  4. Dokumentacja wycieczki zawiera:
    1. kartę wycieczki lub imprezy,
    2. pisemne  zgody rodziców.
  5. Zgodę na zorganizowanie wycieczki lub imprezy wyraża dyrektor szkoły lub wicedyrektor poprzez podpisanie  karty wycieczki lub imprezy.
  6. Przeprowadzenie wyjazdu bez zatwierdzenia stanowi naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. 
  7. Organizacja i program wycieczki lub imprezy powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań, potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej oraz możliwości finansowych rodziców /prawnych opiekunów/.
  8. Uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie nie mogą brać udziału w wyjazdach. W przypadku zgody rodziców na udział w wycieczce ucznia, który przyjmuje leki, rodzice zobowiązani są do dostarczenia kierownikowi wycieczki pisemnej informacji o godzinach i sposobie przyjmowania lekarstw.
  9. Udział uczniów w wycieczkach i imprezach (z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodziców /opiekunów prawnych/.

10.  Zgodę na wycieczki i imprezy zagraniczne wydaje dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.

Rozdział III.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa i opieki nad uczniami podczas wycieczek i imprez krajoznawczo-turystycznych

 

  1. Opiekę nad uczniami biorącymi udział w wycieczce lub imprezie sprawuje kierownik i opiekunowie grup. Opieka ta ma charakter ciągły.
  2. Opiekunami powinni być nauczyciele i rodzice uczniów. Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na wykonywanie obowiązków opiekuna przez inne pełnoletnie osoby.
  3. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
  4. Nauczyciel prowadzący zajęcia poza terenem szkoły w obrębie miasta przed wyjściem odnotowuje ten fakt w zeszycie znajdującym się w sekretariacie.
  5. Miejscem początku i rozwiązania wszelkich wyjść, wycieczek i wyjazdów jest teren szkoły.
  6. Wycieczki piesze na terenach górskich leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000m.n.p.m. mogą prowadzić wyłącznie  przewodnicy turystyczni.
  7. Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi. W razie gwałtownego załamania się warunków pogodowych (szczególnie przy planowaniu wycieczek pieszych górskich) należy wycieczkę odwołać.
  8. Przed wyruszaniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz przybycia do punktu docelowego opiekunowie powinni bezwzględnie sprawdzać stan liczbowy uczniów.
  9. Przed wyruszeniem na wycieczkę należy zapoznać jej uczestników o zasadach bezpieczeństwa i sposobie zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku.
  10. Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
  11. Uczestnicy wycieczek powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków.
  12. W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród jego uczestników wypadek, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.

 

Rozdział IV.

Obowiązki kierownika wycieczki.

 

  1. Opracowanie programu i harmonogramu wycieczki.
  2. Terminowe przygotowanie i przedstawienie do zatwierdzenia dokumentacji wycieczki.
  3. Zapoznanie z regulaminem wycieczki oraz z zasadami bezpieczeństwa wszystkich jej uczestników.
  4. Zapewnienie warunków do realizacji programu wycieczki oraz sprawowania nadzoru
    w tym zakresie.
  5. Określenie zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu oraz zapewnienie opieki
    i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki poprzez przydzielenie uczestników do danego opiekuna.
  6. Nadzorowanie zaopatrzenia uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy.
  7. Organizowanie transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników wycieczki.
  8. Dokonywanie podziału zadań wśród uczestników.

 

 

Rozdział V.

Obowiązki opiekuna.

 

  1. Sprawowanie opieki nad powierzonymi uczniami.
  2. Współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.
  3. Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
  4. Nadzorowanie wykonywania zadań przydzielonych uczniom.
  5. Wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.
  6. Pisemne potwierdzenie zapoznania się z regulaminem i przydziałem obowiązków.

 

Rozdział VI.

Zasady finansowania wycieczek i imprez.

 

1. Wycieczki lub imprezy winny być finansowane przede wszystkim przez rodziców/prawnych opiekunów/.

2.     W szczególnych przypadkach uczniowie mogą otrzymać pomoc ze środków klasowych, dofinansowanie z  Rady Rodziców, Spółdzielni Uczniowskiej lub innych osób.

3.   Wychowawcy mogą występować do organizatorów wycieczek lub imprez o częściowe lub całkowite zwolnienie z opłaty tych uczniów, których rodziny znajdują się w trudnej sytuacji materialnej.

 

Rozdział VII.

Ramowy regulamin wycieczki lub imprezy.

 

  1. Uczniowie dostarczają kierownikowi wycieczki lub imprezy pisemną zgodę  rodziców /prawnych opiekunów/ na udział w wycieczce lub imprezie.
  2. Uczestników wycieczki obowiązują:
    1. odpowiedni strój uzależniony od charakteru wycieczki lub imprezy,
    2. postanowienia statutu szkoły oraz przepisy bezpieczeństwa,
    3. zakaz palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków,
    4. zakaz samowolnego oddalania się od grupy,
    5. punktualność
  3. W trakcie trwania wycieczki lub imprezy nie przewiduje się „czasu wolnego”, a uczniowie przebywają przez cały czas pod nadzorem opiekunów.
  4. W czasie postoju autokaru na parkingu należy ściśle przestrzegać zaleceń kierownika wycieczki.
  5. W przypadku wyjazdów na basen oraz podczas zwiedzania muzeów, parków krajobrazowych itp. uczestnicy wycieczki zobowiązani są do przestrzegania regulaminów tych obiektów.
  6. W miejscu zakwaterowania należy przestrzegać regulaminu placówki.
  7. W przypadku złego samopoczucia uczeń zgłasza się do kierownika wycieczki lub opiekuna .
  8. W stosunku do uczestników nie przestrzegających regulaminu wyciągane będą konsekwencje zgodnie ze statutem szkoły.

 

 

Rozdział VIII.

Postanowienia końcowe.

 

 

  1. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez wychowawcę. Listę tych uczniów wychowawca dołącza do odpowiedniego dziennika klasowego.
  2. Uczniom uczestniczącym w wycieczkach lub imprezach nie odnotowuje się nieobecności na zajęciach.
  3. Wszyscy opiekunowie oraz uczestnicy wycieczki zobowiązani są zapoznać się
    z regulaminem i harmonogramem wycieczki.
  4. Z ramowym regulaminem wycieczki lub imprezy określonym rozdziałem VI winni zapoznać się wszyscy jej uczestnicy.

 

Załączniki:

  1. Karta wycieczki lub imprezy.
  2. Karta wycieczki lub imprezy dalszej/dłuższej.
  3. Zgoda rodziców.

 

ZAŁĄCZNIK NR 1

Pieczęć szkoły

KARTA WYCIECZKI

 

Klasa.........................................................

Cele i założenia programowe wycieczki.......................................................................................

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Trasa .............................................................................................................................................

Miejsce docelowe..........................................................................................................................

Dokładny adres,telefon.................................................................................................................

Środek lokomocji..........................................................................................................................

Termin.................................................................ilość dni/ilość godzin........................................

Godzina wyjazdu.................................................godzina przyjazdu............................................

Liczba uczestników................................................. liczba opiekunów........................................

Nazwa biura podróży....................................................................................................................

Adres..........................................................................................telefon........................................

 

Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa na wycieczkach i imprezach dla dzieci i młodzieży.

 

Kierownik wycieczki....................................................................................................................

                                               /imię i nazwisko/                            /podpis/                                /tel..kont. /         

Opiekunowie grupy:1/...................................................................................................................

                                                            /imię i nazwisko/                            /podpis/                                 /tel. kont./                                         

                                   2/ ...............................................................................................................

                                                       /imię i nazwisko/                            /podpis/                                 /tel. kont./

 

                                   3/ ...............................................................................................................

                                                      /imię i nazwisko/                             /podpis/                                 /tel. kont./

 

 

w załączeniu:

  1. Lista uczestników
  2. Harmonogram/program (dot. wycieczek dalszych)
  3. Zgoda rodziców

 

L.P.

Nazwisko i imię

Klasa

Uwagi

1.

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

6.

 

 

 

7.

 

 

 

8.

 

 

 

9.

 

 

 

10.

 

 

 

11.

 

 

 

12.

 

 

 

13.

 

 

 

14.

 

 

 

15.

 

 

 

16.

 

 

 

17.

 

 

 

18.

 

 

 

19.

 

 

 

20.

 

 

 

21.

 

 

 

22.

 

 

 

23.

 

 

 

24.

 

 

 

25.

 

 

 

26.

 

 

 

27.

 

 

 

28.

 

 

 

29.

 

 

 

30.

 

 

 

 

Uwaga! Kartę wycieczki  należy oddać najpóźniej 2 dni przed terminem wyjazdu.

 

Data złożenia karty ...........................................................

 

Podpis nauczyciela..........................................................................

 

 

                                                                                        ....................................................

                                                                                        podpis i pieczęć dyrektora szkoły

 

ZAŁĄCZNIK NR 2

 

LISTA UCZESTNIKÓW DALSZYCH  WYCIECZEK LUB IMPREZ

 

Lp.

Imię i nazwisko

Klasa

Data i miejsce urodzenia

Telefon kontaktowy

Adres zamieszkania

Opiekun na wycieczce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        .......................................................................

                                                                                  /podpis i pieczęć dyrektora/wicedyrektora/

 

 

 

 

                                                                                ZAŁĄCZNIK NR 3

 

ZGODA RODZICÓW /PRAWNYCH OPIEKUNÓW/                                                               NA UDZIAŁ DZIECKA W WYCIECZCE /IMPREZIE/

 

..................................................

   /imię i nazwisko rodzica /prawnego  opiekuna/

 

 

OŚWIADCZENIE

 

Wyrażam zgodę na udział syna / córki ...................................................ucz. klasy...............

w wycieczce/imprezie do ......................................................................................................

która odbędzie się w dniu / dniach.........................................................................................

Oświadczam, że nie ma przeciwwskazań lekarskich, aby syn/córka uczestniczył/a            w wycieczce/imprezie.

Inne istotne informacje, które chcę przekazać organizatorowi wycieczki/imprezy

.............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

 

........................................                                       ...............................................................

            /data/                                                                                          podpis rodzica /prawnego opiekuna/                                                                                     

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2010
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Iwona Pawlak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 stycznia 2011 22:47
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Goździak
Ilość wyświetleń: 2504
08 stycznia 2011 22:47 (Małgorzata Goździak) - Dodanie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany