Regulaminy - archiwum

Wewnątrzszkolny System Oceniania

Aneks nr 1 do Regulaminu Oceniania


Załącznik nr7

 

Regulamin  oceniania

 

 

I.  Wykaz aktów prawnych regulujących system oceniania.

 

§1

 

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. (Dz.U. z 2010r., Nr148, poz. 991).
  2. Rozporządzenie MENiS z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz  kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz.U. z 2009r., Nr 4, poz. 17).
  3. Rozporządzenie MENiS z dnia 20 sierpnia 2010r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U.  z 2010r., Nr156, poz.1046).
  4. Rozporządzenie MEN z dnia 24 stycznia 2000r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów... (Dz.U. Nr6 z 2000r., poz.73 z późniejszymi zmianami).

 

 

II.  Ogólne informacje o ocenianiu

 

§2

1.   Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę oraz formułowaniu oceny.

2.   Ocenianie zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia, o którym mowa w §1 ust.3 obejmuje:

          1)   formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych     ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych  i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

          2)   ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

          3)   ocenianie bieżące i ustalanie  śródrocznych ocen  klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

          4)   przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;

          5)   ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

          6)   ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane śródrocznych  i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

           7)   ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom(prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

3.      Ocenianiu podlegają:                  

           1)   osiągnięcia edukacyjne ucznia;

           2)   zachowanie ucznia.

4.  Ocenianie przeprowadzają nauczyciele uczący w oddziale, dostarczając uczniom informacji zwrotnej o:

           1)   jakości pracy nad zdobywaniem wiedzy i umiejętności,

           2)   skuteczności wybranych metod uczenia się,

           3)   poziomie uzyskanych osiągnięć w stosunku do wymagań edukacyjnych.

5.    Ocenianie ma charakter ciągły, a oceny są wystawiane systematycznie zgodnie  z przyjętymi wewnątrzszkolnymi kryteriami oraz przedmiotowymi systemami oceniania opracowanymi przez każdego nauczyciela

6.     Oceny są jednocześnie informacją dla rodziców, wychowawcy klasy, dyrektora szkoły i nadzoru pedagogicznego o:

           1)   efektywności procesu nauczania i uczenia się,

           2)   wkładzie uczniów w pracę nad  własnym rozwojem,

           3)   postępach uczniów. 

7. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów na pierwszych zajęciach edukacyjnych oraz ich rodziców (prawnych     opiekunów) np.za pośrednictwem wychowawcy na pierwszych zebraniach z rodzicami o:  

       1)  wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z              obowiązkowych i dodatkowych zajęć   edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;

       2)  szczegółowych zasadach oraz kryteriach oceniania z poszczególnych przedmiotów;

       3)  sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

       4)  warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej i  rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i            dodatkowych zajęć edukacyjnych.

8.  Nauczyciele odnotowują ten fakt w dzienniku lekcyjnym.

9.  Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów (na pierwszych zajęciach) oraz ich rodziców /prawnych opiekunów/  (na pierwszym zebraniu) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

10.  Rodzice potwierdzają informacje, o których mowa w ust.7 własnoręcznym podpisem w dziennikach lekcyjnych.

11.  Nauczyciele określają szczegółowo wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych w przedmiotowych systemach oceniania.

12.  Regulamin oceniania udostępniony jest ogółowi w bibliotece szkolnej, pokoju nauczycielskim, a także na stronie internetowej szkoły.

13.  Wyciąg z regulaminu oceniania znajduje się w gablocie dla rodziców przy wejściu do szkoły.

14.  Przedmiotowe systemy oceniania udostępnione są uczniom i ich rodzicom.

15.  Nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o poziomie osiągnięć edukacyjnych i ich zachowaniu oraz postępach w tym zakresie wpisując na bieżąco uzyskane przez uczniów oceny np. do zeszytów, dzienniczków.

16.  Dokumentacja dotycząca oceniania uczniów z zajęć edukacyjnych oraz zachowania  przechowywana jest przez nauczycieli do 31 sierpnia każdego roku szkolnego.

17.  Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia udostępniane są :

            a/ uczniowi -  na zajęciach,

            b/  rodzicom (prawnym opiekunom) – za pośrednictwem ucznia.

Uczniowie zobowiązani są zwrócić pracę nauczycielowi na najbliższych zajęciach danego 

przedmiotu.

18.  W przypadku nie zwrócenia nauczycielowi pracy kontrolnej lub innej dokumentacji, kolejne będą udostępniane wyłącznie:

              a/ uczniowi - do wglądu na zajęciach,

              b/ rodzicom (prawnym opiekunom): 

-       na zebraniach z rodzicami

-       podczas indywidualnych kontaktów z nauczycielem.

19.  Rodzice na bieżąco kontrolują poziom osiągnięć edukacyjnych i zachowania oraz postępy w tym zakresie swoich dzieci potwierdzając otrzymane oceny bądź uwagi własnoręcznym podpisem.

20.  Informacje o poziomie osiągnięć edukacyjnych i zachowaniu oraz postępach w tym zakresie rodzice ponadto uzyskać mogą:

-  na zebraniach z rodzicami, które odbywają się co najmniej 5 razy w roku;

-  podczas indywidualnych kontaktów z nauczycielami  - w miarę potrzeb.

21.  Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców(prawnych opiekunów).

22.  Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

 

 

III.  Cele oceniania

§3

 

 

  1. Ocenianie ma na celu:

1)      informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach  w tym zakresie;

2)      udzielanie uczniowi pomocy  w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

3)      motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

4)      dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

5)      umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

 

 

IV.  Szczegółowe zasady oceniania

 

§4

 

  1. Nauczyciele w pierwszym miesiącu nauki przeprowadzają sprawdzian stanu wiedzy i umiejętności uczniów z danych zajęć edukacyjnych w celu ukierunkowania pracy nauczyciela z uczniem oraz dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia  i  informują ich w przeciągu dwóch tygodni o wynikach.
  2. Nauczyciele są zobowiązani, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności  w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
  3. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.
  4. Nauczyciele przez pierwsze dwa tygodnie nauki nie wystawiają uczniom klas IV ocen niedostatecznych.
  5. Oceniając wiadomości i umiejętności ucznia uwzględnia się zalecenia poradni.
  6. Wymagania edukacyjne w stosunku do uczniów, o których mowa w ust. 2 i 3 określają nauczyciele poszczególnych przedmiotów w formie pisemnej (dostosowanie treści programowych do możliwości ucznia) lub ustnej (dostosowanie form i metod pracy do możliwości ucznia) i informują o sposobach dostosowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia uzyskując potwierdzenie przyjęcia wiadomości podpisem rodzica (prawnego opiekuna).
  7. Wymagania, o których mowa w ust. 2 stanowią załączniki do przedmiotowych systemów oceniania.
  8. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego       albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  9. Uczniowie, o których mowa w ust.2 mogą korzystać z następujących form pomocy:

1)      zajęć terapii pedagogicznej,

2)      zajęć wyrównawczych,

3)      zajęć logopedycznych,

4)      zajęć z kinezjologii,

5)      zajęć integracji sensorycznej

6)      pomocy psychologa i pedagoga,

7)      doraźnych konsultacji przedmiotowych,

8)      indywidualizacji procesu nauczania podczas lekcji.

10.  Nauczyciele zobowiązani są stworzyć uczniom, o których mowa w ust.2, takie warunki, by mogli zaprezentować swe mocne strony.

11.  Uczniowie szczególnie uzdolnieni mogą brać udział w:

1)      kółkach zainteresowań,

2)      konkursach tematycznych,

3)      konkursach przedmiotowych,

4)      zawodach sportowych.

12.  Uczniowie, którzy reprezentują szkołę w zawodach sportowych, osiągają znaczące wyniki w różnego rodzaju konkursach szkolnych i pozaszkolnych, mogą mieć podwyższoną ocenę semestralną lub  roczną z danych  zajęć edukacyjnych o jeden stopień.

13.  Nauczyciele mogą angażować uczniów zdolnych do pomocy zlecając im np.

1)      samodzielne przygotowanie referatu,

2)      wykonanie pomocy dydaktycznych,

3)      prowadzenie części lekcji,

4)      przygotowanie projektów dydaktycznych.

14.  Uczniom, o których mowa w ust.11 nauczyciele przygotowują zadania o dostosowanym stopniu trudności.

15.  Za poprawne wykonanie zadania o podwyższonym stopniu trudności uczeń może otrzymać ocenę celującą, pod warunkiem, że pozostałe zadania oceniono pozytywnie.

16.  Przy ocenie wiadomości i umiejętności ucznia z muzyki, wychowania fizycznego, plastyki i techniki, zajęć technicznych i zajęć artystycznych  należy w szczególności brać pod uwagę jego możliwości, indywidualne predyspozycje oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie  się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

17.  Jeśli uczeń osiąga lepsze wyniki podczas odpowiedzi ustnych niż pisemnych, należy  stawiać przed nim zadania wymagające ustnej interpretacji oraz większą wagę przywiązywać do ocen uzyskanych w ten sposób niż do ocen z prac pisemnych.

18.  Uczeń, który otrzymał ocenę niższą od oczekiwanej lub negatywną, może ją poprawić w czasie i formie uzgodnionych z nauczycielem np. podczas zajęć edukacyjnych,  po zajęciach, w formie ustnej lub pisemnej.

19.  W przypadku kiedy uczeń otrzymał z poprawy sprawdzianu lub pracy klasowej ocenę niedostateczną bądź niższą od oceny pierwotnej, nie ma prawa do ponownej poprawy oceny z kolejnego sprawdzianu lub pracy klasowej z danego przedmiotu w danym semestrze.

20.  Uczeń, który bez ważnych powodów nie zgłosił się na poprawę, nie ma prawa do ponownego poprawiania oceny.

21.  Prace klasowe całogodzinne powinny  być poprzedzone lekcją powtórzeniową.

22.  O terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiedzy i umiejętności nauczyciel powiadamia uczniów z tygodniowym wyprzedzeniem.

23.  W danej klasie może się odbyć tylko jedna praca klasowa w ciągu dnia i nie więcej niż trzy tygodniowo.

24.  Ocenę z poprawy wpisuje się obok oceny pierwotnej.

25.  Uczeń, który nie pisał pracy klasowej powinien w terminie dwóch tygodni przystąpić  do zaliczenia partii materiału objętej sprawdzianem w formie uzgodnionej  z nauczycielem.

26.  Praca klasowa i sprawdzian winny być poprawione, ocenione i omówione w klasie w okresie nie dłuższym niż dwa tygodnie.

27.  Oceny z prac klasowych winny być wpisywane do dzienników lekcyjnych czerwonym długopisem.

28.  Kartkówki traktowane są jako odpowiedzi z trzech ostatnich lekcji, nie muszą  być zapowiadane i nie mogą trwać dłużej niż 15 minut.

29.  Nie ma ograniczeń co do liczby kartkówek w danej klasie w ciągu jednego dnia.

30.  O ocenach za kartkówki i dyktanda uczniowie winni być poinformowani w terminie nie dłuższym niż jeden tydzień.

31.  W szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. wyjazd, choroba nauczyciela) nauczyciel może odstąpić od terminów, o których mowa w ust.26 i 30.

32.  Wszelkie oceniane prace pisemne powinny zawierać komentarz nauczyciela wskazujący uczniom kierunek dalszej pracy.

33.  Prace pisemne sprawdzające  wszyscy nauczyciele oceniają wg  podanego kryterium:

  0%  -  29%    -   niedostateczny

30%  -  50%    -   dopuszczający

51%  -  70%    -   dostateczny

71%  -  90%    -   dobry

91%  -  100%  -   bardzo dobry

powyżej 100% -   celujący    

34.  Przy dolnej granicy punktacji do oceny otrzymanej przez ucznia dopisuje się znak „ - „  (minus), a przy górnej  granicy punktacji „+” (plus).

35.  Formy prac pisemnych podlegające ocenie wg powyżej przedstawionej punktacji to:

1)      prace klasowe po danym dziale  programu lub wg uznania nauczyciela,

2)      sprawdziany okresowe,

3)      inne formy wypowiedzi pisemnych oraz dyktanda,

4)      testy,

5)      prace domowe.

36.  O terminie sprawdzianu okresowego nauczyciel powiadamia uczniów z dwutygodniowym wyprzedzeniem.

37.  Na okres przerw świątecznych (z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy), rekolekcji,  ferii nie zadaje się pisemnych prac domowych.

38.  Nieodrobienie pracy domowej powinno być traktowane jako nieprzygotowanie do lekcji.

39.  Regulamin odpowiedzi ustnych ustalają nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych w danej klasie.

 

 

 

V.   Ocenianie bieżące

§5

 

  1. W klasach I – III bieżące osiągnięcia ucznia w nauce ocenia się w formie przyjętej przez nauczyciela w danej klasie np.:

1)        na opracowanych wewnętrznie arkuszach osiągnięć ucznia;

2)        w formie ustnej;

3)        w formie pisemnej;

4)        za pomocą ocen szkolnych według sześciostopniowej skali, o której mowa w ust.2

Zachowanie ucznia ocenia się:

1)        na opracowanych wewnętrznie arkuszach osiągnięć ucznia;

2)        w formie ustnej;

3)        w formie pisemnej;

4)        za pomocą kryteriów ustalonych indywidualnie przez wychowawcę klasy (np. kropki, znaczki, medale itp.).

  1. W klasach IV – VI poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu ocenia się w stopniach szkolnych, zwanych również ocenami wg sześciostopniowej skali:

 

Stopień

 

Skrót literowy

 

Oznaczenie cyfrowe

celujący

bardzo dobry

dobry

dostateczny

dopuszczający

niedostateczny

cel.

bdb.

db.

dst.

dop.

ndst.

6

5

4

3

2

1

 

 

 

3. Nauczyciele oceniając wiedzę i umiejętności ucznia mogą stosować znaki „+”, „-‘’, ,,=” przy powyższych stopniach.

  1. Oceny wyrażone w stopniach określają poziom wiadomości i umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania.
  2. Oceny bieżące dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
  3. Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy.
 
VI. Klasyfikacja śródroczna

§6

 

 

  1. W klasach I-III śródroczna klasyfikacja uczniów polega na opisowym podsumowaniu poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej  i realizowanych przez nauczycieli programów nauczania.
  2. Oceny śródroczne określają ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany okres.
  3. Przyjmuje się następujące kryteria ocen:

1)      Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

-          wykazuje się wiedzą i umiejętnościami znacznie wykraczającymi poza program nauczania danej klasy,

-          wykazuje samodzielne i twórcze podejście do przedmiotu,

-          uczestniczy i osiąga sukcesy w szkolnych i pozaszkolnych konkursach i olimpiadach,

-          aktywnie uczestniczy w każdej lekcji i bierze udział w jej przygotowaniu,

-          z prac kontrolnych otrzymuje oceny bardzo dobre i celujące.

2)      Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

-   opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania,

-   aktywnie uczestniczy w lekcjach,

-   uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych konkursach i olimpiadach przedmiotowych.

3)        Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

-   wykazuje się zadowalającym stopniem opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych programem danej klasy,

-   nie zawsze aktywnie uczestniczy w zajęciach.

4)        Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

-   opanował wiadomości i umiejętności w stopniu ograniczonym do treści podstawowych,

-   pracuje niesystematycznie, zdarzają mu się nieprzygotowania do zajęć,

-   nie zawsze wykazuje inicjatywę do rozwiązywania zadań.

5)        Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

-  ma trudności w przyswojeniu sobie wiedzy i umiejętności wynikających z realizowanego programu nauczania,

-   jest często nie przygotowany do zajęć,

-   rzadko wykazuje inicjatywę i chęć do podejmowania zadań,

-   zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy pomocy nauczyciela.

6)        Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

-  nie przyswoił sobie nawet w minimalnym stopniu wiedzy i umiejętności wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania,

-   nie wykazuje inicjatywy i chęci w podejmowaniu zadań,

-   nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela rozwiązać zadania o elementarnym stopniu trudności.

  1. Stopnie, o których mowa w ust.3 nie powinny być ustalane jako średnia arytmetyczna stopni cząstkowych.
  2. Przy obliczaniu średniej ocen ucznia bierze się pod uwagę ocenę z religii/etyki.
  3. W klasach IV-VI śródroczna klasyfikacja uczniów polega na podsumowaniu poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych przez nauczycieli programów nauczania.
  4. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV ustala się wg  skali określonej w §12 ust.2.
  5. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się przed feriami zimowymi po upływie przynajmniej 4 miesięcy nauki zgodnie  z organizacją danego roku szkolnego.
  6. Oceny opisowej śródrocznej w klasach I - III dokonuje się na arkuszach oceny opisowej opracowanych oddzielnie dla każdego poziomu.
  7. Informacje o poziomie i postępach uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności oraz respektowania przez nich zasad współżycia społecznego i norm etycznych przekazywana jest rodzicom (prawnym opiekunom) pisemnie:

a/ w klasach I-III np. w formie listów, na opracowanych przez nauczycieli arkuszach oceny opisowej,

b/  w klasach IV-VI np. w dzienniczkach uczniów, na kartkach.

  1. Oceny wyrażone w stopniach określają poziom wiadomości i umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania.
  2. Klasyfikowanie śródroczne w kl. IV – VI polega na podsumowaniu osiągnięć ucznia  z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania według skali, o której mowa w §5 ust. 2 oraz ustaleniu oceny zachowania zgodnie z §12 niniejszego regulaminu.
  3. Klasyfikowanie śródroczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen edukacyjnych oraz oceny zachowania z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  4. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
  5. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub  odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
  6. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, według skali określonej w §5 ust.2, a śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania-wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia według skali określonej w  §12 ust.2.
  7. W oddziałach integracyjnych śródroczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne, o którym mowa w odrębnych przepisach.
  8. Na miesiąc przed śródrocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych i wychowawcy zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla ucznia śródrocznych stopniach z poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych  zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej ocenie zachowania w formie pisemnej np. w dzienniczku ucznia, zeszycie przedmiotowym lub na kartce.
  9. W przypadku nieobecności ucznia w szkole informacje o przewidywanych śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych z poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania nauczyciele przekazują niezwłocznie po powrocie ucznia do szkoły.
  10. Na miesiąc przed śródrocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i wychowawcy zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla ucznia śródrocznych stopniach niedostatecznych z poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, nieodpowiedniej   i nagannej ocenie zachowania, odnotowując ten fakt bezwzględnie w dzienniku lekcyjnym i uzyskując pisemne potwierdzenie (podpis) rodzica (prawnego opiekuna).     W przypadku nieprzybycia  rodzica do szkoły, za wykonanie ww. obowiązku przez nauczyciela uznaje się terminowe (liczy się data stempla pocztowego) powiadomienie rodzica (prawnego opiekuna) listem poleconym.
  11. Na miesiąc przed śródrocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele wpisują ołówkiem do dzienników lekcyjnych przewidywane śródroczne oceny klasyfikacyjne z poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i zachowania.
  12. Oceny z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania za I semestr wpisuje się w dziennikach lekcyjnych odpowiednio skrótami literowymi: cel, bdb., db, dst, dop, ndst, wz, bdb, db, pop, ndp, ng.
  13. Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana śródroczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  14. Szczegółowe informacje dotyczące poprawy przez ucznia przewidywanych   śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa  §7 ust.37 – 40 regulaminu.
  15. Na tydzień przed śródrocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych  zajęć edukacyjnych i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) w formie pisemnej np. w dzienniczku, zeszycie lub na kartce o ustalonych dla niego klasyfikacyjnych stopniach śródrocznych z poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ustalonej śródrocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania wystawionych w dziennikach lekcyjnych długopisem.
  16.  Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej nauczyciel powinien, w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia  braków np.:

- odbywać z nim konsultacje indywidualne,

- objąć go nauczaniem w zespole wyrównawczym,

- umożliwić mu zaliczenie partii materiału w uzgodnionym terminie.

 

 

VII.   Klasyfikacja roczna

§7

 

  1. Rok szkolny składa się z dwóch semestrów.
  2. W klasach I – III roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
  3. Oceny opisowej rocznej dokonuje się na arkuszach oceny opisowej opracowanych oddzielnie dla każdego poziomu.
  4. Klasyfikowanie roczne uczniów klas I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania ucznia w danym roku szkolnym.
  5. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych o której mowa w ust.3 uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
  6. Klasyfikowanie roczne w kl. IV – VI polega na podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania według skali, o której mowa w §5 ust.2 oraz ustaleniu oceny zachowania zgodnie z §12 niniejszego regulaminu.
  7. Klasyfikowanie roczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania.
  8. Klasyfikowanie roczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen edukacyjnych oraz oceny zachowania.
  9. Roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
  10. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub  odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
  11. Roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych  i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, według skali określonej w §5 ust.2, a roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania-wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia według skali określonej  w §12 ust.2.
  12. W oddziałach integracyjnych roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne, o którym mowa w odrębnych przepisach..
  13. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
  14. Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  15. Oceny klasyfikacyjne  roczne, począwszy od kl. IV, ustala  się w stopniach według skali, o której mowa w §5 ust.2.
  16. Oceny z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  17. Oceny za II semestr wpisuje się w dziennikach lekcyjnych w pełnym brzmieniu.
  18. Ocena roczna nie powinna być ustalana jako średnia arytmetyczna ocen uzyskanych przez ucznia za I i II semestr (okres).
  19. Oceny wystawione za II semestr nie muszą być takie same, jak oceny roczne.
  20. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
  21.  Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
  22. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli był obecny na przynajmniej połowie zajęć lekcyjnych i uzyskał co najmniej 2 oceny cząstkowe.
  23. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli zostały mu ustalone oceny roczne według skali stopni szkolnych wymienionych w §5 ust.2 i zgodnie z kryteriami stopni określonymi w §6 ust.3 ze wszystkich zajęć obowiązkowych, z wyjątkiem zajęć, z których został zwolniony.
  24. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego, informatyki, zajęć komputerowych, technologii informacyjnej   lub drugiego języka obcego.
  25. Warunkiem zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego jest dostarczenie zwolnienia  lekarskiego od specjalisty nauczycielowi prowadzącemu zajęcia.
  26. Dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z zajęć informatyki, zajęć komputerowych, technologii informacyjnej lub drugiego języka obcego na pisemną prośbę rodziców (prawnych opiekunów) w przypadku, gdy przemawiają za tym względy zdrowotne           lub opinia poradni o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach.
  27. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową,   z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
  28. Zwolnienie lekarskie stałe z wychowania fizycznego (ze wszystkich lub z cięższych ćwiczeń) uczeń dostarcza  do dnia 30 września danego roku szkolnego.
  29. W razie choroby ucznia w ciągu semestru, nauczyciel wystawia mu ocenę tylko wtedy, gdy ćwiczył na 50% zajęć przewidzianych planem nauczania.
  30. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
  31. W przypadku, gdy niezdolność ucznia do wykonywania ćwiczeń wynosi mniej niż 50% zajęć przewidzianych planem nauczania bądź uczeń ma zwolnienie lekarskie stałe ze wszystkich ćwiczeń, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”/ „zwolniona”.
  32. Stałe zwolnienie lekarskie ucznia z konkretnych ćwiczeń (np. z przewrotów, biegów itd.) nie ma wpływu na ocenę śródroczną lub roczną.

33. Na miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych i wychowawcy zobowiązani są poinformować ucznia na zajęciach   edukacyjnych i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla ucznia   rocznych stopniach klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania w formie pisemnej np. w dzienniczku ucznia, zeszycie przedmiotowym lub na kartce.

34. W przypadku nieobecności ucznia w szkole informację o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania nauczyciele przekazują niezwłocznie po powrocie   ucznia do szkoły.

35. Na miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych i wychowawcy zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla ucznia rocznych klasyfikacyjnych stopniach niedostatecznych z poszczególnych zajęć edukacyjnych, nieodpowiedniej i nagannej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, odnotowując ten fakt bezwzględnie w dzienniku lekcyjnym i uzyskując pisemne potwierdzenie (podpis) rodzica (prawnego opiekuna). W przypadku nieprzybycia  rodzica do szkoły,  za  wykonanie ww. obowiązku przez nauczyciela uznaje się terminowe (liczy się data stempla pocztowego) powiadomienie rodzica (prawnego opiekuna) listem poleconym.

36. Przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i zachowania nauczyciele wpisują ołówkiem do dzienników lekcyjnych na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.

37. Przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna to ocena zaproponowana uczniowi na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, o której uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) zostali poinformowani pisemnie.

38. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) w terminie 3 dni od chwili otrzymania informacji o przewidywanych ocenach, mogą wystąpić z ustną prośbą do nauczycieli o podwyższenie ww. ocen.

39. Roczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych uczeń   może poprawić z ocen:

-  niedostatecznej na dopuszczającą;

-  dopuszczającej na dostateczną;

-  dostatecznej na dobrą;

-  dobrej na bardzo dobrą;

-  bardzo dobrej na celującą.

40. Nauczyciel ustala z uczniem lub z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) termin poprawy oceny z zajęć edukacyjnych w ciągu 7 dni zajęć dydaktycznych     określając zakres i  formę poprawy (ustną, pisemną lub ustną i pisemną).

41. Nauczyciel w ciągu kolejnych 7 dni sprawdza i ocenia pracę, a następnie informuje ucznia   lub ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o wynikach i uzyskanej ocenie.

42. Negatywny wynik poprawy nie obniża oceny proponowanej wcześniej.

43. Na tydzień przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych  zajęć edukacyjnych i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) w formie pisemnej np. w dzienniczku, zeszycie lub na kartce o ustalonych dla niego klasyfikacyjnych stopniach rocznych z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz ustalonej  rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania wystawionych w dziennikach lekcyjnych długopisem.

44. Ustalone oceny klasyfikacyjne to oceny, które nauczyciele wystawili uczniom długopisem  w dziennikach lekcyjnych.

 

 

§8

 

   A/ Egzamin klasyfikacyjny

 

  1. Uczeń może nie być  klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich  zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia   na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia  w szkolnym planie nauczania.
  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  3.  W uzasadnionych przypadkach, na pisemną prośbę do dyrektora szkoły rodziców (prawnych opiekunów) lub ucznia, rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny uczniowi, który jest nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności.
  4. Warunkiem wyrażenia zgody przez radę pedagogiczną na egzamin klasyfikacyjny dla  ucznia, o którym mowa w ust.2 i 3, jest jego dłuższa nieobecność na zajęciach spowodowana wyjątkową sytuacją rodzinną np. chorobą rodzica (prawnego opiekuna), przeprowadzką, rozwodem rodziców.
  5. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki.
  6. Prośba ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) ucznia nieklasyfikowanego, o którym mowa w ust.2 i 3 ubiegającego się o egzamin klasyfikacyjny winna być przedstawiona w formie podania do dyrektora szkoły w  terminie nie krótszym niż dwa tygodnie przed radą pedagogiczną klasyfikacyjną.
  7. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) wyznacza dyrektor szkoły zgodnie  z treścią rozporządzenia z dnia 20 sierpnia 2010r. (Dz.U z 2010r., Nr156, poz.1046).
  8. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej.
  9. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

10.  Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, który jest nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej bądź nieusprawiedliwionej nieobecności lub realizował, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki, przeprowadza:

a/ nauczyciel danych zajęć edukacyjnych,

b/ nauczyciel takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych /w skazany przez dyrektora szkoły/.

11.  Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń, który spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z rozporządzeniem z dnia 20 sierpnia 2010r. (Dz.U. z 2010r., Nr156, poz.1046)

12.  Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą przeprowadza komisja, powołana pisemnie przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio  obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.

13.  W skład komisji wchodzą:

        a/ dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze- jako przewodniczący;

        b/ nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej  klasy. 

14.  Nauczyciel, o którym mowa w ust.13 b może być zwolniony z udziału w pracy komisji przeprowadzającej egzamin klasyfikacyjny na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.

15.  Nauczyciel może być zwolniony przez dyrektora z udziału w pracach komisji:                      

- na własną umotywowaną prośbę złożoną nie później niż 5 dni po poinformowaniu go o powołaniu do komisji;

- jeżeli egzamin dotyczy osoby spokrewnionej z nauczycielem;

- w przypadkach losowych (choroba);

- w przypadku uzasadnionych zastrzeżeń co do obiektywizmu nauczyciela.

16.  W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

17.  Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust.11 nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

18.  Uczniowi, o którym mowa w ust.11 zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

19.  Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust.11 oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

20.  W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów- rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

21.  Z wszystkich  przeprowadzonych egzaminów klasyfikacyjnych komisja sporządza protokół zawierający:

-         skład komisji;

-         termin egzaminu (sprawdzianu);

-         pytania (zadania) egzaminacyjne (sprawdzające);

-         wynik egzaminu (sprawdzianu);

-         ocenę ustaloną przez komisję.

22.  W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania protokół zawiera:

- skład komisji;

- termin posiedzenia komisji;

- wynik głosowania;

- ustaloną ocenę wraz z uzasadnieniem.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

23.  Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

24.  Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

25.  Tematy egzaminu klasyfikacyjnego ustala się w oparciu o podstawę programową.

26.  W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się ,,nieklasyfikowany”.

27.  Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem §19 ust.1 i 2 rozporządzenia z dnia 20 sierpnia 2010r. (Dz.U. z 2010r., Nr156, poz.1046).

§9

 

B/ Egzamin poprawkowy

 

  1. Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednego lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
  2. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Przeprowadza się  w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  3. Tematy egzaminu poprawkowego ustala się w oparciu o podstawę programową.   (kolejne 2 punkty usunięto)
  4. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, informatyki, zajęć komputerowych, technologii informacyjnej, techniki, zajęć technicznych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  5. Egzamin poprawkowy przeprowadza powołana przez dyrektora komisja, w skład której  wchodzą:

1/    dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

2/    nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,

3/    nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

6. Nauczyciel, o którym mowa w ust.5 pkt.2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji przeprowadzającej egzamin poprawkowy na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.

7. Nauczyciel może być zwolniony przez dyrektora z udziału w pracach komisji:  - na własną umotywowaną prośbę złożoną nie później niż 5 dni po poinformowaniu go o powołaniu do komisji;

- jeżeli egzamin dotyczy osoby spokrewnionej z nauczycielem;

- w przypadkach losowych (choroba);

- w przypadku uzasadnionych zastrzeżeń co do obiektywizmu nauczyciela.

          W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

8.  Z  przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:

-         skład komisji,

-         termin egzaminu,

-         pytania egzaminacyjne,

-         wynik egzaminu,

-         ocenę ustaloną przez komisję.

9.  Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

10.  Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie,  wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

  1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem &9, ust.1 niniejszego statutu.

 

§10

 

C/ Zastrzeżenia do trybu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej

                                                                      

  1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
  2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust.1 winny być złożone przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) w formie pisemnego wniosku ze wskazaniem naruszenia konkretnego przepisu prawa do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  3. Dyrektor niezwłocznie rozpatruje złożony wniosek i w ciągu 7 dni udziela zainteresowanym pisemnej odpowiedzi.
  4. Jeżeli stwierdzi, że nastąpiło naruszenie przepisów prawa powołuje komisję i ustala (w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych) termin sprawdzianu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
  5. W skład komisji wchodzą:

a)        dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b)        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c)        dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.

6. Komisja w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej  i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.                                                      

7. Uczeń roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych może poprawić z ocen:

-         niedostatecznej na dopuszczającą;

-         dopuszczającej na dostateczną;

-         dostatecznej na dobrą;

-         dobrej na bardzo dobrą;

-         bardzo dobrej na celującą.

8. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję określając jednocześnie termin jej spotkania.

9.  W skład komisji, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ucznia wchodzą:

-          dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko    kierownicze-jako przewodniczący komisji;

-          wychowawca klasy;

-          wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;

-          pedagog;

-          psycholog;

-          przedstawiciel samorządu uczniowskiego;

-          przedstawiciel rady rodziców.

10.  Komisja w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

11. Nauczyciel, o którym mowa w ust.5 b  może być zwolniony przez dyrektora z udziału w pracach komisji na własną umotywowaną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach:

- jeżeli egzamin dotyczy osoby spokrewnionej z nauczycielem;

- w przypadkach losowych (choroba);

- w przypadku uzasadnionych zastrzeżeń co do obiektywizmu nauczyciela.

  W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

  1. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem  §19 ust.1 rozporządzenia.
  2.  Szczegółowe informacje dotyczące prac komisji określa §17 ust.7 -8 rozporządzenia.
  3. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej oceny.
  4. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust.4, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

 

 

VIII. Promowanie

§11

  1. Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust.2.
  2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
  3. Na świadectwie szkolnym promocyjnym ucznia klasy I-III pod oceną opisową w rubryce „Zajęcia edukacyjne” umieszcza się adnotację: „W roku szkolnym ..../..... uczeń (-nica ) został (-a) oceniony (-a) pozytywnie.
  4. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu opinii wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
  5. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem  §15 ust. 8,  §21 ust.10 rozporządzenia MEN       z dnia 20 sierpnia 2010r., (Dz.U. z 2010r., Nr156  poz.1046).
  6. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia,         w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
  7. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, zgodnie z §21 ust.10 rozporządzenia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
  8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę (z zastrzeżeniem  §21 ust.10 rozporządzenia).
  9. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych z uwzględnieniem §20 ust.7 rozporządzenia, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem §15 ust.8 rozporządzenia oraz przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa §32 rozporządzenia z zastrzeżeniem §38    i 49 ust.4.

10.  O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

IX. Zasady i tryb ustalania oceny zachowania

 

§12

 

  1. Ocenianie zachowania uczniów klas I-III polega na opisowym podsumowaniu przez wychowawcę klasy stopnia respektowania przez uczniów zasad współżycia społecznego   i norm etycznych.
  2. Ocenianie zachowania uczniów klas IV-VI polega na podsumowaniu przez wychowawcę klasy stopnia respektowania przez uczniów zasad współżycia społecznego i norm etycznych poprzez wystawienie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych wg następującej skali:

-         wzorowe – wz

-         bardzo dobre – bdb

-         dobre – db

-         poprawne – pop

-         nieodpowiednie – ndp

-         naganne - ng

  1. Przyjmuje się następujące kryteria ocen zachowania:

1)       ocenę wzorową otrzymuje uczeń, gdy:

-     wypełnia bez zarzutu obowiązki ucznia zawarte w statucie szkoły,

-     pod względem kultury osobistej jest wzorem dla innych na terenie szkoły i poza  nią,

-     pomaga słabszym i można na niego liczyć, jest życzliwy, uprzejmy, prawdomówny,

-     jest zawsze przygotowany do zajęć,

-     na miarę swoich możliwości spełnia przynajmniej jeden z niżej wymienionych warunków:

a/      aktywnie pracuje na rzecz klasy i bierze czynny udział w życiu szkoły,

b/      reprezentuje szkołę w zawodach i konkursach,

c/      samodzielnie dąży do rozwijania własnych zainteresowań i uzdolnień,

d/     dba o zdrowie i bezpieczeństwo własne i swoich kolegów.

            2)  ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, gdy:        

- bardzo dobrze wypełnia obowiązki ucznia określone w statucie szkoły;

- przestrzega zasad dobrego wychowania;

- spełnia przynajmniej jeden z nw. warunków:

a)        aktywnie pracuje na rzecz klasy i bierze czynny udział w życiu szkoły,

b)        reprezentuje szkołę w zawodach i konkursach,

c)        samodzielnie dąży do rozwijania własnych zainteresowań i uzdolnień.

   3)  ocenę dobrą otrzymuje uczeń, gdy:

-  dobrze wypełnia obowiązki ucznia zawarte w statucie szkoły,

-  przestrzega zasad dobrego wychowania [nie przeklina, nie pali, nie pije alkoholu itd.],

- stara się uczestniczyć w życiu klasy, jest koleżeński,

- wywiązuje się z podjętych funkcji,

- nie wagaruje (ewentualne spóźnienia będą rozpatrywane indywidualnie),

- nie prowokuje innych do złego zachowania,

- czasami postępuję niewłaściwie, ale swoim zachowaniem wykazuje chęć poprawy.

4)   ocenę poprawną otrzymuje uczeń, gdy:

- nie zawsze wypełnia obowiązki ucznia zawarte w statucie szkoły,

- zdarza mu się nie wypełniać podjętych funkcji,

- stara się być koleżeński, ale zdarzają się mu drobne uchybienia w stosunku do rówieśników i dorosłych,

- nie zawsze właściwie zachowuje się w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych [teatr, kino, wycieczka],

- nie wagaruje (ewentualne spóźnienia i nieliczne nieusprawiedliwione godziny będą rozpatrywane indywidualnie).

5)   ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, gdy:

-   nie wypełnia obowiązków zawartych w statucie szkoły,

-   jego postawa wpływa destrukcyjnie na pracę klasy,

-   nagminnie nie wywiązuje się z podjętych funkcji,

-   jest arogancki w stosunku do kolegów i dorosłych, używa wulgaryzmów,

- często spóźnia się i opuszcza bez powodu zajęcia lekcyjne, wagaruje,

- stosuje przemoc wobec kolegów,

- nie troszczy się o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.

         6)  ocenę naganną otrzymuje uczeń, gdy:

-    notorycznie i nagminnie nie wypełnia obowiązków zawartych w statucie szkoły;

-     nie wykazuje żadnych chęci do podejmowania funkcji klasowych i szkolnych,              

      a z  powierzonych w ogóle się nie wywiązuje;

-    swoją postawą stwarza zagrożenie dla siebie i otoczenia;

-    jego negatywne zachowania są przyczyną niewłaściwych zachowań kolegów;

-    bez powodu opuszcza zajęcia lekcyjne, wagaruje;

-    wszedł w konflikt z prawem;

-    stosuje przemoc słowną i fizyczną wobec kolegów;

-   nagminnie używa wulgaryzmów,

-   jest agresywny w stosunku do kolegów i dorosłych.

  1. Śródroczną i roczną ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o:

1)      swoje własne spostrzeżenia,

2)      uwagi zapisane w dokumentacji,

3)      samoocenę dokonaną przez ucznia na karcie samooceny opracowanej przez każdego wychowawcę,

4)      ustne i pisemne uwagi innych nauczycieli i pracowników szkoły,

5)      opinię uczniów danej klasy.

5. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1)      wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

2)      postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

3)      dbałość o honor i tradycje szkoły;

4)      dbałość o piękno mowy ojczystej;

5)      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

6)      godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

7)      okazywanie szacunku innym osobom.

6. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

1)      oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

2)      promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkołyz zastrzeżeniem   ust.7 i 8.

7.   Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu  do klasy programowo 

wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy  rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

  1. W klasach I – III ocena zachowania jest oceną opisową.
  2. W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym ocena zachowania jest oceną opisową.

10.  W ciągu roku szkolnego wychowawca prowadzi dokumentację opisującą zachowanie ucznia w formie ustalonej z uczniami i rodzicami na początku roku szkolnego.

11.  Na prośbę ucznia, rodziców bądź dyrektora szkoły, wychowawca zobowiązany jest do przedstawienia wymienionej w ust.9 dokumentacji zainteresowanym.

12.  Wniosek innego nauczyciela o nieodpowiednią lub naganną ocenę zachowania dla ucznia powinien być złożony najpóźniej w dniu posiedzenia komisji klasyfikacyjnej danego poziomu w formie pisemnej i zawierać uzasadnienie proponowanej oceny.

13.  Jeżeli uczniowi zdarzy się wykroczenie, za które przewiduje się ocenę nieodpowiednią lub naganną, a swym dalszym postępowaniem wykaże poprawę, wychowawca może wystawić mu ocenę wyższą w oparciu o opinię uzyskaną od innych nauczycieli i uczniów.

14.  W przypadku rażących wykroczeń popełnionych przez ucznia, wychowawca ma prawo obniżyć uczniowi ocenę zachowania nawet do nagannej, pomimo nie uprzedzenia jego i jego rodziców (prawnych opiekunów) o podjętej decyzji   w formie i terminie, o których mowa w §6 ust.18 –20 regulaminu.

15.  Nawet jednorazowy udział ucznia w zbiorowych wagarach, ucieczce z zajęć oraz rażące naruszenie dobrego imienia szkoły (kradzież, chuligański wybryk, itp.) mogą spowodować obniżenie oceny zachowania o jeden stopień.

16.  Udział w zbiorowych ucieczkach z lekcji i wagarach może spowodować obniżenie oceny zachowania o jeden stopień.

17.  Za korzystanie z telefonu komórkowego na terenie szkoły bez otrzymania zgody wychowawcy lub zastępcy wychowawcy, dyrektora szkoły uczeń może mieć obniżone zachowanie o jeden stopień.

18.  W przypadku nieprzestrzegania przez ucznia zasad korzystania z telefonu komórkowego na terenie szkoły, aparat zostaje przekazany dyrektorowi, a po jego zwrot winni zgłosić się rodzice (prawni  opiekunowie) ucznia.

19.  Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca wpisuje ołówkiem do dziennika lekcyjnego przewidywane oceny zachowania uczniów, informuje o nich uczniów na godzinie z wychowawcą i  wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

20.  W przypadku wystąpienia ucznia bądź jego rodziców (prawnych opiekunów) z prośbą do wychowawcy o podwyższenie przewidywanej oceny zachowania, wychowawca zobowiązany jest ponownie zasięgnąć opinii zespołu nauczycieli uczących w danej klasie, uczniów danej klasy oraz wziąć pod uwagę samoocenę ucznia.

21.  Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana ocenę zachowania w przypadku, gdy:

- wychowawca po rozmowie z uczniem, zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących   w danej klasie, uczniów danej klasy stwierdzi, że uczeń jest w stanie poprawić swe zachowanie;

-   uczeń zobowiąże się np. do wykonania dodatkowych prac na rzecz klasy, szkoły, za które może np. uzyskać dodatkowe punkty.

-   uzyska poręczenie opiekuna SU lub pedagoga, psychologa, wychowawcy lub innego nauczyciela.

22.  Negatywny wynik konsultacji nie wpływa na podwyższenie oceny.

23.  Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 17 rozporządzenia.

24.  Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.

25.  Oceny zachowania uczniów za I semestr wpisuje się w dziennikach lekcyjnych skrótami literowymi: wz , bdb, db, pop., ndp, ng.

26.  Oceny zachowania uczniów za II semestr wpisuje się w dziennikach lekcyjnych w pełnym brzmieniu.

 

X. System nagród i kar.

§13

 

  1. Dla uczniów osiągających dobre i bardzo dobre wyniki w nauce oraz  przestrzegających wymagań statutu w zakresie obowiązków ucznia,  ustala się następujący system nagród:

A. Pochwały

1)      pochwała wyrażona przez nauczyciela na lekcji wobec uczniów,

2)      pochwała wyrażona przez wychowawcę wobec uczniów lub rodziców,

3)      ustna pochwała dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej,

4)      pochwała dyrektora wyrażona na piśmie - list pochwalny do  rodziców,

5)      notatka do lokalnej prasy, wyrażająca uznanie szkoły dla niezwykłej postawy lub  szczególnego czynu ucznia.

B. Nagrody

Nagrody książkowe lub rzeczowe przyznaje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy, nauczyciela, pedagoga lub opiekuna organizacji uczniowskiej /młodzieżowej/ działającej  na terenie szkoły:

1)   uczniowi kl.I-III, który wyróżnia się w nauce i zachowaniu, w pracy na rzecz klasy i szkoły,

2)   uczniowi kl.IV-VI, który uzyskał świadectwo promocyjne lub ukończenia szkoły z wyróżnieniem,

3)   uczniowi, który otrzymał  dobrą ocenę zachowania oraz spełnia przynajmniej dwa spośród następujących warunków:

  1. wyróżnia się systematyczną i rzetelną nauką /nie utożsamiać  ze średnią ocen/,
  2. wyróżnia się aktywnością w życiu klasy, szkoły,
  3. wyróżnia się w pracy organizacji,
  4. wyróżnia się wzorową frekwencją,
    1. zajmuje czołowe miejsca w konkursach, zawodach sportowych itp. na terenie i na zewnątrz szkoły,
    2. wyróżnia się w niesieniu pomocy innym, a zwłaszcza ludziom  starszym.
  5. Odznaki

1)      Odznakę „Wzorowy uczeń” przyznaje na koniec roku szkolnego  rada pedagogiczna uczniowi kl.II i III, który w szczególny sposób wyróżnia się w nauce, zachowaniu, w pracy na rzecz klasy i szkoły.

2)      Odznakę „Prymus szkoły” przyznaje na koniec roku szkolnego rada pedagogiczna uczniowi kl.IV-VI, który uzyskał:

  a/ średnią ocen min.5,2 ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

  b/ wzorową ocenę zachowania.

3)      Uczeń, który otrzymał odznakę /„Wzorowy uczeń” lub „Prymus  szkoły”/ ma prawo nosić ją do końca I semestru w następnej klasie.

 

  1. Świadectwo z wyróżnieniem otrzymuje uczeń kl.IV-VI, który uzyskał średnią ocen ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych co najmniej  4,75 oraz bardzo dobrą ocenę zachowania.
  2. Nazwiska uczniów wzorowych, prymusów oraz nagrodzonych można umieszczać na tablicach  samorządowych, w gazetce szkolnej, gazecie lokalnej i kronice szkoły.
  3. Dla uczniów nie przestrzegających zasad określonych w statucie, ustala się następujący system kar:

1)       ustne upomnienie udzielone indywidualnie uczniowi przez nauczyciela,

2)       ustne upomnienie udzielone uczniowi przez nauczyciela wobec klasy,

3)      uwaga pisemna do dziennika lub zeszytu obserwacji prowadzonego  przez nauczyciela lub wychowawcę,

4)      uwaga informacyjna dla rodziców w dzienniczku ucznia lub zeszycie przedmiotowym, wpisana przez nauczyciela,

5)      ustne upomnienie udzielone uczniowi przez dyrektora w obecności  nauczyciela lub nauczyciela i rodzica,

6)      zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach oraz imprezach klasowych i szkolnych,

7)      obniżenie oceny zachowania za semestr /rok szkolny/,

8)      przeniesienie do równoległej klasy w tej samej szkole,

9)      wnioskowanie o umieszczenie w ośrodku szkolno-wychowawczym, jeśli zostały wykorzystane wszystkie możliwości pozytywnego oddziaływania,

10)  wnioskowanie do kuratora oświaty o przeniesienie do innej szkoły, jeśli:

- rodzice nie współpracują ze szkołą dla dobra dziecka,

- zostały wyczerpane wszelkie możliwości pozytywnego oddziaływania na dziecko

  i rodzinę.

  1. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców /prawnych opiekunów/  ucznia o przyznanej nagrodzie lub zastosowanej  wobec niego karze.
  2. Szkody materialne wyrządzone w szkole, w klasie, drugiemu uczniowi, uczeń naprawia sam (w miarę możliwości fizycznych), a ewentualne koszty materialne ponoszą jego rodzice.
  3. Wykonanie kar wymienionych w ust.2 pkt 5-10 może zostać  zawieszone na okres próby /jeden miesiąc/, jeżeli uczeń uzyska poręczenie rodziców, przedstawiciela lub opiekuna SU, wychowawcy, pedagoga lub innego nauczyciela.
  4. Uczeń może odwołać się od zastosowanej kary do:

1)      wychowawcy klasy, pedagoga, dyrektora szkoły, opiekuna SU lub Szkolnych Rzeczników Praw Ucznia, gdy karę stosuje inny nauczyciel,

2)      dyrektora szkoły, pedagoga, opiekuna SU lub Szkolnych Rzeczników Praw Ucznia, gdy karę stosuje wychowawca.

  1. Odwołanie od kar wymienionych  w ust.5 –10 winno być złożone przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) do dyrektora szkoły na piśmie.
  2. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii zespołu wychowawczego i wychowawcy klasy, w ciągu 3 dni po złożeniu odwołania przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), podejmuje decyzję o zastosowaniu kary bądź odstąpieniu od niej.

10.  W przypadkach niedopełniania obowiązku noszenia ustalonego jednolitego stroju szkolnego uczeń klas IV-VI podlega następującym karom:

1)      ustne upomnienie wychowawcy,

2)      uwaga pisemna np. w dzienniczku ucznia potwierdzona podpisem rodziców /prawnych opiekunów/,

3)      wezwanie rodziców /prawnych opiekunów/ przez wychowawcę bądź pisemne poinformowanie rodziców /prawnych opiekunów/ o zaistniałej sytuacji listem poleconym,

4)      wezwanie rodziców /prawnych opiekunów/ do dyrektora szkoły,

5)      obniżenie uczniowi oceny zachowania o jeden stopień na dany semestr,

6)      obniżenie uczniowi oceny zachowania po raz kolejny.

11.  W przypadkach niedopełniania obowiązku noszenia ustalonego jednolitego stroju szkolnego przez uczniów klas I-III wychowawca podejmuje kolejno następujące kroki:

1)      trzykrotnie pisemnie informuje /upomina/ rodziców /prawnych opiekunów/,

2)      przeprowadza z rodzicami /prawnymi opiekunami/ rozmowę,

3)      przeprowadza z rodzicami /prawnymi opiekunami/ rozmowę w obecności dyrektora szkoły.

 

 

         Rada Rodziców                          Samorząd Uczniowski                   Dyrektor

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2009 zmiana 2010
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Iwona Pawlak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 27 stycznia 2010 18:15
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Goździak
Ilość wyświetleń: 4026
11 stycznia 2015 11:57 (Małgorzata Goździak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
30 września 2013 22:37 (Małgorzata Goździak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
08 stycznia 2011 22:41 (Małgorzata Goździak) - Zmiana danych dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany