Programy - archiwum

Program wychowawczy szkoły na lata 2014/2015 - 2019/2020

 

Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach

Program wychowawczy szkoły na lata 2014/2015 - 2019/2020

 

 

I.Motto

 

„BY ROZUM BYŁ PRZY MŁODOŚCI"

(Jan Kochanowski)

 

II.Podstawa prawna

 

1.Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 (Dz. U. z 2001 r. Nr 78, poz. 483,  z późniejszymi zmianami)

2.Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

3.Konwencja o Prawach Dziecka

4.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami)

5.Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97,

poz. 674 z późniejszymi zmianami)

6.Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz. 17 )

7.Statut Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach.

 

III.Informacje ogólne o szkole

 

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Kochanowskiego stanowi samorządową, publiczną placówkę oświatową i jest jedną z kilku szkół funkcjonujących na terenie Ząbek. Jesteśmy liczącą się w mieście placówką, z wieloletnim doświadczeniem, oferującą bogaty wachlarz zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych. Dzięki wysoko wykwalifikowanej kadrze służymy wsparciem uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, w tym również uczniom niepełnosprawnym.

 

IV.Misja i wizja szkoły

 

Naszym zamierzeniem jest stworzenie odpowiednich warunków, aby uczniowie:

  • z entuzjazmem i dociekliwością odkrywali wiedzę o otaczającym świecie i nabywali umiejętności operatywnego korzystania z niej,
  • byli otwarci, komunikatywni i kreatywni
  • wzrastali w duchu wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, życzliwości i tolerancji, umieli odróżniać dobro od zła
  • mogli wielostronnie rozwijać swoją osobowość, swoje uzdolnienia i zainteresowania, umieli odkrywać własne możliwości i twórczo je wykorzystywać
  • czuli się w szkole bezpiecznie
  • byli traktowani uczciwie, w poczuciu akceptacji i przyjaźni, mieli równe szanse

           

Naszą ambicją jest stworzenie szkoły, gdzie swoje miejsce znajdą wszystkie dzieci, również niepełnosprawne. Uczenie tolerancji i szacunku dla drugiej osoby, bezpieczeństwo i uczciwość są dla nas priorytetami działań wychowawczych.

 

Podejmując działania wychowawcze staramy się pamiętać, że:

„Dziecko krytykowane uczy się potępiać.

Dziecko żyjące w nieprzyjaźni uczy się agresji.

Dziecko wyśmiewane uczy się nieśmiałości.

Dziecko zawstydzane uczy się poczucia winy.

Dziecko żyjące w tolerancji nabiera cierpliwości.

Dziecko zachęcane uczy się wiary w siebie.

Dziecko rozumiane uczy się oceniać.

Dziecko traktowane uczciwie uczy się sprawiedliwości.

Dziecko żyjące w bezpieczeństwie uczy się ufać.

Dziecko przyjmowane takim, jakim jest uczy się akceptować.

Dziecko traktowane uczciwie uczy się prawdy.

Dziecko otoczone przyjaźnią uczy się szukać w świecie miłości.” —

(Dorothy Law Nolte, 1982 r.)

 

Zabiegamy również o to, aby rodzice aktywnie współuczestniczyli w procesie wychowawczym. Nasza szkoła jest nastawiona na promowanie wartości rodziny i kształtowanie postaw prorodzinnych.

 

V.Założenia ogólne programu.

 

„Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności”.

(USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty)

 

Zadaniem programu wychowawczego naszej szkoły jest zatem, zgodnie z myślą zawartą w Preambuledo cytowanej wyżej Ustawy, stworzenie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia tak, aby obok zdobywania wiedzy i umiejętności, każdy nasz wychowanek miał możliwość kształtowania siebie jako człowieka uznającego uniwersalny system wartości, aktywnie uczestniczącego w życiu społecznym, otwartego na siebie i innych, mądrego i odpowiedzialnego.\

            Staramy się, aby nasi wychowankowie znali swoje prawa i obowiązki zawarte w Statucie Szkoły i ponosili konsekwencje czynów niewłaściwych. Dbamy o ich bezpieczeństwo i zdrowie, realizując zadania wynikające ze „Szkolnego Programu Profilaktyki”. Podejmowaniu bieżących działań interwencyjnych oraz prezentowaniu dobrej praktyki zachowania uczniów służy m.in. system monitoringu wizyjnego, którego zasady funkcjonowania zostały zawarte w „Szkolnym regulaminie bezpieczeństwa”.

            Naszą ambicją jest stworzenie szkoły integracyjnej, gdzie swoje miejsce znajdą wszystkie dzieci, również i niepełnosprawne.

            Staramy się, aby postawy i zachowania uczniów wskazywały na ich moralny, społeczny, emocjonalny i duchowy rozwój oraz odpowiadały uniwersalnym wartościom i uznanym powszechnie normom postępowania.

            Naszym działaniom wychowawczym przyświecają słowa Świętego Jana Pawła II:

„Bądźcie wierni swojej ziemi w Europie ojczyzn”.

 

            Każdy nauczyciel, zgodnie z zapisem w Karcie nauczyciela„obowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej”, dlatego też program wychowawczy jest realizowany przez wszystkich nauczycieli naszej placówki w czasie sprawowania codziennej opieki dydaktyczno – wychowawczej nad uczniami. Pamiętamy jednakże, że pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci posiadają rodzice, a rolą nauczyciela jest wspieranie oddziaływań wychowawczych prawnych opiekunów naszych uczniów i wspólne z rodzicami dążenie do obranych celów.

 

VI.Cele ogólne i szczegółowe programu

 

Celem wszystkich oddziaływań wychowawczych zawartych w programie wychowawczym naszej szkoły jest:

  • wychowanie w poczuciu przynależności narodowej poprzez rozwijanie postawy patriotycznej oraz przynależności społecznej ze szczególnym naciskiem na tolerancję i wrażliwość, edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych
  • uczenie poszanowania odrębności narodowych, etnicznych i językowych każdego człowieka
  • uczenie współdziałania w grupie poprzez naukę i zabawę ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego rozwoju jednostki
  • stworzenie warunków i możliwości każdemu uczniowi do wszechstronnego rozwijania swoich zdolności i zainteresowań według indywidualnych potrzeb każdego dziecka
  • kształtowanie umiejętności korzystania z różnych nośników informacji oraz dokonywania właściwej oceny i krytyki tych przekazów
  • uczenie dostrzegania problemów i potrzeb innych ludzi i angażowania się w pracę na rzecz osób potrzebujących np. poprzez działalność w wolontariacie
  • kształtowanie i obrona systemu wartości w oparciu o wartości uniwersalne.
  • wspieranie rozwoju dziecka młodszego na pierwszym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.

 

W Rocznym planie pracy szkoły (stanowiącym załącznik do niniejszego programu) znajdują się 5 bloków tematycznych, do których przypisane są odpowiednie działania. Oto one:

 

1.Rozwijamy postawy patriotyczne i pielęgnujemy tradycje naszej małej i dużej Ojczyzny.

Naszym celem jest, aby uczeń:

  • czuł przynależność do swojej ojczyzny, regionu, środowiska lokalnego, rodziny i szkoły,
  • znał historię swojego narodu, szkoły, rodziny
  • kształtował postawy patriotyczne, moralne i obywatelskie zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni ludzi różnych narodów, ras i światopoglądów;
  • czuł się Polakiem i Europejczykiem;
  • tworzył i kultywował dobre tradycje w swoim otoczeniu;
  • okazywał szacunek tradycji i symbolice narodowej, regionalnej, szkolnej.

 

2.Wychowujemy do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.

Naszym celem jest, aby uczeń:

  • umiejętnie pełnił role społeczne w środowisku szkolnym i pozaszkolnym,
  • był odpowiedzialny za środowisko społeczne i przyrodnicze, odznaczał się kulturą bycia, miał poszanowanie dla symboli narodowych, regionalnych, szkolnych, dbał o środowisko naturalne,
  • znajdował miejsce w grupie i działał w niej, świadomie i odpowiedzialnie współdecydował o życiu szkoły,
  • dostrzegał problemy i potrzeby innych,
  • akceptował drugiego człowieka,
  • niepełnosprawny czuł i rozwijał się swobodnie w warunkach dostosowanych do jego możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego,
  • wykształtował nawyki pracowitości, punktualności, solidności i wytrwałości między innymi poprzez działalność w samorządzie uczniowskim,
  • należący do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym był przygotowany do posługiwania się tymi językami poprzez rozbudzanie świadomości narodowej, etnicznej i językowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego na dalszych etapach edukacyjnych.

 

3.Kształtujemy prawidłowe postawy moralne i dojrzałość emocjonalną.

Naszym celem jest, aby uczeń:

  • szanował godność drugiego człowieka i swoją własną,
  • był tolerancyjny wobec inności drugiego człowieka,
  • uznawał prawo wolności w głoszeniu poglądów i wyznawaniu religii,
  • brał odpowiedzialność za słowa i czyny,
  • dbał o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz higienę osobistą,
  • wykazywał się postawą cierpliwości, uprzejmości, wdzięczności, uczciwości i sprawiedliwości w obcowaniu z drugim człowiekiem,
  • myślał i działał ekologicznie okazując szacunek dla otaczającego go świata,
  • przejawiał postawy radości, optymizmu i pogody ducha.
  • umiał w odpowiedzialny sposób korzystać z kultury masowej i dostrzegał niebezpieczeństwa życia w cyberprzestrzeni

4.Wspieramy rozwój intelektualny ucznia.

Naszym celem jest, aby uczeń:

  • był zmotywowany do zdobywania wiedzy i uczenia się dzięki dostosowaniu metod nauczania i środków dydaktycznych, tempa realizacji treści nauczania oraz czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych,
  • posiadał umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł,
  • z zaangażowaniem rozwijał swoje zainteresowania i rozbudzał w sobie ciekawość świata
  • miał zindywidualizowany do jego możliwości i potrzeb  proces nauczania,
  • był przygotowany do samodzielnej pracy między innymi poprzez dostosowanie prac domowych do jego możliwości oraz stworzenie warunków do odrabiania prac domowych dzieciom korzystających z zajęć świetlicowych,
  • nauczył się samorządności i odpowiedzialności za efekty swojej pracy i rozwoju intelektualnego

 

5.Współpracujemy z rodzicami i środowiskiem.

 

Realizowanie zamierzeń wychowawczych jest możliwe przy ścisłym współdziałaniu rodziców, poprzez włączanie się ich w życie szkoły i systematyczne komunikowanie się z wychowawcami, nauczycielami i dyrekcją.

Szkoła oferuje rodzicom:

  • możliwość włączenia się w życie szkoły poprzez działanie w zespołach klasowych i Radzie Rodziców działającej przy Szkole Podstawowej nr 2 w Ząbkach,
  • komunikowanie się z nauczycielami w czasie zebrań i dni otwartych dla rodziców,
  • spotkania ze specjalistami (psycholog, logopeda, itp.) organizowanymi w zależności od potrzeb,
  • wspólną zabawę i poznanie życia szkoły poprzez udział w różnorodnych imprezach klasowych, szkolnych i środowiskowych (Jesienne Biegi Przełajowe, Dzień Seniora, Wigilia, Dzień Otwartych Drzwi, Dzień Matki, coroczny Festyn Rodzinny i inne).

 

VII.Efekty oddziaływań wychowawczych

 

Opis oczekiwanych cech absolwenta poszczególnych etapów kształcenia to pewien ideał, do którego prowadzi działalność wychowawcza naszej szkoły.

 

1.Sylwetka absolwenta oddziału przedszkolnego:

Uczeń kończący oddział przedszkolny:

 

W zakresie rozwoju patriotycznego:

  • rozumie pojęcie ojczyzna,
  • zna nazwę miejscowości, w której mieszka,
  • wie, kto jest patronem szkoły,
  • nazywa godło i flagę państwową,
  • zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej,
  • wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa,
  • poznaje polskie tradycje ludowe,
  • zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka,
  • wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa,
  • interesuje się życiem ludzi w innych krajach.

 

W zakresie poszanowania odrębności narodowych, etnicznych i językowych każdego człowieka:

  • interesuje się życiem ludzi w innych krajach i obszarach klimatycznych,
  • pojmuje różnice występujące między ludźmi na świecie,
  • dostrzega podobieństwa między ludźmi żyjącymi na całym świecie,
  • nabywa umiejętności przyjmowania innych takimi, jakimi są –szanuje tę inność,
  • poznaje prawa dziecka.

 

W zakresie rozwoju społecznego:

  • obdarza uwagą dzieci i dorosłych,
  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej,
  • w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań,
  • umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkanie; wie, komu można podawać takie informacje,
  • zauważa potrzeby innych i wspiera osoby potrzebujące pomocy,
  • dba o wspólne przybory, zabawki i pomoce dydaktyczne (szanuje cudzą własność),
  • dba o higienę osobistą.

 

W zakresie rozwoju emocjonalnego:

  • odczuwa więź ze swoją grupą i wychowawcą,
  • przeżywa różne radości i smutki związane z życiem klasy,
  • prawidłowo reaguje na pozytywne bądź negatywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce.

 

W zakresie rozwoju intelektualnego:

  • angażuje się w zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności,
  • jest ciekawy świata i ludzi,
  • bierze udział w konkursach dostosowanych do jego wieku,
  • stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co może się zdarzyć,
  • stara się rozwijać swoje zainteresowania i chętnie o nich opowiada.

 

2.Sylwetka absolwenta pierwszego etapu kształcenia

Uczeń kończący klasę III:

 

W zakresie rozwoju patriotycznego:

  • zna symbole narodowe swojego kraju
  • zna daty ważnych świąt narodowych
  • umie zaśpiewać hymn państwowy
  • zna kilka ważniejszych legend związanych z historią swojego kraju
  • zna historię swojego miasta
  • z chęcią poznaje nowe regiony swojego kraju
  • jest dumny z tego, że jest Polakiem i uczniem swojej szkoły
  • jest świadom przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej, środowiska lokalnego);

 

W zakresie rozwoju społecznego:

  • stosuje zwroty grzecznościowe w codziennych kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi
  • zgodnie współpracuje z kolegami
  • dba o estetykę swojego miejsca pracy i zabawy
  • szanuje pracę innych
  • odpowiednio zachowuje się w różnych sytuacjach w szkole i poza nią
  • zauważa potrzeby innych i wspiera osoby potrzebujące pomocy
  • dba o wspólne przybory, zabawki i pomoce dydaktyczne (szanuje cudzą własność)
  • stosuje się do panujących w klasie i szkole zasad
  • ubiera się odpowiednio do okoliczności, nosi mundurek szkolny
  • dba o higienę osobistą;

 

W zakresie rozwoju moralnego i emocjonalnego:

  • umie nazwać swoje uczucia i wyrażać je we właściwy sposób
  • stara się być empatycznym
  • szanuje uczucia innych
  • odróżnia zachowanie dobre od złego i nie powiela niewłaściwych wzorców zachowania
  • umie przyznać się do własnych błędów i ponieść konsekwencje swego zachowania;

 

W zakresie rozwoju intelektualnego:

  • aktywnie uczestniczy w zajęciach dydaktycznych
  • punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne oraz zajęcia dodatkowe
  • starannie odrabia prace domowe i sumiennie wypełnia powierzone mu obowiązki
  • rozwija swoje zainteresowania
  • bierze udział w zajęciach dodatkowych, konkursach organizowanych w szkole i poza szkołą
  • dostrzega potrzebę uczenia się jako konieczność rozwijania własnych talentów
  • jest pomysłowy i twórczy
  • uczestniczy w imprezach kulturalnych organizowanych przez szkołę.

 

3.Sylwetka absolwenta drugiego etapu kształcenia

Uczeń kończący klasę VI:

 

W zakresie rozwoju patriotycznego:

  • szanuje symbole i tradycje narodowe, właściwie zachowuje się w miejscach pamięci narodowej i podczas uroczystości państwowych
  • pielęgnuje tradycje narodowe rozumiejąc sens obchodzenia świąt narodowych i starając się w nich uczestniczyć
  • poprzez udział w samorządności szkolnej przygotowuje się do przyjęcia postawy obywatelskiej w życiu dorosłym
  • czuje się częścią wspólnoty lokalnej swojego miasta i uczestniczy w jej życiu
  • zna historię swojego kraju i sylwetki osób zasłużonych dla Polski
  • świadomie uczestniczy w uroczystościach szkolnych stanowiących tradycję placówki
  • zna geografię i niektóre tradycje regionów Polski
  • wykazuje gotowość do uczestnictwa w kulturze: zna i docenia dorobek kultury polskiej; chętnie korzysta z dóbr kultury, chodzi m in. do teatru, kina, na wystawy
  • dba o piękno mowy ojczystej nie zaśmiecając jej wulgaryzmami
  • wie, dlaczego czuje się dumny z tego, że jest Polakiem;

 

W zakresie rozwoju społecznego:

  • zna i stosuje zasady kulturalnego zachowania
  • stosuje się do obowiązujących w szkole i zespole klasowym zasad
  • umie podejmować różnorodne własne inicjatywy, jest przedsiębiorczy i gotowy do pracy zespołowej, jest aktywny w działaniach na rzecz szkoły, umie zaplanować i realizować własne pomysły
  • łatwo nawiązuje współpracę z innymi, w grupie potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami, poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty tej aktywności
  • dba o swój wygląd i higienę osobistą, ubiera się odpowiednio do okoliczności, nosi mundurek szkolny.
  • zna zasady zdrowego trybu życia i stara się ich przestrzegać, świadomie troszczy się o bezpieczeństwo swoje i innych, nie używa substancji szkodliwych.
  • z pewnym dystansem podchodzi do reklam i przekazów społecznych, zwłaszcza medialnych – poddaje je krytycznej analizie, odróżnia fikcję od świata realnego;

 

W zakresie rozwoju moralnego i emocjonalnego:

  • jest odpowiedzialny za własne słowa i czyny
  • rozumie, że nie wolno zaspakajać własnych potrzeb cudzym kosztem i nie stosuje agresji wobec innych
  • ma poczucie własnej wartości: wierzy we własne zdolności i umiejętności, potrafi zachować własne zdanie i odnieść je do systemu ogólnie obowiązujących wartości
  • jest otwarty na potrzeby innych, wrażliwy na krzywdę i chętny do pomocy
  • jest obowiązkowy, dotrzymuje terminów, szanuje czas swój i innych
  • szanuje swoją i cudzą własność oraz pracę
  • umie rozpoznać i nazwać swoje uczucia oraz rozwiązać konflikty bez agresji.
  • próbuje zrozumieć motywy zachowań rówieśników i stara się reagować adekwatnie do sytuacji
  • rozumie zasady właściwie rozumianej tolerancji – szacunku dla wszystkich bez względu na ich odmienność z zachowaniem poszanowania dla zasad moralnych
  • jest uczciwy i stara się zasłużyć na zaufanie innych wybierając drogę zachowań szczerych i uczciwych; umie się przyznać do zachowania nieuczciwego i gotów jest ponieść jego konsekwencje
  • jest asertywny – potrafi bronić swoich poglądów i świadome wybiera to co dla niego najlepsze, nie poniżając innych potrafi przeciwstawić się przejawom wulgarności i brutalności, umie odmówić częstowany środkami odurzającymi;

 

W zakresie rozwoju intelektualnego:

  • systematycznie przygotowuje się do lekcji
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach dydaktycznych
  • jest ciekawy świata, ale też krytyczny, potrafi dotrzeć do różnorodnych źródeł wiadomości i korzysta z nich, żeby zaspokoić swoje zainteresowania
  • stara się poszerzać swoją wiedzę i umiejętności
  • umie racjonalnie bronić swego zdania i nie ulega łatwo wpływom innych
  • wykorzystuje w praktyce zdobytą wiedzę
  • ma własne pomysły na rozwiązywanie napotkanych problemów i wypróbowuje je w swych działaniach
  • wykazuje znaczną konsekwencję w realizacji swoich zamierzeń
  • chętnie gromadzi wiedzę z różnych źródeł i potrafi ją porządkować
  • dostrzega złożoność świata i próbuje analizować zależności przyczynowo – skutkowe.

 

VIII.Sposoby realizacji założeń programu.

 

Szkoła kształtuje postawy uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, uwzględniając oczekiwania uczniów i ich rodziców oraz system wartości i możliwości działań rady pedagogicznej. W szerokiej ofercie zajęć pozalekcyjnych każdy uczeń powinien znaleźć dla siebie okazję rozwoju zainteresowań, wiedzy i umiejętności.

 

Szkoła proponuje uczniom min.:

  • kółka zainteresowań (matematyczne, polonistyczne, przyrodnicze, językowe, informatyczne, SKS, zajęcia chóru),
  • gimnastykę korekcyjną,
  • aerobik,
  • basen,
  • zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne,
  • zajęcia integracji sensorycznej,
  • zajęcia prowadzone metodą Tomatisa,
  • zajęcia terapii pedagogicznej,
  • zajęcia rewalidacyjne,
  • zespoły wyrównawcze,
  • wolontariat,
  • koło misyjne.

 

Wszyscy uczniowie mają możliwość uczestniczenia w wycieczkach krajoznawczych i rekreacyjnych, poszerzających ich wiedzę o otaczającym świecie i wpływających na ich rozwój społeczny. Przygotowują wraz z nauczycielami różnorodne uroczystości i imprezy szkolne, biorą czynny udział w życiu społeczności szkolnej i lokalnej ucząc się zasad demokracji, podejmują różnorodne inicjatywy na rzecz najbliższego środowiska, rozwijają swoje zainteresowania biorąc udział w wielu konkursach i zawodach sportowych na terenie placówki i poza nią.

 

Szczegółowy harmonogram poszczególnych działań zawarty jest w Rocznym planie pracy szkoły (stanowiącym załącznik do niniejszego programu).

W oparciu o Szkolny Program Wychowawczy funkcjonują także:

  • Szkolny Program Profilaktyki
  • programy wychowawcze klas I-VI i oddziałów przedszkolnych

 

Ewaluacja programu

  1. Raporty z realizacji Rocznego planu pracy szkoły przygotowywane raz w roku przez zespoły przedmiotowe.
  2. Ankieta dla rodziców uczniów klas I dotycząca oczekiwań rodziców wobec szkoły.

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: wrzesień 2014
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 17 września 2014 22:41
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Goździak
Ilość wyświetleń: 3549
27 września 2015 19:41 (Małgorzata Goździak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
17 września 2014 22:55 (Małgorzata Goździak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
17 września 2014 22:41 (Małgorzata Goździak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany