Statut - archiwum

Statut Szkoły

 Tekst jednolity Statutu zatwierdzony uchwałą rady pedagogicznej  z dnia 10 lutego 2014r.

 

Statut Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Jana Kochanowskiego  w  Ząbkach

 

opracowany na podstawie:

ñ  art.60 ust.3 ustawy  z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2010r.,
Nr 148, poz.991 z późniejszymi zmianami),

ñ  rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61 poz.624 z późniejszymi zmianami),

ñ  rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013r. poz. 532),

ñ  rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2012r., poz. 977)

 

 

I Nazwa szkoły

& 1

 

  1. Szkoła Podstawowa Nr2 w Ząbkach zwana dalej szkołą jest szkołą publiczną  w rozumieniu ustawy.
  2. Pełna nazwa szkoły brzmi:

Szkoła Podstawowa Nr2 imienia Jana Kochanowskiego w Ząbkach.

  1. Siedziba szkoły znajduje się przy ul. Batorego 11 w Ząbkach.
  2. Przez „szkołę” rozumie się placówkę posiadającą w swej strukturze organizacyjnej klasy I-VI oraz oddziały przedszkolne.

 

II Inne informacje o szkole

& 2

 

  1. Szkoła jest jednostką budżetową.

  2. Organem założycielskim i prowadzącym szkołę jest Miasto Ząbki stosownie do jego

      uprawnień wynikających z przepisów ustawy zasadniczej.

  1. Prawną podstawą działalności szkoły są:

a)      Uchwała Nr60/VII/99 Rady Miejskiej w Ząbkach z dnia 15 kwietnia 1999r. w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej Nr2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach,

b)      Uchwała Nr301/XXXVII/02 Rady Miejskiej w Ząbkach z dnia 20 czerwca 2002r. w  sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Ząbki oraz określenia granic ich obwodów.

4.  Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.

 

& 3

 

  1. Zgodnie z art.2, ust.1 ustawy z dnia 8 stycznia 1999r „Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego” szkoła realizuje swoje zadania w toku 6-letniego cyklu nauczania i wychowania, mając w strukturze organizacyjnej klasy I – VI.
  2. Zgodnie z art.14 ust.3 ustawy z dnia 7 września 1991r. z późn.zm. (Dz.U. z 2010r., Nr148, poz.991):

1) „dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej”,

2) „obowiązek o którym mowa rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat”,

3)    „w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego”.

  1. Od 1 września 2009 roku dziecko w wieku 5 lat ma prawo do rocznego wychowania przedszkolnego.
  2. Od 1 września 2011 roku dziecko w wieku 5 lat ma obowiązek rocznego wychowania przedszkolnego.
  3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 4 może być realizowany w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego i rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat.
  4. Od roku szkolnego 2009/2010 na wniosek rodziców naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej ma prawo rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym
    kończy 6 lat.
  5. W roku szkolnym 2014/2015 spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczynają dzieci:
  • urodzone w 2007r.;
  • urodzone w okresie od dnia 1 stycznia 2008r. do dnia 30 czerwca 2008r.

    1) W roku szkolnym 2014/2015 dziecko urodzone w okresie od dnia 1 lipca 2008r.
do dnia 31 grudnia 2008r., na wniosek rodziców, może rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego.

    2) W roku szkolnym 2014/2015 dziecko urodzone w okresie od 1 lipca 2008r.
do 31 grudnia 2008r. kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego.

  3) Zapewnienie warunków do kontynuowania wychowania przedszkolnego jest zadaniem własnym gminy.

8.  W roku szkolnym 2015/2016 spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczynają dzieci:

  • urodzone w okresie od dnia 1 lipca 2008r. do dnia 31 grudnia 2008r., które 
    nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2014/2015;
  • urodzone w 2009r.

    1) W latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 podziału uczniów klasy I publicznej szkoły podstawowej na oddziały dokonuje się według roku i miesiąca urodzenia, poczynając od uczniów najmłodszych.

  2) Na wniosek rodziców, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor publicznej szkoły podstawowej dokonując podziału może przyjąć ucznia do klasy I odstępując od zasady, o której mowa w ust. 8 pkt 1.

 

9. Od roku szkolnego 2014/2015 na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może   także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 5 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust.3 Ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2010r., Nr 148, poz.991 z późniejszymi zmianami)

10. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok.

11. Szkoła może prowadzić klasy integracyjne z udziałem dzieci niepełnosprawnych o różnej sprawności psychofizycznej oraz wyrównawcze dla dzieci z deficytami.

12. W oddziale integracyjnym (należy przez to rozumieć oddział szkolny), zorganizowanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust.7 pkt. 3, uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami.

13. Do oddziałów integracyjnych na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), przyjmowane są:

1) dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej  poradni specjalistycznej,

2) dzieci pełnosprawne, na warunkach określonych odrębnymi  przepisami.

14. Do oddziałów integracyjnych funkcjonujących w szkole przyjmowani są uczniowie pełnosprawni i niepełnosprawni w ciągu roku tylko wtedy, gdy liczba uczniów danego oddziału  jest niższa od przewidzianej odpowiednim rozporządzeniem.

15. Szkoła może w ciągu roku utworzyć nowy oddział integracyjny z udziałem dzieci niepełnosprawnych wówczas, gdy zachodzi taka potrzeba, za zgodą organu prowadzącego.

16. Rekrutacja uczniów pełnosprawnych do nowego oddziału integracyjnego odbywa się zgodnie z wymogami określonymi w ust.15.

17. Rekrutacja uczniów pełnosprawnych do oddziałów integracyjnych odbywa się m.in.
na  podstawie:

1) przynajmniej dwukrotnej obserwacji dzieci podczas zajęć przez przyszłych wychowawców, pedagoga lub psychologa szkolnego pod koniec  II semestru,

2)      analizy wyników badań  sondażowych,

3)      wywiadu z dotychczasowymi wychowawcami,

4)      analizy arkusza obserwacji dziecka,

5)      rozmowy z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka,

6)      ewentualnej analizy udostępnionych przez rodziców badań psychologiczno-pedagogicznych.

18. Rekrutacja uczniów niepełnosprawnych do oddziałów integracyjnych odbywa się według następujących zasad:

1)      w pierwszej kolejności  przyjmowane są dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

2)      o przyjęciu dziecka spoza obwodu szkoły, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, decyduje dyrektor szkoły, rozpatrując każde zgłoszenie indywidualnie i uwzględniając możliwości szkoły.

19. Do szkoły mogą uczęszczać uczniowie zakwalifikowani do kształcenia specjalnego. Nauczanie ww. uczniów regulują odrębne przepisy.

20. Dla uczniów szczególnie uzdolnionych, w miarę posiadanych środków budżetowych i kadrowych, mogą być tworzone specjalne grupy /klasowe lub międzyklasowe/, umożliwiające rozwój ich  zdolności i zainteresowań w wybranych dziedzinach.

21. Szkoła organizuje i prowadzi oddziały przedszkolne dla dzieci pięcioletnich
i sześcioletnich.

22. Postępowanie rekrutacyjne do oddziałów przedszkolnych oraz klas I określają „Procedury rekrutacji do szkoły” stanowiące załącznik nr 13 do Statutu szkoły.

23. Szkoła prowadzi świetlicę dla dzieci, które muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy rodziców.

24. Osoby nie będące obywatelami polskimi przyjmowane są do szkoły zgodnie z art. 94a ustawy.

25. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli na praktyki pedagogiczne i nauczycielskie.

 

III Cele i zadania szkoły oraz oddziałów przedszkolnych wynikające z przepisów prawa

& 4

 

  1. Głównym celem szkoły jest zapewnienie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego i fizycznego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
  2. Szkoła realizuje zadania i cele określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie (w tym w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego), a w szczególności:

1)      umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,

2)      kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad, określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów, mając na uwadze nadrzędną ideę - dobro dziecka,

3)      w granicach swoich możliwości zapewnia opiekę zdrowotną i pedagogiczną oraz warunki wspomagające twórczy rozwój dzieci,

4)      udziela i organizuje dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie
z przepisami prawa.

5)      działa na rzecz organizowania pomocy materialnej dzieciom znajdującym się
w trudnej sytuacji życiowej.

6)      organizuje zajęcia rewalidacyjne dla dzieci niepełnosprawnych.

7)      organizuje zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.

8)      podejmuje działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej oraz dodatkowe działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości etnicznej dzieci romskich.

3.   Celem wychowania przedszkolnego jest:

1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach
z dziećmi i dorosłymi;

5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach
i grach sportowych;

7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

4.  Celem kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest:

1) przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów;

2) zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;

3) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

5. Praca dydaktyczno-wychowawcza oraz działalność organów i organizacji działających na terenie szkoły, prowadzone są w zgodzie z zasadami pedagogiki, przepisami prawa, a także ideami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Konwencji Praw Dziecka.

 

& 5

  1. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, językowej, kulturowej
    i religijnej między innymi przez:

1)      organizowanie uroczystości patriotycznych i rocznicowych,

2)      pracę wokół patrona szkoły,

3)      kultywowanie tradycji narodowych, regionalnych i religijnych,

4)      wycieczki regionalne po okolicy i lekcje muzealne w Zamku Królewskim,

5)      wyjazdy krajoznawczo-turystyczne po kraju,

6)      otoczenie szczególną opieką dzieci cudzoziemców.

  1. Udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej zgodnie z przepisami wykonawczymi do ustawy zasadniczej. Zapewnia realizację zadań pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, pedagoga terapeuty, terapeuty integracji sensorycznej zgodnie
    z zatwierdzonym przez organ prowadzący arkuszem organizacji szkoły.
  2. Organizuje opiekę nad dziećmi i uczniami niepełnosprawnymi przez powierzenie ich stałemu opiekunowi, np. nauczycielowi, który ukończył terapię pedagogiczną, pracował
    w oddziałach integracyjnych, pedagogowi, psychologowi, logopedzie wyznaczonemu przez dyrektora szkoły lub tworzenie oddziałów i klas integracyjnych. Uwzględnia wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole poprzez organizowanie zajęć dodatkowych, współpracę ze specjalistami oraz dostosowanie wymagań do możliwości i potrzeb każdego wychowanka.
  3. Rozwój uzdolnień i zainteresowań uczniów umożliwia przez realizację indywidualnego programu lub toku nauki, organizowanie kół zainteresowań, kół przedmiotowych, konkursów.
  4. Dzieciom i uczniom przewlekle chorym, którzy nie mogą uczęszczać do szkoły organizuje nauczanie indywidualne w domu ucznia zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

 

&6

  1. Szkoła wykonuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny.
  2. Szczegółowe zadania opiekuńcze oraz obowiązujące w szkole zasady bezpieczeństwa  w stosunku do dzieci i uczniów określają następujące dokumenty: „Szkolny regulamin bezpieczeństwa” stanowiący załącznik nr 8 do Statutu Szkoły oraz „Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci      i młodzieży przestępczością oraz demoralizacją” stanowiące załącznik nr 9 do Statutu szkoły.
  3. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami,  a zwłaszcza nad:

1)      dziećmi z oddziałów przedszkolnych i najniższych klas, nadpobudliwymi psychoruchowo, z zahamowaniami i nerwowymi przez życzliwe i wyrozumiałe  ich traktowanie oraz pomoc im w pokonywaniu trudności w nauce, w kontaktach   z rówieśnikami, przez tworzenie atmosfery akceptacji i tolerancji dla ich zachowań odbiegających od normy,

2)      uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu, mowy przez uwzględnienie w pracy z nimi zaleceń lekarzy specjalistów,  powierzenie ich szczególnej opiece pedagoga, psychologa, logopedy, pedagoga terapeuty oraz rówieśników.

3)      jeśli zachodzi potrzeba, szkoła dostosowuje wymagania wobec dzieci i uczniów zgodnie z przepisami prawa zawartymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach (Dz.U. Nr 228 poz. 1487)

4)      dziećmi z rodzin wielodzietnych, niepełnych, patologicznych, niewydolnych wychowawczo, trapionych chorobami rodziców, znajdujących się czasowo lub stale w trudnej sytuacji materialnej przez wnioskowanie do Ośrodka Pomocy Społecznej o udzielenie pomocy w dożywianiu lub dofinansowywanie wycieczek szkolnych  z funduszu Rady Rodziców oraz inne działania profilaktyczne zapobiegające uzależnieniom i demoralizacji  /np. występowanie o wgląd w rodzinę lub ograniczenie praw rodzicielskich, a w skrajnych przypadkach wnioskowanie o umieszczenie dziecka w placówce opieki całkowitej/.

  1. Dzieci i uczniowie opuszczają budynek szkolny wyłącznie pod opieką nauczyciela. Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa zawarte są w szkolnym regulaminie Bezpieczeństwa stanowiącym załącznik nr 8 do Statutu Szkoły.                  
  2. Zasady opieki nad dziećmi z rodzin zastępczych regulują  odrębne przepisy.
  3. Szkoła może organizować dla uczniów różne formy krajoznawstwa i turystyki, których zasady określa Regulamin wycieczek i imprez krajoznawczo-turystycznych (zał. nr 1).
  4. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki budynek i teren szkolny został objęty nadzorem kamer CCTV. Zasady funkcjonowania monitoringu zostały określone w „Szkolnym regulaminie bezpieczeństwa” (załącznik nr 8 statutu).

& 7

  1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, uczących w danym oddziale,  zwanemu dalej "wychowawcą", bądź dwóm nauczycielom w przypadku klasy integracyjnej.
  1. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności szkoła przyjmuje zasadę, że wychowawca prowadzi swój oddział przez cały etap nauczania w klasach I-III   i IV-VI.
  2. Dla zapewnienia nieprzerwanej opieki nad danym oddziałem  dyrektor powołuje zastępcę wychowawcy, który /bez skutków finansowych/ wspiera go w działaniach wychowawczych  przejmując  jego obowiązki  w czasie nieobecności.
  3. Wniosek o zmianę wychowawcy, nauczyciela prowadzącego zajęcia mają prawo złożyć rodzice uczniów każdego oddziału, grupy.
  4. Dyrektor rozpatruje wniosek złożony wyłącznie na piśmie z podaniem przyczyny i tylko wówczas, gdy jest podpisany przez 75% uczniów lub rodziców danego oddziału.
  5. Dyrektor rozpatruje wniosek w ciągu 14 dni od daty jego złożenia, przyjmując następujący sposób postępowania:

- przeprowadza rozmowę z wnioskodawcami,

- przeprowadza rozmowę z wychowawcą, nauczycielem prowadzącym zajęcia,

- podejmuje czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy.

  1. Dyrektor wydaje składającym wniosek decyzję na piśmie z uzasadnieniem swego stanowiska.
  2. Dyrektor podejmuje decyzję o zmianie wychowawcy, nauczyciela prowadzącego zajęcia uwzględniając możliwości kadrowe szkoły i organizację roku szkolnego.
  3. Dyrektor odwołuje wychowawcę, nauczyciela prowadzącego zajęcia w trybie natychmiastowym, jeżeli w postępowaniu wyjaśniającym stwierdzono naruszenie zasad tolerancji i wolności oraz godności osobistej ucznia, bądź użyto przewagi fizycznej .
  4. W obydwu ww. przypadkach decyzja dyrektora jest ostateczna.

 

IV Zarządzanie szkołą

&8

  1. Zgodnie z art.39 ustawy dyrektor szkoły:

1)       kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,

2)      opracowuje dokumenty programowo-organizacyjne szkoły,

3)      sprawuje nadzór pedagogiczny,

4)      przyjmuje uczniów do szkoły i do konkretnej klasy oraz nadzoruje realizację obowiązku  szkolnego zgodnie z przepisami,

5)      stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,

6)      zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki,

7)      przygotowuje obrady  rady pedagogicznej i przewodniczy im,

8)      realizuje uchwały rady pedagogicznej oraz wstrzymuje ich wykonanie,  w przypadku niezgodności z przepisami i zawiadamia o tym organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,

9)      decyduje w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

10)  występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,

11)  organizuje życie szkoły pod względem kadrowym, socjalnym i administracyjno-gospodarczym,

12)  dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich wykorzystanie,

13)  decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli i pracowników  nie będących nauczycielami,

14)  zgodnie z przepisami prowadzi dokumentację kancelaryjną, uczniowską i kadrową,

15)  dba o powierzone mienie szkolne,

16)  współdziała ze szkołami wyższymi oraz z zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.

  1. Dyrektor szkoły może powołać zespół kierowniczy składający się z osób pełniących funkcje kierownicze w szkole.
  2. W szkole tworzy się następujące stanowiska kierownicze:

1)      dwóch wicedyrektorów ds. dydaktyczno-wychowawczych zgodnie z odrębnymi przepisami,

2)      kierownika administracyjno-gospodarczego.

  1. Osoby wymienione w ust.3 pkt. 1-2 powołuje i odwołuje na stanowiska kierownicze  dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady rodziców oraz rady pedagogicznej.
  2. Szczegółowy zakres kompetencji wicedyrektorów ds. dydaktyczno-wychowawczych określa dyrektor szkoły zgodnie ze swoimi uprawnieniami.
  3. Kierownik administracyjno-gospodarczy sprawuje nadzór nad mieniem szkoły, prowadzi zaopatrzenie w sprzęt, pomoce i materiały, organizuje bieżące remonty i naprawy, organizuje i nadzoruje pracę pracowników obsługi.
  4. Organami szkoły są:

 

V  Organy  szkoły

&9

1)      dyrektor szkoły

2)      rada pedagogiczna

3)      rada rodziców

4)      samorząd uczniowski.

  1. Każdy z organów wymienionych w ust.1 ma zapewnioną możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach  swoich kompetencji określonych ustawą i regulaminami stanowiącymi załączniki do statutu.
  2. Organy wymienione w ust.1 pkt. 2-4 uchwalają regulaminy swojej działalności, które stanowią załączniki nr (odpowiednio) 2,3,4, do niniejszego statutu.
  3. Kolejnymi załącznikami (nr1, nr5, nr6, nr7, nr8 i nr9, nr10, nr11, nr12) do statutu są odpowiednio: „Regulamin wycieczek i imprez krajoznawczo-turystycznych”, „Regulamin szkolnych rzeczników praw ucznia”, „Program wychowawczy szkoły”, „Regulamin  oceniania”, „Szkolny regulamin bezpieczeństwa” oraz „Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością oraz demoralizacją”, „Regulamin przyznawania stypendium za wysokie wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe”, „Regulamin dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli” oraz „Procedury współpracy z rodzicami”.
  4. Bieżącą wymianę informacji między organami zapewnia się poprzez zapraszanie na posiedzenia /zebrania/ poszczególnych  organów przedstawicieli pozostałych organów:

a)      w posiedzeniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć przedstawiciele rady rodziców i samorządu uczniowskiego z głosem  doradczym i opiniującym,

b)      w posiedzeniach rady rodziców, jako stali członkowie na daną kadencję uczestniczą dyrektor szkoły, dwu przedstawicieli rady pedagogicznej, oraz, wg potrzeb, opiekun samorządu uczniowskiego lub inni nauczyciele,

c)      w zebraniach samorządu uczniowskiego uczestniczy opiekun z ramienia rady      pedagogicznej oraz dyrektor szkoły wg potrzeb,

d)     w posiedzeniach zespołu kierowniczego, na zaproszenie dyrektora szkoły, mogą uczestniczyć przedstawiciele rady pedagogicznej, rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego.

  1. Sytuacje konfliktowe wewnątrz szkoły rozwiązuje komisja rozjemcza /powoływana do konkretnego problemu przez dyrektora szkoły/, w skład której wchodzi po trzech przedstawicieli  wytypowanych przez zainteresowane organy.
  2. W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród dzieci i młodzieży albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
  3. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa  w ust.7, wyraża dyrektor szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

 

& 10

  1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych uwzględniając zasadę prawa  rodziców do:

1)      znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych szkoły,

2)      znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych, poprawkowych,

3)      uzyskiwania rzetelnej informacji na temat postępów w nauce,  zachowania i przyczyn   trudności u dzieci oraz form pomocy,

4)      uzyskiwania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia  dzieci,

5)      wyrażania i przekazywania swych opinii i wątpliwości na temat  pracy szkoły: 

         a/ dyrektorowi szkoły,

         b/ radzie pedagogicznej,

         c/  radzie rodziców,

         d/  organowi prowadzącemu szkołę,

         e/  organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą.   

  1. Podstawowe formy współdziałania rodziców i nauczycieli zawarte zostały w „Procedurach współpracy z rodzicami” stanowiących załącznik nr12 do Statutu Szkoły. Należą do nich m.in.

1)      ogólne zebrania rodziców poszczególnych klas z wychowawcą odbywające się zgodnie z organizacją roku szkolnego;

2)      spotkania indywidualne rodziców z nauczycielami zgodnie z harmonogramem spotkań indywidualnych z rodzicami.

3)      doraźne indywidualne spotkania nauczycieli i rodziców w sytuacjach wymagających natychmiastowego rozwiązania problemu;

4)      spotkania wychowawcy i wszystkich nauczycieli uczących w danej klasie z rodzicami na życzenie zainteresowanych;

5)      spotkania rodziców w zespołach klasowych i międzyklasowych z pedagogiem, psychologiem, lekarzem i innymi osobami  świadczącymi pomoc rodzicom /pedagogizacja systematyczna  i doraźna/;

6)      współdziałanie wszystkich organów określonych w &9 ust.1 niniejszego statutu;

7)      kierowanie rodziców z dziećmi do placówek wspomagających

3. Terminy ogólnych zebrań rodziców ustala się na cały rok szkolny na posiedzeniu rady   pedagogicznej w sierpniu i podaje do ogólnej wiadomości.

4. Wszelkie kontakty i spotkania z rodzicami mogą odbywać się wyłącznie poza zajęciami dydaktycznymi nauczyciela.

 

VI Organizacja szkoły

& 11

1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

& 12

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym  roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany  przez dyrektora szkoły, na podstawie szkolnego planu nauczania i planu finansowego szkoły. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę.
  2. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności  liczbę pracowników szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

 

& 13

  1. 1.      Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczestniczą w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych,  określonych w szkolnym planie nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania, podstawą programową kształcenia ogólnego oraz  zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i dopuszczonym przez dyrektora szkoły szkolnym zestawem programów nauczania na dany rok szkolny.
  2. 2.      Podział klas na oddziały odbywa się przy zachowaniu zasady, że przeciętna liczba uczniów w oddziale powinna wynosić 25-30.  Nie otwiera się nowego oddziału tej samej klasy, jeśli średnia  liczba uczniów w każdym z oddziałów byłaby niższa niż 18.
  3. 3.      Począwszy od roku szkolnego 2014/2015 zajęcia edukacyjne w klasach I-III szkoły podstawowej są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów. Powyższy przepis nie dotyczy oddziałów w szkołach podstawowych integracyjnych, oddziałów integracyjnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, oddziałów w szkołach podstawowych specjalnych i oddziałów specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych.
  4. 4.      Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki  oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust.4.
  5. 5.      Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki zgodnie z odrębnymi przepisami.
  6. 6.      W przypadku oddziałów liczących mniej uczniów niż przewidywano w odrębnych przepisach, podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust.4 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
  7. 7.      Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
  8. 8.      Prowadzone w szkole oddziały przedszkolne realizują programy określone w szkolnym zestawie programów, zaopiniowane przez radę pedagogiczną i dopuszczone przez dyrektora szkoły.                   

 

& 14

  1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego  arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy umysłowej.
  2. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
  3. Godzina zajęć w oddziałach przedszkolnych trwa 60 minut. Godzina lekcyjna trwa
    45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony
    w tygodniowym rozkładzie zajęć.
  4. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący
    te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w ust.3.
  5. W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:

1)  co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);

2)  co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci — jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);

3)  najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;

4)  pozostały czas — dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).

6. Dzieci z oddziałów przedszkolnych mogą uczęszczać na zajęcia opiekuńczo-wychowawcze prowadzone w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalonym dla przedszkoli publicznych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 Ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Wysokość opłat za korzystanie
z wychowania przedszkolnego w prowadzonych przez gminę publicznym przedszkolu
lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony dla przedszkoli publicznych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2; Ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572,
z późn. zm.) wynosi 1zł za godzinę pobytu dziecka na zajęciach.

 

& 15

  1. Niektóre zajęcia nadobowiązkowe (wspierające i rozwijające) mogą być prowadzone    poza systemem klasowo-lekcyjnym, w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych,  międzyklasowych.
  2. Zajęcia, o których mowa w ust.1 są organizowane w ramach posiadanych środków finansowych przydzielonych na dany rok oraz  ze środków specjalnych.
  3. Liczbę uczestników kół i grup zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu szkoły, regulują odrębne przepisy.

& 16

1. Słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli, szkoła przyjmuje na praktyki pedagogiczne i nauczycielskie na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem szkoły, a zakładem kształcenia  nauczycieli lub szkołą wyższą.

 

& 17

  1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia  pełnego obiadu w stołówce szkolnej.
  2. Jeśli stołówkę prowadzi inny podmiot gospodarczy, na podstawie umowy zawartej pomiędzy podmiotem a dyrektorem szkoły, to umowa  winna określać cenę posiłków dla uczniów.
  3. Organizację gorącego napoju dla uczniów, nie korzystających z obiadów, powierza się inwencji rady rodziców.
  4. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym opłat za posiłki, ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
  5. Szczegółowe zasady i tryb udzielania pomocy w dożywianiu uczniów regulują odrębne przepisy.

 

& 18

  1. Biblioteka jest szkolną pracownią interdyscyplinarną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów oraz zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
  2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni  pracownicy szkoły, rodzice, a także absolwenci  za okazaniem  legitymacji szkoły, do której aktualnie uczęszczają.
  3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:

a)      gromadzenie i opracowywanie zbiorów,

b)      korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza  bibliotekę,

c)      prowadzenie przysposobienia czytelniczego w oddziałach.

  1. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych  i po ich zakończeniu.
  2. Środa jest dniem wewnętrznym wypożyczalni, zaś czytelnia w tym dniu otwarta jest dla uczniów przez 5 godzin.
  3. Do zadań nauczyciela - bibliotekarza należy:

1)      udostępnianie zbiorów na miejscu i do domu,

2)      prowadzenie działalności informacyjnej,              

3)      prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego, zgodnie z obowiązującym   programem,

4)      bieżące opracowywanie zbiorów i katalogów,

5)      prowadzenie bieżącej dokumentacji pracy biblioteki i czytelni.

  1. Prawa i obowiązki osób korzystających z biblioteki i czytelni określa regulamin wewnętrzny biblioteki i czytelni.
  2. Organizacja pracy biblioteki:

1)      biblioteka prowadzi pracę pedagogiczną i organizacyjno-techniczną we współpracy z nauczycielami pracującymi w szkole oraz w oparciu o aktyw biblioteczny, składający się z chętnych  uczniów i sekcję łączników klasowych,

2)      biblioteka wychodzi z działalnością na zewnątrz swoich  pomieszczeń, gdy organizuje konkursy i wystawy czytelnictwa.

 

& 19

  1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) szkoła organizuje świetlicę.
  2. Świetlica szkolna obejmuje swoją opieką przede wszystkim dzieci  z oddziałów przedszkolnych i klas I-III.
  3. W miarę potrzeb i posiadanych środków świetlica może organizować zajęcia dla dzieci starszych w klubach młodzieżowych.
  4. Zajęcia w świetlicy i klubach młodzieżowych są pozalekcyjnymi formami opiekuńczo-wychowawczej działalności szkoły, na które przyjmowane są dzieci na podstawie kart zgłoszeń, wypełnionych przez rodziców dokumentujących konieczność przebywania dziecka  w świetlicy w określonym czasie.
  5. Do zadań świetlicy należy:

1)      organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki  własnej, przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej,

2)      organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej, w pomieszczeniach i na powietrzu, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,

3)      ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,

4)      stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie nawyków kultury życia  codziennego,

5)      upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny  i czystości  oraz dbałości o zachowanie zdrowia,

6)      rozwijanie samodzielności i samorządności oraz społecznej  aktywności,

7)      współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlicy, a w miarę możliwości i potrzeb, z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji      oraz innymi instytucjami i stowarzyszeniami funkcjonującymi w środowisku.

  1. Czas pracy świetlicy powinien być dostosowany do faktycznych potrzeb szkoły i środowiska.
  2. Stosownie do zmianowości zajęć w szkole i możliwości bazowych, a także  zapotrzebowania świetlica organizuje zajęcia w grupach wychowawczych.
  3. Grupa wychowawcza w świetlicy liczy w zasadzie nie mniej niż 25 dzieci.
  4. Świetlica realizuje swoje zadania wg rocznego planu pracy szkoły oraz tygodniowego rozkładu zajęć.
  5. Proponowane dzieciom formy pracy świetlicy to:

      a/  zajęcia plastyczno-techniczne,

      b/  zajęcia muzyczne,

      c/  małe formy teatralne,

      d/  zajęcia taneczne,

      e/  wycieczki, imprezy, spacery i zajęcia ruchowe na powietrzu,

      f/  pomoc w nauce i odrabianiu lekcji,

      g/  gry telewizyjne, komputerowe,  oglądanie filmów,

      h/  zajęcia przyrodnicze.

  1. Prawa i obowiązki dzieci uczęszczających do świetlicy określa regulamin wewnętrzny świetlicy.

 

& 20

  1. Dla realizacji celów statutowych, zgodnie z art.67 ustawy, szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia:

1)      pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem,

2)      bibliotekę i czytelnię,

3)      świetlicę,

4)      gabinet pomocy przedlekarskiej i profilaktyki zdrowotnej

5)      pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,

6)      zespół urządzeń sportowych i rekreacyjnych,

7)      pomieszczenie do działalności spółdzielni uczniowskiej,

8)      gabinet terapii psychologiczno-pedagogicznej,

9)      gabinet do zajęć logopedycznych, kinezjologii  i terapii pedagogicznej,

10)   salę do zajęć integracji sensorycznej,

11)   sale do zajęć wyrównawczych,

12)   sale do zajęć informatycznych z wyposażeniem,

13)   archiwum,

14)   szatnie.

 

VII Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

 

& 21

  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi.
    1. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których  mowa w ust.1 określają odrębne przepisy.
  2. Dyrektor ma obowiązek zatrudniać pracowników o najwyższych  wartościach etycznych.
  3. Pracownicy zobowiązani są do prezentowania przykładnej kultury i taktu. Niedopuszczalne jest naruszanie godności osobistej uczniów, rodziców, współpracowników,  zwierzchników i interesantów.
    1. Szczegółowy przydział zajęć edukacyjnych, wychowawstw oraz wszelkich zajęć pozalekcyjnych i innych czynności nauczycieli reguluje na początku roku szkolnego zatwierdzone przez radę pedagogiczną arkusz organizacyjny szkoły i wykaz zadań dodatkowych.

 

& 22

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
  2. Szkoła winna wspomagać rozwój dzieci, wychowywać je i kształcić w następujących obszarach:

1)      kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi  i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,

2)      kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku,

3)      wspomaganie rozwoju mowy dzieci,

4)      wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,

5)      wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,

6)      wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,

7)      wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem,

8)      wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec,

9)      wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne,

10)  wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,

11)  pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń,

12)  wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,

13)  wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,

14)  kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,

15)  wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

  1. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
  2. Do szczegółowych zadań nauczyciela należy:

1)      solidne realizowanie programu nauczania, wychowania i opieki w klasach i zespołach na powierzonych zajęciach edukacyjnych, a także troska o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,

2)      wzbogacanie własnego warsztatu pracy przedmiotowej  i wychowawczej,

3)      wspieranie, swoją postawą i działaniami pedagogicznymi, rozwoju psychofizycznego  uczniów, ich zdolności i zainteresowań,

4)      w oparciu o rozpoznane potrzeby, udzielanie uczniom pomocy w przezwyciężaniu  niepowodzeń szkolnych,

5)      respektowanie i realizowanie zaleceń pedagogiczno-psychologicznych,

6)      bezstronne i obiektywne oraz sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich uczniów,

7)      systematyczne informowanie rodziców uczniów, wychowawców klas, dyrekcji,
a także rady pedagogicznej o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów,

8)      doskonalenie swych umiejętności dydaktycznych i metodycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,

9)      prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji szkolnej,

10)  określenie wymagań edukacyjnych dla uczniów, którym należy dostosować   wymagania,

11)  uczestniczenie w przeprowadzaniu sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole,

12)  kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim,

13)  przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, a w szczególności: wyszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych we współpracy        z  nauczycielami bibliotekarzami przy wykorzystywaniu zasobów multimedialnych i księgozbioru biblioteki.

14)  prowadzenie edukacji medialnej czyli wychowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów,

15)  prowadzenie edukacji zdrowotnej, a w szczególności kształtowanie u uczniów dbałości o zdrowie własne, innych ludzi oraz tworzenie środowiska sprzyjającemu zdrowiu.

16)  współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci,
z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających
w szczególności z programów wychowawczych realizowanych w danym oddziale przedszkolnym lub klasie i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,

17)  planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialność za jej jakość,

18)  udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, w tym prowadzenie
i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych w oddziałach przedszkolnych zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna)

19)  opracowanie i realizacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych zgodnie z przepisami prawa.

20)  współpracowanie ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.

  1. Nauczyciel ma prawo do:

1)      decydowania o doborze programu, metod, form organizacyjnych, podręczników  i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,

2)      decydowania o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów w nauce swoich uczniów,

3)      współdecydowania o ocenie  zachowania swoich uczniów,

4)      wnioskowania w sprawie nagród, wyróżnień, kar regulaminowych dla swoich uczniów,

5)      dokształcania się, w tym także za granicą, na zasadach określonych odrębnymi umowami i przepisami.

  1. Nauczyciel odpowiada za:

1)      poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych na prowadzonych zajęciach edukacyjnych,

2)      stan przydzielonego mu warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych, a także za zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły wynikające z nieporządku,  braku nadzoru i właściwego zabezpieczenia,

3)      życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w szkole oraz podczas wszelkich organizowanych przez nauczyciela, bądź  szkołę, zajęć poza jej terenem.

 

& 23

  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania i podręczników dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
  2. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
  3. Pracą zespołu  kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
  4. Do zadań zespołów nauczycieli prowadzących zajęcia w danym oddziale oraz zespołów przedmiotowych należą m.in.:

1)      organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania pokrewnych zajęć edukacyjnych, a także podejmowanie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania oraz podręczników  dla danej klasy,

2)      organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

3)      wspólne opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,

4)      współdziałanie w organizowaniu klasopracowni oraz  uzupełnianiu ich wyposażenia,

5)      wspólne opiniowanie wszystkich programów nauczania oraz przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,

6)      opiniowanie /pod kątem wykorzystania w nauczaniu poszczególnych przedmiotów/, przychodzących do szkoły ofert podręczników, materiałów uzupełniających, zeszytów ćwiczeń oraz pomocy dydaktycznych.

 

& 24

  1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1)      tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i w społeczeństwie,

2)      inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

3)      podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami  społeczności szkolnej.

  1. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
  2. W celu realizacji zadań wymienionych w ust.1 wychowawca:

1)      otacza opieką indywidualną każdego ucznia - wychowanka,

2)      planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,

3)      ustala treści i formy zajęć tematycznych na godziny do dyspozycji wychowawcy klasy,

4)      współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także indywidualnie wobec tych, którym potrzebna jest pomoc i opieka /dotyczy to zarówno uczniów z trudnościami w nauce,  jak uzdolnionych/,

5)      utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

        a/ poznania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dzieci i ustalenia  sposobów pomocy,

        b/ okazywania pomocy rodzicom w działaniach wychowawczych  wobec dzieci,

        c/ włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły,

6)      współpracuje z pedagogiem i psychologiem szkolnym,  pielęgniarką oraz innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb            
i trudności, zainteresowań i szczególnych uzdolnień  swoich wychowanków,

7)      prowadzi godziny do dyspozycji wychowawcy ujęte w tygodniowym  rozkładzie zajęć,

8)      przeprowadza wywiady środowiskowe, mające na celu ustalenie rodzaju pomocy dziecku i jego rodzinie,

9)      stwarza sytuacje wychowawcze, pozwalające na indywidualne rozmowy z dzieckiem, którego zachowanie budzi niepokój,

10)  gdy rodzice nie kontaktują się z wychowawcą, wzywa ich drogą urzędową do szkoły lub, po uprzednim poinformowaniu o swoim zamiarze, odwiedza ich w domu sam, z psychologiem  lub przedstawicielem trójki klasowej.

  1. Szczegółowe formy współdziałania wychowawcy z rodzicami określa  &10 niniejszego statutu.
  2. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące powierzonego mu oddziału, a w szczególności:

1)      prowadzi dziennik lekcyjny,

2)      wypisuje świadectwa promocyjne,

3)      sporządza zestawienia statystyczne wyników nauczania,  wychowania i frekwencji,

4)      wypełnia arkusze ocen,

5)      składa sprawozdania z przebiegu i wyników swej pracy na posiedzeniach rady pedagogicznej,

6)      wnioskuje, po wnikliwym rozpoznaniu potrzeb, do odpowiedniej komisji  przy Urzędzie Miasta o przyznanie niezbędnej pomocy, zwłaszcza materialnej,

7)      realizuje zadania wynikające z przepisów w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z regulaminem oceniania (załącznik nr 7),

8)      zapoznaje rodziców z opisową oceną zachowania i opisowym stopniem ze wszystkich    przedmiotów w kl.I-III,

9)      wykonuje inne czynności wynikające z uchwał rady pedagogicznej,

10)  na pisemną lub w wyjątkowych uzasadnionych wypadkach ustną bądź telefoniczną  prośbę rodzica /prawnego opiekuna/, złożoną najpóźniej w terminie 5 dni roboczych     po powrocie dziecka do szkoły, rozpatruje okoliczności każdej absencji        i usprawiedliwia bądź nie usprawiedliwia nieobecność ucznia na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych.

  1. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej dyrektora oraz właściwych placówek i instytucji oświatowych  i naukowych.
  2. Nauczyciele wychowawcy mogą tworzyć zespół wychowawczy.
  3. Pracą zespołu wychowawczego kieruje wicedyrektor odpowiedzialny za pracę opiekuńczo-wychowawczą szkoły.
  4. Zespół wychowawczy podejmuje następujące zadania:

1)      analizuje i diagnozuje sytuację wychowawczą w szkole,

2)      inspiruje i upowszechnia nowe, nieznane formy i metody pracy  wychowawczej,

3)      organizuje doskonalenie zawodowe w zakresie zadań wychowawcy  klasy,

4)      otacza opieką młodych wychowawców klas.

  1. Zadania pedagoga i psychologa szkolnego określa &15 rozporządzenia MENiS z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji  pomocy  psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach /Dz.U. Nr11  z 2003r., poz.114/.
  2. Szkoła, w miarę możliwości finansowych i kadrowych, może  zatrudniać psychologa, którego zadania określa &15 ust.4 rozporządzenia wymienionego w &24 ust.10 niniejszego statutu.

 

VIII Uczniowie szkoły

& 25

  1. Na wniosek rodziców, dyrektor szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko, może zezwolić na spełnianie przez nie obowiązku szkolnego poza szkołą, określając jego warunki. Dziecko spełniające obowiązek w tej formie otrzymuje wówczas świadectwo promocyjne lub ukończenia szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę.
  2. Rodzice są obowiązani do zapewnienia dziecku realizującemu obowiązek szkolny poza szkołą warunków nauki określonych w zezwoleniu, o którym mowa w ust.5.
  3. Na wniosek rodziców i na podstawie orzeczenia poradni  psychologiczno-pedagogicznej, dyrektor szkoły może zezwolić na spełnianie przez ucznia obowiązku szkolnego w drodze nauczania  indywidualnego.
  4. Zasady spełniania przez ucznia obowiązku szkolnego w drodze indywidualnego programu lub toku nauczania regulują odrębne  przepisy. Uczeń realizujący obowiązek szkolny w tej formie jest  klasyfikowany na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych.  
  5. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:

1)      Dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;

2)      Zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;

3)      Zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć;

4)      Informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora  szkoły podstawowej  lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego w sposób określony w art.16 ust.5b ustawy.

  1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, na żądanie burmistrza miasta na terenie którego dziecko mieszka, są obowiązani informować go o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie.
  2. Rodzice dziecka realizującego obowiązek szkolny lub nauki poza szkołą na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art.16 ust.8, są obowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu.
  3. W uzasadnionych przypadkach, (nagminne wagary, rozprowadzanie lub zażywanie narkotyków, picie alkoholu, stosowanie przemocy) na wniosek dyrektora szkoły, uczeń może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły.
  4. Szczegółowy system kar dla uczniów nie przestrzegających zasad określonych
    w statucie został zamieszczony w „Regulaminie oceniania” stanowiącym załącznik nr 7
    do niniejszego statutu.
  5. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne.
  6. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do zakupienia dziecku ustalonego w szkole jednolitego stroju szkolnego.
  7. Obowiązującym strojem szkolnym uczniów klas I-VI są:

1/ dla dziewcząt – niebieska koszulka polo oraz granatowa bluza opatrzone logo szkoły,

2/ dla chłopców - szara koszulka polo oraz granatowa bluza opatrzone logo szkoły.

  1. W przypadku nieregularnego uczęszczania dziecka na zajęcia lekcyjne wychowawca zobowiązany jest do:

-       przeprowadzenia z rodzicami (prawnymi opiekunami) rozmów wyjaśniających przyczynę absencji,

-       wyegzekwowania od rodziców (prawnych opiekunów) pisemnego zobowiązania o systematycznym posyłaniu dziecka do szkoły,

-       poinformowania o tym fakcie pedagoga szkolnego,

-       przeprowadzenia z rodzicami (prawnymi opiekunami) rozmowy w obecności pedagoga i dyrektora szkoły,

-       ustalenia wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) sposobów nadrobienia zaległości,

-       uświadomienia rodzicom (prawnym opiekunom) konsekwencji wynikających z faktu nie posyłania dziecka do szkoły,

-        pisemnego ostrzeżenia rodziców (prawnych opiekunów) o tym, że nie spełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

  1. W przypadku nieobecności ucznia trwającej dłużej niż 2 tygodnie oraz braku wiarygodnej informacji o przyczynie absencji (od rodziców, kolegów) wychowawca winien skontaktować się z rodzicami telefonicznie lub wysłać zawiadomienie listem poleconym.
  2. W przypadku choroby ucznia rodzice /prawni opiekunowie/ zobowiązani są do przedstawienia, wychowawcy lub zastępcy wychowawcy, zwolnienia wydanego przez lekarza specjalistę bądź pisemnego usprawiedliwienia każdej nieobecności najpóźniej w terminie 5 dni roboczych po zakończeniu choroby.
  3. W wyjątkowych przypadkach usprawiedliwienie nieobecności dziecka może nastąpić na ustną prośbę rodzica /prawnego opiekuna/ bądź po przeprowadzeniu rozmowy telefonicznej.
  4. Niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki oznacza nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych  zajęć edukacyjnych.
  5. Niespełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  6. Kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły sprawuje dyrektor szkoły.

 

IX Prawa i obowiązki ucznia

& 26

  1. Uczeń ma prawo do:

1)      właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2)      opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole  zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi  formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności zgodnie z postanowieniami Konwencji  Praw Dziecka, 

3)      życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie  dydaktyczno-wychowawczym,

4)      sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce zgodnie z regulaminem  oceniania (załącznik nr 7).

5)      swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności  dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i  religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych,

6)      rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów, również w drodze indywidualnego toku lub programu nauczania,

7)      korzystania z pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi  przepisami,

8)      pomocy w przypadku trudności w nauce,

9)      korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,

10)  korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu i środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych tylko w obecności opiekunów,

11)  korzystania z telefonu komórkowego w czasie przerw w obecności pracowników sekretariatu  wyłącznie w ważnych sprawach osobistych po uprzednim powiadomieniu    o tym fakcie wychowawcy, zastępcy wychowawcy, dyrektora,

12)  skorzystania z telefonu komórkowego w czasie przerw w szczególnie uzasadnionych przypadkach po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły i wychowawcą,

13)  wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,

14)  uczestniczenia w ustalaniu kryteriów oceny zachowania .

15)  opieki zdrowotnej, a w szczególności do korzystania z bezpłatnych świadczeń leczniczych i rehabilitacyjnych określonych odrębnymi przepisami,

16)  w czasie wolnym od zajęć brania udziału w koloniach, obozach i innych formach wypoczynku, których warunki i zasady organizowania określają odrębne przepisy,

17)  noszenia dowolnego stroju w środy, w czasie wyjazdów na dłuższe niż jednodniowe wycieczki szkolne,

18)  kształcenia za granicą na podstawie umów międzynarodowych lub zaproszenia  podmiotów zagranicznych,

19)  korzystania z porad szkolnych rzeczników praw ucznia,

20)  korzystania z porad rzecznika praw dziecka.

  1. Uczeń ma obowiązek:  

1/ w zakresie stosunku do obowiązków szkolnych:

a)    systematycznie uczęszczać i nie spóźniać się na zajęcia  szkolne,

b)   uważnie słuchać i aktywnie uczestniczyć w lekcjach i innych zajęciach obowiązkowych,

c)    przynosić i dbać o podręczniki, zeszyty przedmiotowe i  przybory,

d)   samodzielnie wykonywać prace domowe i klasowe,

e)    szanować wspólne dobro: sprzęt, urządzenia i pomoce oraz ponosić odpowiedzialność  materialną za umyślnie lub  bezmyślnie wyrządzone szkody            i zniszczenia,

f)    dbać o ład, porządek i estetykę w szkole, w klasie, na  korytarzach, szatni, min. przez zmianę obuwia, wypełnianie  obowiązków dyżurnego,

g)   rozwijać własne zainteresowania i uzdolnienia,

h)   rzetelnie wypełniać podjęte zadania i funkcje,

i) aktywnie uczestniczyć w życiu klasy i szkoły,

j) godnie reprezentować szkołę na zewnątrz,

k)   nosić jednolity strój szkolny w czasie zajęć lekcyjnych we wszystkie dni tygodnia   oprócz środy,

l) nosić jednolity strój szkolny podczas jednodniowych wycieczek przedmiotowych.

      2/ w zakresie kultury osobistej:

a)    dbać o higienę osobistą i estetykę własnego wyglądu,

b)   troszczyć się o zdrowie, życie i bezpieczeństwo własne oraz  innych osób,

c)     przestrzegać zasad savoir-vivru,

d)   troszczyć się o czystość języka ojczystego, nie tolerować  wulgarności i chamstwa,

e)    krytycznie oceniać własne  zachowania i postawy, ponosząc odpowiedzialność za siebie i swoje postępowanie,

f)    w czasie trwania zajęć oraz przerw przechowywać wyłączony telefon komórkowy       w plecaku,

g)   za zaginięcie telefonu szkoła nie ponosi odpowiedzialności materialnej,

      3/ w zakresie postaw wobec kolegów i innych osób:

a)    akceptować osoby innej narodowości, wyznania, niepełnosprawnych, odmiennych,   słabszych i chronić ich przed przemocą fizyczną i psychiczną,

b)   zachowywać powściągliwość w ocenianiu i osądzaniu innych,

c)    szanować starszych i pomagać im,

d)   szanować cudzą godność oraz własność,

e)    pomagać potrzebującym pomocy,

f)    przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli  i innych pracowników szkoły,

g)   nie stosować przemocy fizycznej i psychicznej wobec innych  osób.

 

X Postanowienia końcowe

& 27

  1. Szkoła posiada własny sztandar i logo.
  2. Szkoła obchodzi  „Święto szkoły" w okrągłe rocznice nadania jej imienia przypadające na dzień 27 września.
  3. Szkoła organizuje dni otwarte szkoły przed naborem dzieci do oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych.
  4. Szkoła organizuje przed końcem roku szkolnego festyn rodzinny, na którym uczniowie prezentują swe całoroczne dokonania.
  5. Szkoła posiada własny ceremoniał szkolny obejmujący:

-       hymn szkolny 

-       pasowanie na ucznia,

    -     tekst ślubowania uczniowskiego /oddzielny dla uczniów  klas pierwszych i szóstych/,

    -   scenariusze uroczystości szkolnych /ślubowanie uczniów klas pierwszych, pożegnanie absolwentów, zakończenie roku  szkolnego/,

-       sposób przekazywania, przejmowania, przechowywania, wprowadzania

      i wyprowadzania sztandaru.

 

& 28

  1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi  przepisami.
  2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z  odrębnymi przepisami.
  3. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej  i materiałowej określają odrębne przepisy.
  4. Sprawy nie ujęte w niniejszym statucie regulowane są  obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r w części  dotyczącej szkół publicznych (Dz.U. z 2010r., Nr148, poz.991 z późniejszymi zmianami).
  5. Zmiany w statucie wymagają postępowania formalno-prawnego obowiązującego w jego przygotowaniu i uchwaleniu.

 

 

Tekst jednolity Statutu zatwierdzony uchwałą rady pedagogicznej  z dnia 10 lutego 2014r.

 

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2014
Dokument wytworzony przez: Dyrekcja
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Irena Małyszczuk
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 stycznia 2011 22:27
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Goździak
Ilość wyświetleń: 5217
12 marca 2014 19:47 (Małgorzata Goździak) - Dodanie załącznika [statut_tekst_jednolity_2014.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
12 marca 2014 19:44 (Małgorzata Goździak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
12 marca 2014 19:44 (Małgorzata Goździak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany