Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach
Program wychowawczy szkoły na lata 2014/2015 - 2019/2020
I.Motto
„BY ROZUM BYŁ PRZY MŁODOŚCI"
(Jan Kochanowski)
II.Podstawa prawna
1.Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 (Dz. U. z 2001 r. Nr 78, poz. 483, z późniejszymi zmianami)
2.Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
3.Konwencja o Prawach Dziecka
4.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami)
5.Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97,
poz. 674 z późniejszymi zmianami)
6.Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz. 17 )
7.Statut Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach.
III.Informacje ogólne o szkole
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Kochanowskiego stanowi samorządową, publiczną placówkę oświatową i jest jedną z kilku szkół funkcjonujących na terenie Ząbek. Jesteśmy liczącą się w mieście placówką, z wieloletnim doświadczeniem, oferującą bogaty wachlarz zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych. Dzięki wysoko wykwalifikowanej kadrze służymy wsparciem uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, w tym również uczniom niepełnosprawnym.
IV.Misja i wizja szkoły
Naszym zamierzeniem jest stworzenie odpowiednich warunków, aby uczniowie:
- z entuzjazmem i dociekliwością odkrywali wiedzę o otaczającym świecie i nabywali umiejętności operatywnego korzystania z niej,
- byli otwarci, komunikatywni i kreatywni
- wzrastali w duchu wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, życzliwości i tolerancji, umieli odróżniać dobro od zła
- mogli wielostronnie rozwijać swoją osobowość, swoje uzdolnienia i zainteresowania, umieli odkrywać własne możliwości i twórczo je wykorzystywać
- czuli się w szkole bezpiecznie
- byli traktowani uczciwie, w poczuciu akceptacji i przyjaźni, mieli równe szanse
Naszą ambicją jest stworzenie szkoły, gdzie swoje miejsce znajdą wszystkie dzieci, również niepełnosprawne. Uczenie tolerancji i szacunku dla drugiej osoby, bezpieczeństwo i uczciwość są dla nas priorytetami działań wychowawczych.
Podejmując działania wychowawcze staramy się pamiętać, że:
„Dziecko krytykowane uczy się potępiać.
Dziecko żyjące w nieprzyjaźni uczy się agresji.
Dziecko wyśmiewane uczy się nieśmiałości.
Dziecko zawstydzane uczy się poczucia winy.
Dziecko żyjące w tolerancji nabiera cierpliwości.
Dziecko zachęcane uczy się wiary w siebie.
Dziecko rozumiane uczy się oceniać.
Dziecko traktowane uczciwie uczy się sprawiedliwości.
Dziecko żyjące w bezpieczeństwie uczy się ufać.
Dziecko przyjmowane takim, jakim jest uczy się akceptować.
Dziecko traktowane uczciwie uczy się prawdy.
Dziecko otoczone przyjaźnią uczy się szukać w świecie miłości.” —
(Dorothy Law Nolte, 1982 r.)
Zabiegamy również o to, aby rodzice aktywnie współuczestniczyli w procesie wychowawczym. Nasza szkoła jest nastawiona na promowanie wartości rodziny i kształtowanie postaw prorodzinnych.
V.Założenia ogólne programu.
„Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności”.
(USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty)
Zadaniem programu wychowawczego naszej szkoły jest zatem, zgodnie z myślą zawartą w Preambuledo cytowanej wyżej Ustawy, stworzenie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia tak, aby obok zdobywania wiedzy i umiejętności, każdy nasz wychowanek miał możliwość kształtowania siebie jako człowieka uznającego uniwersalny system wartości, aktywnie uczestniczącego w życiu społecznym, otwartego na siebie i innych, mądrego i odpowiedzialnego.\
Staramy się, aby nasi wychowankowie znali swoje prawa i obowiązki zawarte w Statucie Szkoły i ponosili konsekwencje czynów niewłaściwych. Dbamy o ich bezpieczeństwo i zdrowie, realizując zadania wynikające ze „Szkolnego Programu Profilaktyki”. Podejmowaniu bieżących działań interwencyjnych oraz prezentowaniu dobrej praktyki zachowania uczniów służy m.in. system monitoringu wizyjnego, którego zasady funkcjonowania zostały zawarte w „Szkolnym regulaminie bezpieczeństwa”.
Naszą ambicją jest stworzenie szkoły integracyjnej, gdzie swoje miejsce znajdą wszystkie dzieci, również i niepełnosprawne.
Staramy się, aby postawy i zachowania uczniów wskazywały na ich moralny, społeczny, emocjonalny i duchowy rozwój oraz odpowiadały uniwersalnym wartościom i uznanym powszechnie normom postępowania.
Naszym działaniom wychowawczym przyświecają słowa Świętego Jana Pawła II:
„Bądźcie wierni swojej ziemi w Europie ojczyzn”.
Każdy nauczyciel, zgodnie z zapisem w Karcie nauczyciela„obowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej”, dlatego też program wychowawczy jest realizowany przez wszystkich nauczycieli naszej placówki w czasie sprawowania codziennej opieki dydaktyczno – wychowawczej nad uczniami. Pamiętamy jednakże, że pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci posiadają rodzice, a rolą nauczyciela jest wspieranie oddziaływań wychowawczych prawnych opiekunów naszych uczniów i wspólne z rodzicami dążenie do obranych celów.
VI.Cele ogólne i szczegółowe programu
Celem wszystkich oddziaływań wychowawczych zawartych w programie wychowawczym naszej szkoły jest:
- wychowanie w poczuciu przynależności narodowej poprzez rozwijanie postawy patriotycznej oraz przynależności społecznej ze szczególnym naciskiem na tolerancję i wrażliwość, edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych
- uczenie poszanowania odrębności narodowych, etnicznych i językowych każdego człowieka
- uczenie współdziałania w grupie poprzez naukę i zabawę ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego rozwoju jednostki
- stworzenie warunków i możliwości każdemu uczniowi do wszechstronnego rozwijania swoich zdolności i zainteresowań według indywidualnych potrzeb każdego dziecka
- kształtowanie umiejętności korzystania z różnych nośników informacji oraz dokonywania właściwej oceny i krytyki tych przekazów
- uczenie dostrzegania problemów i potrzeb innych ludzi i angażowania się w pracę na rzecz osób potrzebujących np. poprzez działalność w wolontariacie
- kształtowanie i obrona systemu wartości w oparciu o wartości uniwersalne.
- wspieranie rozwoju dziecka młodszego na pierwszym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.
W Rocznym planie pracy szkoły (stanowiącym załącznik do niniejszego programu) znajdują się 5 bloków tematycznych, do których przypisane są odpowiednie działania. Oto one:
1.Rozwijamy postawy patriotyczne i pielęgnujemy tradycje naszej małej i dużej Ojczyzny.
Naszym celem jest, aby uczeń:
- czuł przynależność do swojej ojczyzny, regionu, środowiska lokalnego, rodziny i szkoły,
- znał historię swojego narodu, szkoły, rodziny
- kształtował postawy patriotyczne, moralne i obywatelskie zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni ludzi różnych narodów, ras i światopoglądów;
- czuł się Polakiem i Europejczykiem;
- tworzył i kultywował dobre tradycje w swoim otoczeniu;
- okazywał szacunek tradycji i symbolice narodowej, regionalnej, szkolnej.
2.Wychowujemy do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
Naszym celem jest, aby uczeń:
- umiejętnie pełnił role społeczne w środowisku szkolnym i pozaszkolnym,
- był odpowiedzialny za środowisko społeczne i przyrodnicze, odznaczał się kulturą bycia, miał poszanowanie dla symboli narodowych, regionalnych, szkolnych, dbał o środowisko naturalne,
- znajdował miejsce w grupie i działał w niej, świadomie i odpowiedzialnie współdecydował o życiu szkoły,
- dostrzegał problemy i potrzeby innych,
- akceptował drugiego człowieka,
- niepełnosprawny czuł i rozwijał się swobodnie w warunkach dostosowanych do jego możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego,
- wykształtował nawyki pracowitości, punktualności, solidności i wytrwałości między innymi poprzez działalność w samorządzie uczniowskim,
- należący do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym był przygotowany do posługiwania się tymi językami poprzez rozbudzanie świadomości narodowej, etnicznej i językowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego na dalszych etapach edukacyjnych.
3.Kształtujemy prawidłowe postawy moralne i dojrzałość emocjonalną.
Naszym celem jest, aby uczeń:
- szanował godność drugiego człowieka i swoją własną,
- był tolerancyjny wobec inności drugiego człowieka,
- uznawał prawo wolności w głoszeniu poglądów i wyznawaniu religii,
- brał odpowiedzialność za słowa i czyny,
- dbał o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz higienę osobistą,
- wykazywał się postawą cierpliwości, uprzejmości, wdzięczności, uczciwości i sprawiedliwości w obcowaniu z drugim człowiekiem,
- myślał i działał ekologicznie okazując szacunek dla otaczającego go świata,
- przejawiał postawy radości, optymizmu i pogody ducha.
- umiał w odpowiedzialny sposób korzystać z kultury masowej i dostrzegał niebezpieczeństwa życia w cyberprzestrzeni
4.Wspieramy rozwój intelektualny ucznia.
Naszym celem jest, aby uczeń:
- był zmotywowany do zdobywania wiedzy i uczenia się dzięki dostosowaniu metod nauczania i środków dydaktycznych, tempa realizacji treści nauczania oraz czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych,
- posiadał umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł,
- z zaangażowaniem rozwijał swoje zainteresowania i rozbudzał w sobie ciekawość świata
- miał zindywidualizowany do jego możliwości i potrzeb proces nauczania,
- był przygotowany do samodzielnej pracy między innymi poprzez dostosowanie prac domowych do jego możliwości oraz stworzenie warunków do odrabiania prac domowych dzieciom korzystających z zajęć świetlicowych,
- nauczył się samorządności i odpowiedzialności za efekty swojej pracy i rozwoju intelektualnego
5.Współpracujemy z rodzicami i środowiskiem.
Realizowanie zamierzeń wychowawczych jest możliwe przy ścisłym współdziałaniu rodziców, poprzez włączanie się ich w życie szkoły i systematyczne komunikowanie się z wychowawcami, nauczycielami i dyrekcją.
Szkoła oferuje rodzicom:
- możliwość włączenia się w życie szkoły poprzez działanie w zespołach klasowych i Radzie Rodziców działającej przy Szkole Podstawowej nr 2 w Ząbkach,
- komunikowanie się z nauczycielami w czasie zebrań i dni otwartych dla rodziców,
- spotkania ze specjalistami (psycholog, logopeda, itp.) organizowanymi w zależności od potrzeb,
- wspólną zabawę i poznanie życia szkoły poprzez udział w różnorodnych imprezach klasowych, szkolnych i środowiskowych (Jesienne Biegi Przełajowe, Dzień Seniora, Wigilia, Dzień Otwartych Drzwi, Dzień Matki, coroczny Festyn Rodzinny i inne).
VII.Efekty oddziaływań wychowawczych
Opis oczekiwanych cech absolwenta poszczególnych etapów kształcenia to pewien ideał, do którego prowadzi działalność wychowawcza naszej szkoły.
1.Sylwetka absolwenta oddziału przedszkolnego:
Uczeń kończący oddział przedszkolny:
W zakresie rozwoju patriotycznego:
- rozumie pojęcie ojczyzna,
- zna nazwę miejscowości, w której mieszka,
- wie, kto jest patronem szkoły,
- nazywa godło i flagę państwową,
- zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej,
- wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa,
- poznaje polskie tradycje ludowe,
- zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka,
- wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa,
- interesuje się życiem ludzi w innych krajach.
W zakresie poszanowania odrębności narodowych, etnicznych i językowych każdego człowieka:
- interesuje się życiem ludzi w innych krajach i obszarach klimatycznych,
- pojmuje różnice występujące między ludźmi na świecie,
- dostrzega podobieństwa między ludźmi żyjącymi na całym świecie,
- nabywa umiejętności przyjmowania innych takimi, jakimi są –szanuje tę inność,
- poznaje prawa dziecka.
W zakresie rozwoju społecznego:
- obdarza uwagą dzieci i dorosłych,
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej,
- w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań,
- umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkanie; wie, komu można podawać takie informacje,
- zauważa potrzeby innych i wspiera osoby potrzebujące pomocy,
- dba o wspólne przybory, zabawki i pomoce dydaktyczne (szanuje cudzą własność),
- dba o higienę osobistą.
W zakresie rozwoju emocjonalnego:
- odczuwa więź ze swoją grupą i wychowawcą,
- przeżywa różne radości i smutki związane z życiem klasy,
- prawidłowo reaguje na pozytywne bądź negatywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce.
W zakresie rozwoju intelektualnego:
- angażuje się w zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności,
- jest ciekawy świata i ludzi,
- bierze udział w konkursach dostosowanych do jego wieku,
- stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co może się zdarzyć,
- stara się rozwijać swoje zainteresowania i chętnie o nich opowiada.
2.Sylwetka absolwenta pierwszego etapu kształcenia
Uczeń kończący klasę III:
W zakresie rozwoju patriotycznego:
- zna symbole narodowe swojego kraju
- zna daty ważnych świąt narodowych
- umie zaśpiewać hymn państwowy
- zna kilka ważniejszych legend związanych z historią swojego kraju
- zna historię swojego miasta
- z chęcią poznaje nowe regiony swojego kraju
- jest dumny z tego, że jest Polakiem i uczniem swojej szkoły
- jest świadom przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej, środowiska lokalnego);
W zakresie rozwoju społecznego:
- stosuje zwroty grzecznościowe w codziennych kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi
- zgodnie współpracuje z kolegami
- dba o estetykę swojego miejsca pracy i zabawy
- szanuje pracę innych
- odpowiednio zachowuje się w różnych sytuacjach w szkole i poza nią
- zauważa potrzeby innych i wspiera osoby potrzebujące pomocy
- dba o wspólne przybory, zabawki i pomoce dydaktyczne (szanuje cudzą własność)
- stosuje się do panujących w klasie i szkole zasad
- ubiera się odpowiednio do okoliczności, nosi mundurek szkolny
- dba o higienę osobistą;
W zakresie rozwoju moralnego i emocjonalnego:
- umie nazwać swoje uczucia i wyrażać je we właściwy sposób
- stara się być empatycznym
- szanuje uczucia innych
- odróżnia zachowanie dobre od złego i nie powiela niewłaściwych wzorców zachowania
- umie przyznać się do własnych błędów i ponieść konsekwencje swego zachowania;
W zakresie rozwoju intelektualnego:
- aktywnie uczestniczy w zajęciach dydaktycznych
- punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne oraz zajęcia dodatkowe
- starannie odrabia prace domowe i sumiennie wypełnia powierzone mu obowiązki
- rozwija swoje zainteresowania
- bierze udział w zajęciach dodatkowych, konkursach organizowanych w szkole i poza szkołą
- dostrzega potrzebę uczenia się jako konieczność rozwijania własnych talentów
- jest pomysłowy i twórczy
- uczestniczy w imprezach kulturalnych organizowanych przez szkołę.
3.Sylwetka absolwenta drugiego etapu kształcenia
Uczeń kończący klasę VI:
W zakresie rozwoju patriotycznego:
- szanuje symbole i tradycje narodowe, właściwie zachowuje się w miejscach pamięci narodowej i podczas uroczystości państwowych
- pielęgnuje tradycje narodowe rozumiejąc sens obchodzenia świąt narodowych i starając się w nich uczestniczyć
- poprzez udział w samorządności szkolnej przygotowuje się do przyjęcia postawy obywatelskiej w życiu dorosłym
- czuje się częścią wspólnoty lokalnej swojego miasta i uczestniczy w jej życiu
- zna historię swojego kraju i sylwetki osób zasłużonych dla Polski
- świadomie uczestniczy w uroczystościach szkolnych stanowiących tradycję placówki
- zna geografię i niektóre tradycje regionów Polski
- wykazuje gotowość do uczestnictwa w kulturze: zna i docenia dorobek kultury polskiej; chętnie korzysta z dóbr kultury, chodzi m in. do teatru, kina, na wystawy
- dba o piękno mowy ojczystej nie zaśmiecając jej wulgaryzmami
- wie, dlaczego czuje się dumny z tego, że jest Polakiem;
W zakresie rozwoju społecznego:
- zna i stosuje zasady kulturalnego zachowania
- stosuje się do obowiązujących w szkole i zespole klasowym zasad
- umie podejmować różnorodne własne inicjatywy, jest przedsiębiorczy i gotowy do pracy zespołowej, jest aktywny w działaniach na rzecz szkoły, umie zaplanować i realizować własne pomysły
- łatwo nawiązuje współpracę z innymi, w grupie potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami, poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty tej aktywności
- dba o swój wygląd i higienę osobistą, ubiera się odpowiednio do okoliczności, nosi mundurek szkolny.
- zna zasady zdrowego trybu życia i stara się ich przestrzegać, świadomie troszczy się o bezpieczeństwo swoje i innych, nie używa substancji szkodliwych.
- z pewnym dystansem podchodzi do reklam i przekazów społecznych, zwłaszcza medialnych – poddaje je krytycznej analizie, odróżnia fikcję od świata realnego;
W zakresie rozwoju moralnego i emocjonalnego:
- jest odpowiedzialny za własne słowa i czyny
- rozumie, że nie wolno zaspakajać własnych potrzeb cudzym kosztem i nie stosuje agresji wobec innych
- ma poczucie własnej wartości: wierzy we własne zdolności i umiejętności, potrafi zachować własne zdanie i odnieść je do systemu ogólnie obowiązujących wartości
- jest otwarty na potrzeby innych, wrażliwy na krzywdę i chętny do pomocy
- jest obowiązkowy, dotrzymuje terminów, szanuje czas swój i innych
- szanuje swoją i cudzą własność oraz pracę
- umie rozpoznać i nazwać swoje uczucia oraz rozwiązać konflikty bez agresji.
- próbuje zrozumieć motywy zachowań rówieśników i stara się reagować adekwatnie do sytuacji
- rozumie zasady właściwie rozumianej tolerancji – szacunku dla wszystkich bez względu na ich odmienność z zachowaniem poszanowania dla zasad moralnych
- jest uczciwy i stara się zasłużyć na zaufanie innych wybierając drogę zachowań szczerych i uczciwych; umie się przyznać do zachowania nieuczciwego i gotów jest ponieść jego konsekwencje
- jest asertywny – potrafi bronić swoich poglądów i świadome wybiera to co dla niego najlepsze, nie poniżając innych potrafi przeciwstawić się przejawom wulgarności i brutalności, umie odmówić częstowany środkami odurzającymi;
W zakresie rozwoju intelektualnego:
- systematycznie przygotowuje się do lekcji
- aktywnie uczestniczy w zajęciach dydaktycznych
- jest ciekawy świata, ale też krytyczny, potrafi dotrzeć do różnorodnych źródeł wiadomości i korzysta z nich, żeby zaspokoić swoje zainteresowania
- stara się poszerzać swoją wiedzę i umiejętności
- umie racjonalnie bronić swego zdania i nie ulega łatwo wpływom innych
- wykorzystuje w praktyce zdobytą wiedzę
- ma własne pomysły na rozwiązywanie napotkanych problemów i wypróbowuje je w swych działaniach
- wykazuje znaczną konsekwencję w realizacji swoich zamierzeń
- chętnie gromadzi wiedzę z różnych źródeł i potrafi ją porządkować
- dostrzega złożoność świata i próbuje analizować zależności przyczynowo – skutkowe.
VIII.Sposoby realizacji założeń programu.
Szkoła kształtuje postawy uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, uwzględniając oczekiwania uczniów i ich rodziców oraz system wartości i możliwości działań rady pedagogicznej. W szerokiej ofercie zajęć pozalekcyjnych każdy uczeń powinien znaleźć dla siebie okazję rozwoju zainteresowań, wiedzy i umiejętności.
Szkoła proponuje uczniom min.:
- kółka zainteresowań (matematyczne, polonistyczne, przyrodnicze, językowe, informatyczne, SKS, zajęcia chóru),
- gimnastykę korekcyjną,
- aerobik,
- basen,
- zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne,
- zajęcia integracji sensorycznej,
- zajęcia prowadzone metodą Tomatisa,
- zajęcia terapii pedagogicznej,
- zajęcia rewalidacyjne,
- zespoły wyrównawcze,
- wolontariat,
- koło misyjne.
Wszyscy uczniowie mają możliwość uczestniczenia w wycieczkach krajoznawczych i rekreacyjnych, poszerzających ich wiedzę o otaczającym świecie i wpływających na ich rozwój społeczny. Przygotowują wraz z nauczycielami różnorodne uroczystości i imprezy szkolne, biorą czynny udział w życiu społeczności szkolnej i lokalnej ucząc się zasad demokracji, podejmują różnorodne inicjatywy na rzecz najbliższego środowiska, rozwijają swoje zainteresowania biorąc udział w wielu konkursach i zawodach sportowych na terenie placówki i poza nią.
Szczegółowy harmonogram poszczególnych działań zawarty jest w Rocznym planie pracy szkoły (stanowiącym załącznik do niniejszego programu).
W oparciu o Szkolny Program Wychowawczy funkcjonują także:
- Szkolny Program Profilaktyki
- programy wychowawcze klas I-VI i oddziałów przedszkolnych
Ewaluacja programu
- Raporty z realizacji Rocznego planu pracy szkoły przygotowywane raz w roku przez zespoły przedmiotowe.
- Ankieta dla rodziców uczniów klas I dotycząca oczekiwań rodziców wobec szkoły.