Tekst jednolity Statutu zatwierdzony uchwałą rady pedagogicznej z dnia 10 lutego 2014r.
opracowany na podstawie:
ñ art.60 ust.3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2010r.,
Nr 148, poz.991 z późniejszymi zmianami),
ñ rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61 poz.624 z późniejszymi zmianami),
ñ rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013r. poz. 532),
ñ rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2012r., poz. 977)
& 1
Szkoła Podstawowa Nr2 imienia Jana Kochanowskiego w Ząbkach.
& 2
Szkoła jest jednostką budżetową.
Organem założycielskim i prowadzącym szkołę jest Miasto Ząbki stosownie do jego
uprawnień wynikających z przepisów ustawy zasadniczej.
Prawną podstawą działalności szkoły są:
a) Uchwała Nr60/VII/99 Rady Miejskiej w Ząbkach z dnia 15 kwietnia 1999r. w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej Nr2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach,
b) Uchwała Nr301/XXXVII/02 Rady Miejskiej w Ząbkach z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Ząbki oraz określenia granic ich obwodów.
4. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
& 3
1) „dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej”,
2) „obowiązek o którym mowa rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat”,
3) „w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego”.
1) W roku szkolnym 2014/2015 dziecko urodzone w okresie od dnia 1 lipca 2008r.
do dnia 31 grudnia 2008r., na wniosek rodziców, może rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego.
2) W roku szkolnym 2014/2015 dziecko urodzone w okresie od 1 lipca 2008r.
do 31 grudnia 2008r. kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
3) Zapewnienie warunków do kontynuowania wychowania przedszkolnego jest zadaniem własnym gminy.
8. W roku szkolnym 2015/2016 spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczynają dzieci:
1) W latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 podziału uczniów klasy I publicznej szkoły podstawowej na oddziały dokonuje się według roku i miesiąca urodzenia, poczynając od uczniów najmłodszych.
2) Na wniosek rodziców, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor publicznej szkoły podstawowej dokonując podziału może przyjąć ucznia do klasy I odstępując od zasady, o której mowa w ust. 8 pkt 1.
9. Od roku szkolnego 2014/2015 na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 5 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust.3 Ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2010r., Nr 148, poz.991 z późniejszymi zmianami)
10. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok.
11. Szkoła może prowadzić klasy integracyjne z udziałem dzieci niepełnosprawnych o różnej sprawności psychofizycznej oraz wyrównawcze dla dzieci z deficytami.
12. W oddziale integracyjnym (należy przez to rozumieć oddział szkolny), zorganizowanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust.7 pkt. 3, uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami.
13. Do oddziałów integracyjnych na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), przyjmowane są:
1) dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,
2) dzieci pełnosprawne, na warunkach określonych odrębnymi przepisami.
14. Do oddziałów integracyjnych funkcjonujących w szkole przyjmowani są uczniowie pełnosprawni i niepełnosprawni w ciągu roku tylko wtedy, gdy liczba uczniów danego oddziału jest niższa od przewidzianej odpowiednim rozporządzeniem.
15. Szkoła może w ciągu roku utworzyć nowy oddział integracyjny z udziałem dzieci niepełnosprawnych wówczas, gdy zachodzi taka potrzeba, za zgodą organu prowadzącego.
16. Rekrutacja uczniów pełnosprawnych do nowego oddziału integracyjnego odbywa się zgodnie z wymogami określonymi w ust.15.
17. Rekrutacja uczniów pełnosprawnych do oddziałów integracyjnych odbywa się m.in.
na podstawie:
1) przynajmniej dwukrotnej obserwacji dzieci podczas zajęć przez przyszłych wychowawców, pedagoga lub psychologa szkolnego pod koniec II semestru,
2) analizy wyników badań sondażowych,
3) wywiadu z dotychczasowymi wychowawcami,
4) analizy arkusza obserwacji dziecka,
5) rozmowy z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka,
6) ewentualnej analizy udostępnionych przez rodziców badań psychologiczno-pedagogicznych.
18. Rekrutacja uczniów niepełnosprawnych do oddziałów integracyjnych odbywa się według następujących zasad:
1) w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
2) o przyjęciu dziecka spoza obwodu szkoły, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, decyduje dyrektor szkoły, rozpatrując każde zgłoszenie indywidualnie i uwzględniając możliwości szkoły.
19. Do szkoły mogą uczęszczać uczniowie zakwalifikowani do kształcenia specjalnego. Nauczanie ww. uczniów regulują odrębne przepisy.
20. Dla uczniów szczególnie uzdolnionych, w miarę posiadanych środków budżetowych i kadrowych, mogą być tworzone specjalne grupy /klasowe lub międzyklasowe/, umożliwiające rozwój ich zdolności i zainteresowań w wybranych dziedzinach.
21. Szkoła organizuje i prowadzi oddziały przedszkolne dla dzieci pięcioletnich
i sześcioletnich.
22. Postępowanie rekrutacyjne do oddziałów przedszkolnych oraz klas I określają „Procedury rekrutacji do szkoły” stanowiące załącznik nr 13 do Statutu szkoły.
23. Szkoła prowadzi świetlicę dla dzieci, które muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy rodziców.
24. Osoby nie będące obywatelami polskimi przyjmowane są do szkoły zgodnie z art. 94a ustawy.
25. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli na praktyki pedagogiczne i nauczycielskie.
& 4
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad, określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów, mając na uwadze nadrzędną ideę - dobro dziecka,
3) w granicach swoich możliwości zapewnia opiekę zdrowotną i pedagogiczną oraz warunki wspomagające twórczy rozwój dzieci,
4) udziela i organizuje dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie
z przepisami prawa.
5) działa na rzecz organizowania pomocy materialnej dzieciom znajdującym się
w trudnej sytuacji życiowej.
6) organizuje zajęcia rewalidacyjne dla dzieci niepełnosprawnych.
7) organizuje zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
8) podejmuje działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej oraz dodatkowe działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości etnicznej dzieci romskich.
3. Celem wychowania przedszkolnego jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach
z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach
i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
4. Celem kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest:
1) przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów;
2) zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
3) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
5. Praca dydaktyczno-wychowawcza oraz działalność organów i organizacji działających na terenie szkoły, prowadzone są w zgodzie z zasadami pedagogiki, przepisami prawa, a także ideami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Konwencji Praw Dziecka.
& 5
1) organizowanie uroczystości patriotycznych i rocznicowych,
2) pracę wokół patrona szkoły,
3) kultywowanie tradycji narodowych, regionalnych i religijnych,
4) wycieczki regionalne po okolicy i lekcje muzealne w Zamku Królewskim,
5) wyjazdy krajoznawczo-turystyczne po kraju,
6) otoczenie szczególną opieką dzieci cudzoziemców.
&6
1) dziećmi z oddziałów przedszkolnych i najniższych klas, nadpobudliwymi psychoruchowo, z zahamowaniami i nerwowymi przez życzliwe i wyrozumiałe ich traktowanie oraz pomoc im w pokonywaniu trudności w nauce, w kontaktach z rówieśnikami, przez tworzenie atmosfery akceptacji i tolerancji dla ich zachowań odbiegających od normy,
2) uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu, mowy przez uwzględnienie w pracy z nimi zaleceń lekarzy specjalistów, powierzenie ich szczególnej opiece pedagoga, psychologa, logopedy, pedagoga terapeuty oraz rówieśników.
3) jeśli zachodzi potrzeba, szkoła dostosowuje wymagania wobec dzieci i uczniów zgodnie z przepisami prawa zawartymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach (Dz.U. Nr 228 poz. 1487)
4) dziećmi z rodzin wielodzietnych, niepełnych, patologicznych, niewydolnych wychowawczo, trapionych chorobami rodziców, znajdujących się czasowo lub stale w trudnej sytuacji materialnej przez wnioskowanie do Ośrodka Pomocy Społecznej o udzielenie pomocy w dożywianiu lub dofinansowywanie wycieczek szkolnych z funduszu Rady Rodziców oraz inne działania profilaktyczne zapobiegające uzależnieniom i demoralizacji /np. występowanie o wgląd w rodzinę lub ograniczenie praw rodzicielskich, a w skrajnych przypadkach wnioskowanie o umieszczenie dziecka w placówce opieki całkowitej/.
& 7
- przeprowadza rozmowę z wnioskodawcami,
- przeprowadza rozmowę z wychowawcą, nauczycielem prowadzącym zajęcia,
- podejmuje czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy.
&8
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
2) opracowuje dokumenty programowo-organizacyjne szkoły,
3) sprawuje nadzór pedagogiczny,
4) przyjmuje uczniów do szkoły i do konkretnej klasy oraz nadzoruje realizację obowiązku szkolnego zgodnie z przepisami,
5) stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,
6) zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki,
7) przygotowuje obrady rady pedagogicznej i przewodniczy im,
8) realizuje uchwały rady pedagogicznej oraz wstrzymuje ich wykonanie, w przypadku niezgodności z przepisami i zawiadamia o tym organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
9) decyduje w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
10) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
11) organizuje życie szkoły pod względem kadrowym, socjalnym i administracyjno-gospodarczym,
12) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich wykorzystanie,
13) decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,
14) zgodnie z przepisami prowadzi dokumentację kancelaryjną, uczniowską i kadrową,
15) dba o powierzone mienie szkolne,
16) współdziała ze szkołami wyższymi oraz z zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
1) dwóch wicedyrektorów ds. dydaktyczno-wychowawczych zgodnie z odrębnymi przepisami,
2) kierownika administracyjno-gospodarczego.
1) dyrektor szkoły
2) rada pedagogiczna
3) rada rodziców
4) samorząd uczniowski.
a) w posiedzeniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć przedstawiciele rady rodziców i samorządu uczniowskiego z głosem doradczym i opiniującym,
b) w posiedzeniach rady rodziców, jako stali członkowie na daną kadencję uczestniczą dyrektor szkoły, dwu przedstawicieli rady pedagogicznej, oraz, wg potrzeb, opiekun samorządu uczniowskiego lub inni nauczyciele,
c) w zebraniach samorządu uczniowskiego uczestniczy opiekun z ramienia rady pedagogicznej oraz dyrektor szkoły wg potrzeb,
d) w posiedzeniach zespołu kierowniczego, na zaproszenie dyrektora szkoły, mogą uczestniczyć przedstawiciele rady pedagogicznej, rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego.
& 10
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych szkoły,
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych, poprawkowych,
3) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat postępów w nauce, zachowania i przyczyn trudności u dzieci oraz form pomocy,
4) uzyskiwania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci,
5) wyrażania i przekazywania swych opinii i wątpliwości na temat pracy szkoły:
a/ dyrektorowi szkoły,
b/ radzie pedagogicznej,
c/ radzie rodziców,
d/ organowi prowadzącemu szkołę,
e/ organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą.
1) ogólne zebrania rodziców poszczególnych klas z wychowawcą odbywające się zgodnie z organizacją roku szkolnego;
2) spotkania indywidualne rodziców z nauczycielami zgodnie z harmonogramem spotkań indywidualnych z rodzicami.
3) doraźne indywidualne spotkania nauczycieli i rodziców w sytuacjach wymagających natychmiastowego rozwiązania problemu;
4) spotkania wychowawcy i wszystkich nauczycieli uczących w danej klasie z rodzicami na życzenie zainteresowanych;
5) spotkania rodziców w zespołach klasowych i międzyklasowych z pedagogiem, psychologiem, lekarzem i innymi osobami świadczącymi pomoc rodzicom /pedagogizacja systematyczna i doraźna/;
6) współdziałanie wszystkich organów określonych w &9 ust.1 niniejszego statutu;
7) kierowanie rodziców z dziećmi do placówek wspomagających
3. Terminy ogólnych zebrań rodziców ustala się na cały rok szkolny na posiedzeniu rady pedagogicznej w sierpniu i podaje do ogólnej wiadomości.
4. Wszelkie kontakty i spotkania z rodzicami mogą odbywać się wyłącznie poza zajęciami dydaktycznymi nauczyciela.
& 11
1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
& 12
& 13
& 14
1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci — jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas — dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
6. Dzieci z oddziałów przedszkolnych mogą uczęszczać na zajęcia opiekuńczo-wychowawcze prowadzone w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalonym dla przedszkoli publicznych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 Ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Wysokość opłat za korzystanie
z wychowania przedszkolnego w prowadzonych przez gminę publicznym przedszkolu
lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony dla przedszkoli publicznych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2; Ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572,
z późn. zm.) wynosi 1zł za godzinę pobytu dziecka na zajęciach.
& 15
& 16
1. Słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli, szkoła przyjmuje na praktyki pedagogiczne i nauczycielskie na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem szkoły, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
& 17
& 18
a) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
b) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
c) prowadzenie przysposobienia czytelniczego w oddziałach.
1) udostępnianie zbiorów na miejscu i do domu,
2) prowadzenie działalności informacyjnej,
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego, zgodnie z obowiązującym programem,
4) bieżące opracowywanie zbiorów i katalogów,
5) prowadzenie bieżącej dokumentacji pracy biblioteki i czytelni.
1) biblioteka prowadzi pracę pedagogiczną i organizacyjno-techniczną we współpracy z nauczycielami pracującymi w szkole oraz w oparciu o aktyw biblioteczny, składający się z chętnych uczniów i sekcję łączników klasowych,
2) biblioteka wychodzi z działalnością na zewnątrz swoich pomieszczeń, gdy organizuje konkursy i wystawy czytelnictwa.
& 19
1) organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej,
2) organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej, w pomieszczeniach i na powietrzu, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,
3) ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,
4) stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego,
5) upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałości o zachowanie zdrowia,
6) rozwijanie samodzielności i samorządności oraz społecznej aktywności,
7) współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlicy, a w miarę możliwości i potrzeb, z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz innymi instytucjami i stowarzyszeniami funkcjonującymi w środowisku.
a/ zajęcia plastyczno-techniczne,
b/ zajęcia muzyczne,
c/ małe formy teatralne,
d/ zajęcia taneczne,
e/ wycieczki, imprezy, spacery i zajęcia ruchowe na powietrzu,
f/ pomoc w nauce i odrabianiu lekcji,
g/ gry telewizyjne, komputerowe, oglądanie filmów,
h/ zajęcia przyrodnicze.
& 20
1) pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
2) bibliotekę i czytelnię,
3) świetlicę,
4) gabinet pomocy przedlekarskiej i profilaktyki zdrowotnej
5) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
6) zespół urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
7) pomieszczenie do działalności spółdzielni uczniowskiej,
8) gabinet terapii psychologiczno-pedagogicznej,
9) gabinet do zajęć logopedycznych, kinezjologii i terapii pedagogicznej,
10) salę do zajęć integracji sensorycznej,
11) sale do zajęć wyrównawczych,
12) sale do zajęć informatycznych z wyposażeniem,
13) archiwum,
14) szatnie.
& 21
& 22
1) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
2) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku,
3) wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
4) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
5) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
6) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
7) wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem,
8) wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
9) wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne,
10) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
11) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń,
12) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,
13) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
14) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
15) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
1) solidne realizowanie programu nauczania, wychowania i opieki w klasach i zespołach na powierzonych zajęciach edukacyjnych, a także troska o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
2) wzbogacanie własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej,
3) wspieranie, swoją postawą i działaniami pedagogicznymi, rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
4) w oparciu o rozpoznane potrzeby, udzielanie uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
5) respektowanie i realizowanie zaleceń pedagogiczno-psychologicznych,
6) bezstronne i obiektywne oraz sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich uczniów,
7) systematyczne informowanie rodziców uczniów, wychowawców klas, dyrekcji,
a także rady pedagogicznej o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów,
8) doskonalenie swych umiejętności dydaktycznych i metodycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
9) prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji szkolnej,
10) określenie wymagań edukacyjnych dla uczniów, którym należy dostosować wymagania,
11) uczestniczenie w przeprowadzaniu sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole,
12) kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim,
13) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, a w szczególności: wyszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych we współpracy z nauczycielami bibliotekarzami przy wykorzystywaniu zasobów multimedialnych i księgozbioru biblioteki.
14) prowadzenie edukacji medialnej czyli wychowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów,
15) prowadzenie edukacji zdrowotnej, a w szczególności kształtowanie u uczniów dbałości o zdrowie własne, innych ludzi oraz tworzenie środowiska sprzyjającemu zdrowiu.
16) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci,
z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających
w szczególności z programów wychowawczych realizowanych w danym oddziale przedszkolnym lub klasie i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
17) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialność za jej jakość,
18) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, w tym prowadzenie
i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych w oddziałach przedszkolnych zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna)
19) opracowanie i realizacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych zgodnie z przepisami prawa.
20) współpracowanie ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
1) decydowania o doborze programu, metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,
2) decydowania o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów w nauce swoich uczniów,
3) współdecydowania o ocenie zachowania swoich uczniów,
4) wnioskowania w sprawie nagród, wyróżnień, kar regulaminowych dla swoich uczniów,
5) dokształcania się, w tym także za granicą, na zasadach określonych odrębnymi umowami i przepisami.
1) poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych na prowadzonych zajęciach edukacyjnych,
2) stan przydzielonego mu warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych, a także za zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły wynikające z nieporządku, braku nadzoru i właściwego zabezpieczenia,
3) życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w szkole oraz podczas wszelkich organizowanych przez nauczyciela, bądź szkołę, zajęć poza jej terenem.
& 23
1) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania pokrewnych zajęć edukacyjnych, a także podejmowanie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania oraz podręczników dla danej klasy,
2) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
3) wspólne opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
4) współdziałanie w organizowaniu klasopracowni oraz uzupełnianiu ich wyposażenia,
5) wspólne opiniowanie wszystkich programów nauczania oraz przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,
6) opiniowanie /pod kątem wykorzystania w nauczaniu poszczególnych przedmiotów/, przychodzących do szkoły ofert podręczników, materiałów uzupełniających, zeszytów ćwiczeń oraz pomocy dydaktycznych.
& 24
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
1) otacza opieką indywidualną każdego ucznia - wychowanka,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
3) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godziny do dyspozycji wychowawcy klasy,
4) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także indywidualnie wobec tych, którym potrzebna jest pomoc i opieka /dotyczy to zarówno uczniów z trudnościami w nauce, jak uzdolnionych/,
5) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a/ poznania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dzieci i ustalenia sposobów pomocy,
b/ okazywania pomocy rodzicom w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
c/ włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły,
6) współpracuje z pedagogiem i psychologiem szkolnym, pielęgniarką oraz innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb
i trudności, zainteresowań i szczególnych uzdolnień swoich wychowanków,
7) prowadzi godziny do dyspozycji wychowawcy ujęte w tygodniowym rozkładzie zajęć,
8) przeprowadza wywiady środowiskowe, mające na celu ustalenie rodzaju pomocy dziecku i jego rodzinie,
9) stwarza sytuacje wychowawcze, pozwalające na indywidualne rozmowy z dzieckiem, którego zachowanie budzi niepokój,
10) gdy rodzice nie kontaktują się z wychowawcą, wzywa ich drogą urzędową do szkoły lub, po uprzednim poinformowaniu o swoim zamiarze, odwiedza ich w domu sam, z psychologiem lub przedstawicielem trójki klasowej.
1) prowadzi dziennik lekcyjny,
2) wypisuje świadectwa promocyjne,
3) sporządza zestawienia statystyczne wyników nauczania, wychowania i frekwencji,
4) wypełnia arkusze ocen,
5) składa sprawozdania z przebiegu i wyników swej pracy na posiedzeniach rady pedagogicznej,
6) wnioskuje, po wnikliwym rozpoznaniu potrzeb, do odpowiedniej komisji przy Urzędzie Miasta o przyznanie niezbędnej pomocy, zwłaszcza materialnej,
7) realizuje zadania wynikające z przepisów w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z regulaminem oceniania (załącznik nr 7),
8) zapoznaje rodziców z opisową oceną zachowania i opisowym stopniem ze wszystkich przedmiotów w kl.I-III,
9) wykonuje inne czynności wynikające z uchwał rady pedagogicznej,
10) na pisemną lub w wyjątkowych uzasadnionych wypadkach ustną bądź telefoniczną prośbę rodzica /prawnego opiekuna/, złożoną najpóźniej w terminie 5 dni roboczych po powrocie dziecka do szkoły, rozpatruje okoliczności każdej absencji i usprawiedliwia bądź nie usprawiedliwia nieobecność ucznia na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych.
1) analizuje i diagnozuje sytuację wychowawczą w szkole,
2) inspiruje i upowszechnia nowe, nieznane formy i metody pracy wychowawczej,
3) organizuje doskonalenie zawodowe w zakresie zadań wychowawcy klasy,
4) otacza opieką młodych wychowawców klas.
& 25
1) Dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
2) Zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
3) Zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć;
4) Informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego w sposób określony w art.16 ust.5b ustawy.
1/ dla dziewcząt – niebieska koszulka polo oraz granatowa bluza opatrzone logo szkoły,
2/ dla chłopców - szara koszulka polo oraz granatowa bluza opatrzone logo szkoły.
- przeprowadzenia z rodzicami (prawnymi opiekunami) rozmów wyjaśniających przyczynę absencji,
- wyegzekwowania od rodziców (prawnych opiekunów) pisemnego zobowiązania o systematycznym posyłaniu dziecka do szkoły,
- poinformowania o tym fakcie pedagoga szkolnego,
- przeprowadzenia z rodzicami (prawnymi opiekunami) rozmowy w obecności pedagoga i dyrektora szkoły,
- ustalenia wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) sposobów nadrobienia zaległości,
- uświadomienia rodzicom (prawnym opiekunom) konsekwencji wynikających z faktu nie posyłania dziecka do szkoły,
- pisemnego ostrzeżenia rodziców (prawnych opiekunów) o tym, że nie spełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
& 26
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności zgodnie z postanowieniami Konwencji Praw Dziecka,
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
4) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce zgodnie z regulaminem oceniania (załącznik nr 7).
5) swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych,
6) rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów, również w drodze indywidualnego toku lub programu nauczania,
7) korzystania z pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
8) pomocy w przypadku trudności w nauce,
9) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
10) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu i środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych tylko w obecności opiekunów,
11) korzystania z telefonu komórkowego w czasie przerw w obecności pracowników sekretariatu wyłącznie w ważnych sprawach osobistych po uprzednim powiadomieniu o tym fakcie wychowawcy, zastępcy wychowawcy, dyrektora,
12) skorzystania z telefonu komórkowego w czasie przerw w szczególnie uzasadnionych przypadkach po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły i wychowawcą,
13) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,
14) uczestniczenia w ustalaniu kryteriów oceny zachowania .
15) opieki zdrowotnej, a w szczególności do korzystania z bezpłatnych świadczeń leczniczych i rehabilitacyjnych określonych odrębnymi przepisami,
16) w czasie wolnym od zajęć brania udziału w koloniach, obozach i innych formach wypoczynku, których warunki i zasady organizowania określają odrębne przepisy,
17) noszenia dowolnego stroju w środy, w czasie wyjazdów na dłuższe niż jednodniowe wycieczki szkolne,
18) kształcenia za granicą na podstawie umów międzynarodowych lub zaproszenia podmiotów zagranicznych,
19) korzystania z porad szkolnych rzeczników praw ucznia,
20) korzystania z porad rzecznika praw dziecka.
1/ w zakresie stosunku do obowiązków szkolnych:
a) systematycznie uczęszczać i nie spóźniać się na zajęcia szkolne,
b) uważnie słuchać i aktywnie uczestniczyć w lekcjach i innych zajęciach obowiązkowych,
c) przynosić i dbać o podręczniki, zeszyty przedmiotowe i przybory,
d) samodzielnie wykonywać prace domowe i klasowe,
e) szanować wspólne dobro: sprzęt, urządzenia i pomoce oraz ponosić odpowiedzialność materialną za umyślnie lub bezmyślnie wyrządzone szkody i zniszczenia,
f) dbać o ład, porządek i estetykę w szkole, w klasie, na korytarzach, szatni, min. przez zmianę obuwia, wypełnianie obowiązków dyżurnego,
g) rozwijać własne zainteresowania i uzdolnienia,
h) rzetelnie wypełniać podjęte zadania i funkcje,
i) aktywnie uczestniczyć w życiu klasy i szkoły,
j) godnie reprezentować szkołę na zewnątrz,
k) nosić jednolity strój szkolny w czasie zajęć lekcyjnych we wszystkie dni tygodnia oprócz środy,
l) nosić jednolity strój szkolny podczas jednodniowych wycieczek przedmiotowych.
2/ w zakresie kultury osobistej:
a) dbać o higienę osobistą i estetykę własnego wyglądu,
b) troszczyć się o zdrowie, życie i bezpieczeństwo własne oraz innych osób,
c) przestrzegać zasad savoir-vivru,
d) troszczyć się o czystość języka ojczystego, nie tolerować wulgarności i chamstwa,
e) krytycznie oceniać własne zachowania i postawy, ponosząc odpowiedzialność za siebie i swoje postępowanie,
f) w czasie trwania zajęć oraz przerw przechowywać wyłączony telefon komórkowy w plecaku,
g) za zaginięcie telefonu szkoła nie ponosi odpowiedzialności materialnej,
3/ w zakresie postaw wobec kolegów i innych osób:
a) akceptować osoby innej narodowości, wyznania, niepełnosprawnych, odmiennych, słabszych i chronić ich przed przemocą fizyczną i psychiczną,
b) zachowywać powściągliwość w ocenianiu i osądzaniu innych,
c) szanować starszych i pomagać im,
d) szanować cudzą godność oraz własność,
e) pomagać potrzebującym pomocy,
f) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
g) nie stosować przemocy fizycznej i psychicznej wobec innych osób.
& 27
- hymn szkolny
- pasowanie na ucznia,
- tekst ślubowania uczniowskiego /oddzielny dla uczniów klas pierwszych i szóstych/,
- scenariusze uroczystości szkolnych /ślubowanie uczniów klas pierwszych, pożegnanie absolwentów, zakończenie roku szkolnego/,
- sposób przekazywania, przejmowania, przechowywania, wprowadzania
i wyprowadzania sztandaru.
& 28
Tekst jednolity Statutu zatwierdzony uchwałą rady pedagogicznej z dnia 10 lutego 2014r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 2